5p

Netnográfiai kutatás készítettek az előválasztással és a miniszterelnök-jelöltekkel kapcsolatban. A Ynsight Research kutatásából kiderült, az előválasztás második fordulóját elképesztő mértékű aktivitást generált az online térben.

A kutatásban az online térben megjelenő hírek, blogok, nyilvános Facebook-bejegyzések és kommentek kerültek elemzésre. Noha az előválasztás mindkét fordulóját nagy érdeklődés övezte, van különbség a két időszak kommunikációi között. Míg az első fordulóban leginkább a technikai kérdések határozták meg a diskurzust, a második fordulóra perszonalizálódott a kommunikáció, a jelöltek és a váratlan fordulatok kerültek a középpontba.

Az online térben is nagyon aktívak voltak (Fotó: RTL Klub)
Az online térben is nagyon aktívak voltak (Fotó: RTL Klub)

A második forduló alatt az események elképesztő iramot vettek, ami az interneten folyó kommunikációban is meglátszódott, hiszen radikálisan, 70 százalékkal nőtt az előválasztás említéseinek száma. Az egyre gyakoribbá váló botrányok, új fordulatok felpörgették a megjelenéseket, valamint hatalmas mértékben késztették bevonódásra a felhasználókat. A második forduló kampányidőszakában jegyzett átlagos napi interakciók száma közel ötszörösére emelkedett az előző időszakhoz képest - ilyen kiemelkedően magas interakciós arányokat legutóbb a koronavírus berobbanásának időszakában volt a magyar online térben.

 

A felhasználói interakciók (like-ok, reakciók, kommentek és megosztások összessége) tekintetében egy ügy emelkedett ki élesen: a netezőket legjobban a Karácsony – Márki-Zay tárgyalások fordulatai foglalkoztatták. Az állampolgárok figyelmének megragadása, a csatározások részleteinek nyilvánossága jelentősen hozzájárulhatott a második fordulóban tapasztalható magas részvétel várakozásokat felülmúló mértékéhez. Az egyes jelöltek körüli diskurzus-volumen is jelentősen változott az első és a második forduló között. Jól látható, hogy a második fordulóba bejutott minden jelölt esetében regisztráltak említésszám-emelkedést, azonban ezek teljesen más arányokat mutatnak. Míg a végül visszalépő főpolgármester esetében minimális volt az emelkedés, a végig aktívan kampányoló Dobrev Klára megháromszorozta az említéseinek számát. A korábban csak marginálisan figyelmet kapó Márki-Zay Péterrel viszont hihetetlen mennyiségű komment és online bejegyzés foglalkozott – tizenháromszor annyit beszéltek a végül győztesként kikerülő jelöltről, mint az előző vizsgálati periódusban.

Mindkét jelölt rendkívül aktívan használta a Facebookot, de Márki-Zay irányította magára a leginkább a figyelmet. Márki-Zay Péter tudta a két előválasztási forduló között a legtöbb új követőt szerezni, ahogyan egyre többet jelent meg az online térben, úgy egyre többen követték a hivatalos oldalát is. Nemcsak a követőtábora növekedett hatalmas mértékben, hanem az is látszik, hogy ő posztolt a legaktívabban a második fordulóban, valamint ő volt képes a legnagyobb mértékben növelni a felhasználók bevonódásának mértékét (vagyis az interakciókat).

Hatalmas különbségeket látni a jelöltek kommunikációs stratégiájában is. Dobrev közel hétszer annyit költött és négyszer annyi fizetett hirdetést tett közzé, mint Márki-Zay. Összességében Dobrev Klára hirdetési összegei nem változtak sokat: az első fordulóban 7 nap alatt közel 11 millió forintot, a következő két hétben megközelítőleg 15 millió forintot fordított facebookos reklámra. Nagy különbséget regisztráltak azonban Márki-Zay Péter esetében, aki az első fordulóban mindössze 250 ezer forintot költött el a Facebookon, a második forduló facebookos kampányára már ennek közel tízszeresét, több mint 2 millió forintot költött. Az MMM miniszterelnök-jelöltjének költései azonban így is bőven alatta maradnak Dobrev Klára hirdetési összegeinek, hiszen a DK miniszterelnök-jelöltje közel hétszer annyit fordított Facebook-hirdetésre az időszakban.

:

 

Míg Márki-Zay Péter mindössze 120 ezer forintból gazdálkodott napi szinten, addig Dobrev Klára közel 800 ezer forintot költött átlagosan Facebook-hirdetésre naponta.

A jelöltek egy Facebook-hirdetésre jutó összegét megvizsgálva már sokkal kisebb különbséget látni a költésekben. Míg Dobrev Klára így is jóval meghaladta Márki-Zay Péter költéseit, addig megfigyelhető az is, hogy a DK miniszterelnök-jelöltje 143 fizetett hirdetést élesített az időszakban, miközben az MMM miniszterelnök-jelöltje mindössze 36 darabot. Köszönhető ez annak a kommunikációs különbségnek is, hogy Márki-Zay hirdetései generálisabb, kevésbé szűkített közösséget céloztak meg, addig Dobrev Klára rengeteg korábban megnyert településre hirdetett külön bejegyzést.

 
A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Az Egyesült Államokban több a munkahely, de nőtt a munkanélküliség
Privátbankár.hu | 2025. december 16. 18:00
Az Egyesült Államokban az elemzők által vártnál több új munkahely jött létre novemberben a nem mezőgazdasági ágazatokban, a munkanélküliségi ráta pedig az elemzők által várt stagnálás helyett emelkedett.
Makro / Külgazdaság Javultak a gazdasági várakozások Németországban és az euróövezetben
Privátbankár.hu | 2025. december 16. 16:00
Decemberben a ZEW gazdaságkutató intézet németországi és euróövezeti gazdasági hangulatindexe is javult az előző havihoz képest.
Makro / Külgazdaság Hoztak is, meg nem is Varga Mihályék az Orbán-kormánynak
Privátbankár.hu | 2025. december 16. 15:41
Alacsonyabb gazdasági növekedést, ugyanakkor alacsonyabb inflációt is prognosztizálnak a friss Inflációs jelentésben.
Makro / Külgazdaság Itt az év utolsó kamatdöntése, Varga Mihályékra jövőre nagy feladatok várnak
Imre Lőrinc | 2025. december 16. 14:00
Bár novemberben az infláció 3,8 százalékra, a jegybank toleranciasávjába csökkent, a Magyar Nemzeti Bank az év utolsó kamatdöntő ülésén sem változtatott a 6,5 százalékon álló irányadó ráta szintjén.
Makro / Külgazdaság Nem csökkent az euróövezet külkereskedelmi többlete
Privátbankár.hu | 2025. december 16. 13:41
Októberben éves szinten nőtt, havi összevetésben stagnált az euróövezet külkereskedelmi többlete az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat kedden közzétett első becslése alapján.
Makro / Külgazdaság Mi történt az euróövezeti gazdasággal decemberben?
Privátbankár.hu | 2025. december 16. 12:13
Decemberben már sorban a hetedik hónapban nőtt az euróövezeti szolgáltatóipar teljesítménye.
Makro / Külgazdaság A kormány szerint a fogyasztás jövőre is a magyar gazdaság hajtóereje lehet
Privátbankár.hu | 2025. december 16. 11:47
Stratégiai együttműködési megállapodást kötött a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségével (VOSZ) kedden Budapesten a digitális kereskedelmi és tranzakciós ökoszisztéma fejlesztéséről.
Makro / Külgazdaság Hirtelen sokkal olcsóbb lesz a tankolás
Privátbankár.hu | 2025. december 16. 11:16
Jelentősen csökkennek szerdától az üzemanyag nagykereskedelmi árak.
Makro / Külgazdaság Egyre jobban szorul a hurok Ursula von der Leyenék terve körül – de csak színház lenne az egész?
Litván Dániel | 2025. december 16. 09:49
Két nappal az uniós csúcs előtt feloldhatatlannak látszik a patthelyzet az Ukrajnának a lefoglalt orosz vagyonból nyújtott uniós hitel ügyében. De csak játszanak az idegekkel az uniós vezetők?
Makro / Külgazdaság Több nagy bejelentésre is készül a 4iG Amerikában
Privátbankár.hu | 2025. december 16. 09:27
Washingtonban folytat magas szintű tárgyalásokat Jászai Gellért, a 4iG Csoport elnöke.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG