6p
Három tényező azt mutatja, hogy a kormány ismét elszánta magát az egészségügyi rendszer átalakítására, megreformálására. A saját rossz tapasztalatai, illetve az előző kormányok hibái láthatólag még óvatosabbá teszik a kabinetet, mint ahogy más ügyekben megszoktuk. A Policy Agenda egy küszöbönálló egészségügyi reform lehetőségeit nézte meg politikai időzítés szempontjából.

Az árulkodó jelek

A választási kampány során érezhetően egy olyan ügy volt, amely védekezésre késztette a kormányt, és a választók számára a legfontosabb kérdésnek bizonyult: ez az egészségügy. Az Eurobarometer (Európai Bizottság által készített közvélemény-kutatások) negyedévente készített felmérése szerint Magyarországon az egyik legfontosabb problémának az egészségügyet tartják a választók. Miközben 2014-ben a választóknak még csak 16%-a mondta, hogy ez a kérdés az ország két legfontosabb problémájának egyike, 2018 tavaszán, már 46%-uk. (A migrációt 24% sorolta ide.)

Mit tartanak a legnagyobb problémának saját országukban a magyarok? Forrás: Eurobarométer 2018 tavasz. Első helyen magasan az egészségügy, második helyen a bevándorlás, harmadik helyen az áremelkedés, a megélhetés kérdése.

Politikai értelemben a kormány körmére égett a “nem cselekvés” ezen a területen. Természetesen hozzá kell tenni, hogy ennek ellenére képesek voltak ismét kétharmados többséget szerezni a 2018 tavaszi választásokon.

Vélhetően ennek a közvéleményben megjelent hangulati változásnak köszönhetően a negyedik Orbán-kormány egy egészségügyi szakember miniszteri kinevezésével is jelezni akarta, hogy ebben a ciklusban ez a kérdés lesz a kormányzás egyik fókuszában.

A harmadik tényező (a társadalmi hangulat változása a személyi kérdés mellett), amely a reformok előkészítését mutatja, az a kissé váratlan támadás volt, amelyet az Állami Számvevőszék intézett az egészségügyi intézmények gazdálkodása ellen (lásd keretes írásunkat). A kormány korábban is alkalmazta azt a módszert, hogy egy nagyobb rendszer átalakítása előtt a választók előtt „megkeletkezteti” a problémát, azaz megjelöli a felelősöket, és mintegy társadalmi igénnyé formálja a politikai cselekvését. Erre volt jó példa a 2010-2011-ben elkezdett nyugdíjrendszer átalakítási folyamat is. Ennek során a magánnyugdíjpénztárak azért lettek felelőssé téve, mert “eltőzsdézték” a vagyont. Azaz a szolgálati nyugdíjat kapó rendőrök, katonák, mert fiatalon életerősen nyugdíjassá válnak, és a rokkantnyugdíjasok, mert valójában visszaélnek a rendszerrel.

Így tehát az intézményrendszer gazdálkodását kritizáló támadások előkészületei lehetnek annak, hogy a struktúrába belenyúljon a kormányzat.

Előzmények (Privátbankár.hu): Domokos László számvevőszéki elnök a Magyar Időknek adott interjúban azt mondta, pénzügyi szempontból botrány és anarchia jellemzi az egészségügy egyes területeit. Szerinte "rendszerszintű", hogy az összességében több millió embert ellátó szakrendelők vezetői nem tartják be a legalapvetőbb gazdálkodási szabályokat sem. Részletek >>

Az elnöki kijelentésekre reagálva a kórházszövetség és az Egészségügyi Gazdasági Vezetők Egyesülete visszautasította a cikkben elmondottakat. Közleményük szerint a két szakmai szervezet vezetőit megdöbbentették a cikkben megfogalmazott, "általánosításokon és téves feltételezéseken alapuló megállapítások", és visszautasítják az általánosságban megfogalmazott korrupciós vádakat.

Nehezen képzelhető el, hogy egy (egyébként 2016-os) vizsgálat eredményét a kormány szócsövének használt napilapban az ÁSZ vezetője ne a kormány tudtával, szándékával ismertesse ilyen kemény szóhasználattal. Kommentárok szerint az interjúval a kancellári rendszer bevezetését készítik elő az egészségügyben - ez az ötlet már évekkel ezelőtt is felmerült, hasonlót az egyetemeknél be is vezettek. A lényege az lenne, hogy a komoly állami vagyonnal gazdálkodó kórházakhoz olyan állami felügyelőket rendelnének ki, akik a gazdasági döntések, a pénzügyek felett kontrollal bírnának.

Rossz előjelek

A Policy Agenda összeállítása szerint fontos szabály, hogy egy nagyobb ellátórendszer rendszerszintű változtatását akkor kell elkezdeni, amikor van idő arra, hogy a pozitív eredmények is látszódjanak majd a következő választások előtt. Azaz a ciklus közepétől kezdve (jelen esetben 2020) esély sincs úgy végigvinni egy folyamatot, hogy annak ne legyen negatív hozadéka a következő választásokon.

A másik politikai szabály, hogy egy folyamat csak akkor vihető végig, ha stabil politikai erő van mögötte. A második Gyurcsány-kormány egészségügyi átalakítási kísérlete éppen a stabil politikai erő hiányán bukott meg. Ezért sem mert kockáztatni 2015-ben a harmadik Orbán-kormány, amikor a politikai megbicsaklás miatt („netadó” elleni tüntetés, kitiltási botrány, elvesztett időközi választások) az akkori egészségügyi államtitkár által kidolgozott egészségügyi reformot nem fogadták el.

Amennyiben a politikai naptárra nézünk, akkor az látszik, hogy ez a ciklus nem túl ideális a reformokhoz. Az új kormány megalakulását követő bő egy évben két választás is lesz. Ezek közül főleg az önkormányzati választás olyan, amelyre hatással lehet egy egészségügyi intézményrendszert érintő átalakítás, hiszen ennek szükségszerűen lesznek átmeneti vesztesei (intézmények átalakítása, profilváltás, szolgáltatások centralizálása).

A budapesti Szent János Kórház egyik folyosója. MTI Fotó: Balogh Zoltán

Ennek ellenére, ha kellően sikerült a nyáron előkészítenie az új miniszternek az egészségügyi reformot, akkor éppen a politikai naptár és a kormánytöbbség stabil helyzete miatt nem várhat tovább a kormány. Ehhez hozzájárul, hogy a választások utáni sokkból az ellenzéki pártok, és az önmagukat megszervezni képes civil szervezetek sem ocsúdtak fel.

És még egy adalék

A kormánypártok politikai létének fontos eleme a folyamatos konfliktus, és ellenségkeresés. Minél ideologikusabb ennek a szintje, annál inkább elfedhetőek az ún. szakpolitikai viták. A miniszterelnök által Tusnádfürdőn szentesített kultúrharc éppen egy ilyen politikai manővernek látszik, amely egyértelműen megmozgatja az értelmiséget, a véleményvezéreket, és a politikai ellenzéket. Ugyanakkor alkalmas lehet arra, hogy kellően elterelje a figyelmet például egy egészségügyi rendszer átalakításával járó szükségszerű konfliktusokról.

Miközben 2015 első félévében politikai defenzívában volt a Fidesz, ezért joggal tarthatott attól, hogy nem lesz képes uralni a politikai napirendet, meghatározni a frontvonalakat, Most azonban már más a helyzet, ezért nem látszik politikai akadálya egy egészségügyi reformnak. Most már csak végrehajtói képesség kell a kormányon belül, ebben a tekintetben talán ez lesz a legnagyobb próbatétele az eddigi jobboldali kormányoknak - véli a Policy Agenda.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Orbán Viktor: „veszély van”
Privátbankár.hu | 2025. november 15. 14:59
Háborús is, pénzügyi is. Interjúszerűséget adott hívei előtt a miniszterelnök.
Makro / Külgazdaság Nincs haladék az amerikai szankcióknál – egyre nagyobb a baj Szerbiában
Privátbankár.hu | 2025. november 15. 13:34
Megelégelte az időhúzást az amerikai hivatal. A Mol is felmerült, mint lehetséges vásárló.
Makro / Külgazdaság Brutális függésben Oroszország, a Lukoil európai leánycégét is eladhatták
Imre Lőrinc | 2025. november 15. 10:28
Vészjóslóan közeledik november 21-e, amikor életbe lépnek a két vezető orosz olajvállalattal szembeni amerikai szankciók. Az izgatottság leginkább Vlagyimir Putyinon uralkodhat el, ugyanis két legnagyobb vásárlója, úgy tűnik, kihátrál Oroszország mögül. Elegendő lehet ez az orosz elnök tárgyalóasztalhoz ültetéséhez? Ennek a kérdésnek jártunk utána.
Makro / Külgazdaság Hátraarc Donald Trumptól: fontos intézkedéseket von vissza
Privátbankár.hu | 2025. november 15. 09:06
Beütött az infláció, az elnök visszavonulót fúj.
Makro / Külgazdaság Uniós GDP-rangsor: hol helyezkedik el a stagnáló Magyarország?
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 20:26
Az uniós rangsor hátsó részében találjuk Magyarországot az Eurostat friss, harmadik negyedéves GDP-adatait bemutató listáján. A lengyel gazdaság erős bővülésben van, miközben a németek stagnálnak, sőt: éves alapon alacsonyabb a bővülés ott, mint Magyarországon.
Makro / Külgazdaság Adót vetne ki az EU az ultrafeldolgozott élelmiszerekre
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 17:56
A szív- és érrendszeri betegségek megelőzése érdekében megadóztatná az Európai Unió a boltokban kapható alkoholos koktélokat is.
Makro / Külgazdaság Közel harmadára csökkenti a Svájccal szembeni vámokat az Egyesült Államok
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 17:28
A Trump-adminisztráció ezúttal Svájccal állapodott meg a vámcsökkentésről, miután az elmúlt hónapokban visszaesett az ország ipari exportja. 
Makro / Külgazdaság Az orosz külügy ismét egy budapesti békecsúcsról beszél
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 16:16
Nyitottak arra, hogy Vlagyimir Putyin és Donald Trump Budapesten találkozzon. Múlt héten Trump is arról beszélt, hogy örülne, ha Budapesten találkozhatna az orosz elnökkel.
Makro / Külgazdaság Csak úgy tűnik, hogy nincs, de Európának is lehet aduásza
Imre Lőrinc | 2025. november 14. 14:52
Egyre inkább a racionalitás veszi át a szerepet az európai fenntarthatósági gyakorlatokban a zöld illúziók kergetése helyett. Az ESG-szempontok figyelembevétele ugyanis az adott cég üzleti megtérülése miatt fontos. A geopolitikai síkon pedig az új iparágak feletti kontroll az adott ország befolyásszerzését is elősegítheti. A Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia keretében Wieder Gergő, a KPMG szakértője arról is beszélt, hogy Kína és az Egyesült Államok szorításában mi lehet az Európai Unió ütőkártyája.
Makro / Külgazdaság A Tisza gazdaságpolitikusa szerint az Orbán-Trump deal nem helyettesítheti az uniós forrásokat
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 14:31
A vissza nem térítendő támogatások helyébe nem léphet az amerikai devizacsere-ügylet, amelyről Orbán Viktor megállapodott Donald Trumppal. Kármán András szerint a költségvetési hiány sem finanszírozható az érkező dollárokból.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG