4p

Donald Trump amerikai elnök nem tanult az Egyesült Államokban kicsit kevesebb mint 100 évvel ezelőtt bevezetett vámintézkedésekből. Ezt próbálják elmagyarázni a közgazdászok eredmény nélkül.

Képzeljük el, hogy 1932-ben élünk az Egyesült Államok valamelyik városában. Bemegyünk egy kávézóba, kérünk egy kávét, ami kétszer annyiba kerül, mint egy évvel korábban. Ennek nem az az oka, hogy hiány lenne a kávé alapanyagából világszerte, hanem az, hogy a kereskedelmét olyan mesterséges korlátok akadályozzák, amelyek feltolják a Kolumbiában termelt kávébab árát. Ugyanezt tapasztalhatjuk a cukor, a tea és a kakaó esetén. A mindennapi fogyasztási cikkek egyszer csak luxustermékké váltak – írta a Conversation internetes magazin, amely az Egyesült Államok száz évvel ezelőtti és mostani gazdaságpolitikája közötti párhuzamokat igyekszik bemutatni.

Az amerikai történelem egyik legkárosabb intézkedése volt a Reed Smoot szenátorról és Willis C. Hawley kongresszusi képviselőről elnevezett Smoot–Hawley Act. Az új vámokat bevezető jogszabály 1930 júniusában lépett életbe eredetileg azzal a céllal, hogy megvédje az Egyesült Államok mezőgazdaságát a külföldi versenytől.

Kirobbant egy csinos kis kereskedelmi háború, padlóra küldve a világgazdaságot

Az előkészítés során aztán megjelentek a színen az ipari lobbik, és végül több mint 20 ezer termékre, köztük feldolgozóipari árukra vetettek ki vámokat. Az átlagos tarifa 40 százalék volt, de egyes esetekben elérte a 100 százalékot is. A történet vége nem az lett, hogy megvédték a gazdaságot az importtal szemben, hanem az, hogy Kanada, Franciaország, Olaszország, Németország és az Egyesült Királyság megtorló vámokat vezetett be.

Érdemes lenne tanulni a korábbi bukásból
Érdemes lenne tanulni a korábbi bukásból
Fotó: Pixabay
A nemzetközi kereskedelem összeomlott, a világ országainak együttműködése meggyengült, az amerikai export több mint 60 százalékkal visszaesett 1929 és 1933 között, a világkereskedelem 60 százalékkal zsugorodott. A Great Depressionnak nevezett jelenség, amely az 1929-es tőzsdei összeomlást követte, elmélyült, ami hozzájárult a nemzetek geopolitikai szembenállásának erősödéséhez az 1930-as években.

Az infláció elszabadult, akárcsak a munkanélküliség, az emberek életszínvonala hanyatlott. A kereskedelem leépülése nem csupán egyes ágazatokat tépázott meg, hanem egész gazdaságokat is, amelyek erősen függtek az exporttól. A valuták leértékelődtek, az állami és vállalati adósságok megugrottak, a pénzügyi rendszer hullámvasútra került.

Az emberek nem tanulnak a történelemből?

Trump megválasztása ezt bizonyítja. Az elmúlt évtizedek a világkereskedelem liberalizálásáról szóltak. A folyamatot olyan szervezetek igyekeztek mederben tartani, mint az ENSZ Kereskedelmi Világszervezete (WTO) és a világ legfejlettebb országait tömörítő OECD. Ebbe rondított bele durván Donald Trump második elnökségének első száz napja, amelyben a Smoot–Hawley törvénnyel párhuzamba állítható intézkedésekkel bombázta az Egyesült Államokat és gazdasági partnereit. A történelmi tapasztalatok arra intenek, hogy a megemelt vámtarifák nem hatékony eszközei a gazdaság szabályozásának.

A világon kialakult beszállítói láncok keresztbe-kasul, cikcakkban behálózzák az országokat, többszörös kölcsönös függést létrehozva. A magas tarifák növelik a termelési költségeket, amivel ártanak a termelőknek és a fogyasztóknak is. Számos példát lehet hozni az elmúlt évtizedekből arra, hogy az importhelyettesítő gazdaságpolitika kezdetben hoz némi eredményt a helyi ipar védelmében, de már rövid távon tönkreteszi a vállalatok versenyképességét, és mivel lehetetlen minden importot kiváltani, a magas vámok inflációt, eladósodást és fizetésképtelenséget okoznak.

A csésze kávé ma egy doboz gyógyszer vagy friss gyümölcs lehet

Argentína és Brazília járta meg ilyen próbálkozással az elmúlt évtizedekben. India az 1991-es gazdasági reformokig a világ leginkább protekcionista gazdaságpolitikáját folytatta, ami elszigetelte az ország gazdaságát a világtól.

Ezzel lassította a gazdasági növekedést. Borítékolható, hogy ha nem egy kontinensnyi országról lenne szó, akkor súlyosabbak lettek volna a következmények. A cikk elején említett 1932-es csésze kávé, ma az elektromos autókban használatos akkumulátor lehet, vagy valamilyen importált gyógyszer vagy friss gyümölcs, ami mondjuk a világ déli országaiban termett, és onnan kerül az amerikai fogyasztók asztalára. Ezek ára ugorhat meg a vámok miatt. A Conversation szakírói szerint a 21. század elején a nemzetközi együttműködés, a piacok sokszínűsége és a fenntartható, versenyképes gazdaságba történő befektetések lehetnek.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Óriási a baj, mindkét szuperhatalom kezdi bezárni a kapuit a németek előtt
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 16:00
Jelentősen visszaesett a német áruexport 2025-ben az Egyesült Államokba és Kínába, amit az európai értékesítés és a szolgáltatásexport ellensúlyozott – derül ki a kölni székhelyű Institut der deutschen Wirtschaft (IW) kedden publikált elemzéséből.
Makro / Külgazdaság Erre az adatra Trump szerint megérhette ilyen sokat várni
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 15:30
Az Egyesült Államok gazdasága a vártnál gyorsabban nőtt a harmadik negyedévben.
Makro / Külgazdaság Még be sem lépett, máris szárnyakat adott az euróövezet Bulgáriának
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 15:25
Javította Bulgária minősítési országplafonját a Moody's Ratings. A nemzetközi hitelminősítő a kedden Londonban bejelentett döntést Bulgária közelgő euróövezeti csatlakozásával indokolta.
Makro / Külgazdaság 140 ezer magyar már Ausztriában dolgozik, és lesz ez még több is
Kollár Dóra | 2025. december 23. 14:44
Októberhez képest minimálisan csökkent, de egy évvel ezelőtthöz képest enyhén nőtt a nyugati szomszédunkban dolgozó honfitársaink száma a legfrissebb ausztriai munkavállalási adatok szerint. A téli szezon pedig még csak most kezdődik igazán.  
Makro / Külgazdaság Sajnos egyelőre nem lesz olcsóbb a tankolás
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 11:25
Maradnak az eddigi árak.
Makro / Külgazdaság Elpárolgott a jegybanki Pallas Athéné Alapítvány vagyona
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 08:23
9 millió volt a jegybanki alapítvány kasszájában.
Makro / Külgazdaság 2025 a vámok éve volt: Trump miatt új gazdasági fogalmakkal kell ismerkednünk – Klasszis Podcast
Imre Lőrinc – Izsó Márton | 2025. december 23. 05:46
Az idei év egyik legmeghatározóbb globális gazdasági kihívását a Donald Trump által elindított és kiszélesített kereskedelmi háború jelentette. Az amerikai elnök áprilisban mindenkire ráijesztett az első vámtételek meghatározásával, de a kétoldalú tárgyalások elindulásával lecsillapodtak a kedélyek. A globális kereskedelem azonban már nem lesz ugyanolyan, mint Trump előtt volt. A Klasszis Podcast vendége Pásztor Szabolcs, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány kutatási igazgatója.
Makro / Külgazdaság Benzinkúton éjszakáznak, holnap is tüntethetnek a kamionosok
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 19:35
A hétfői tüntetés este 8 óráig tart, de kedden visszatérhetnek Budapest útjaira a dudáló kamionosok. A kormánytól többek között azt követelik, hogy az útdíjat ne akkora mértékben emeljék meg, mint amiről Lázár János beszélt.
Makro / Külgazdaság Tavasszal üthet be a Magyarországgal szembeni túlzottdeficit-eljárás
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 16:29
A tavaszi előrejelzési fordulóban javasolhatja az Európai Bizottság a Tanácsnak, hogy újabb szakaszba léptesse a túlzottdeficit-eljárást. Eközben a kormány a GDP 2,2 százalékának megfelelő pénzt osztogat el.
Makro / Külgazdaság Ötven kamiont beengednek a Hősök terére, de merre indulnak a többiek?
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 15:01
Hétfőn délután megérkezett a Hősök terére a kamionos tüntetés konvoja. A térre azonban a rendőrség csak ötven járművet enged be, a többiek másfelé indulhatnak.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG