10p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A NielsenIQ legújabb felmérése szerint a Covid alatt kevesebb kozmetikai szert vásároltak a magyar férfiak, amibe a home office is erősen belejátszott. Ugyanakkor az elmúlt évtizedben ugrásszerűen megnőtt a férfiaknak szánt szépítőszerek és arcápolási kellékek forgalma Magyarországon is.

Változatlan értékbeli forgalom mellett visszaeső eladás jellemezte az elmúlt időszakban az arc és az arcszőrzet ápolására szolgáló férfikozmetikumok piacát. E körbe az arcszeszek, a borotválkozás előtti szerek, a borotvapengék és a borotvakészülékek tartoznak, melyek összesen közel 13 milliárd forint értékű forgalmat produkáltak - 2020 decembere és 2021 novembere között - a hazai kiskereskedelemben. Mindez az előző, azonos időszak adataival megegyező értékbeli forgalmat jelentett, darabszámban viszont 6 százalékos csökkenést – állapítja meg a NielsenIQ piacelemzése.

A borotva hasítja ki a férfikozmetikumok között a legnagyobb részesedést: a kategóriacsoport eladásának több mint a fele a borotvapenge-eladásokból származik, míg 7 százalék jut a készülékeknek. A kettő együtt egy több mint 8 milliárdos piacot takar. A mennyiségi eladások 2020 decembere és 2021 novembere között mind a pengék, mind a borotvakészülékek esetében 10 százalékkal estek vissza, az ezt megelőző 12 hónaphoz képest. Mindkét kategóriában a gyártói termékek dominálnak, közel 90 százalékos részesedéssel. Az elemes borotvák erősítették a pozíciójukat, bár ezek továbbra is csupán a kategórián belüli eladás 15 százalékát teszik ki. 

Az arcszeszek 17 százalékot tesznek ki a férfikozmetikumok piacából. A 2019. december-2020. november közötti időszak forgalmához képest értékben 2 százalékos, volument tekintve pedig 10 százalékos csökkenés mutatkozik e termékcsoportban. A kategória 2 milliárd forintot meghaladó forgalmának fele a drogériákban bonyolódik, a 2500 négyzetméternél nagyobb üzletek további 30 százalékát adják az értékesítésnek. Leginkább a gyártói termékeket preferálják a fogyasztók. 

A kozmetikai cikkek gyártói a férfiakat ma már ugyanolyan célcsoportként kezelik, mint a nőket. Fotó: depositphotos
A kozmetikai cikkek gyártói a férfiakat ma már ugyanolyan célcsoportként kezelik, mint a nőket. Fotó: depositphotos

Az arcszeszeknél kicsit nagyobb, 19 százalékos részesedéssel bírnak a borotválkozás előtti szerek, amelyek értékbeli forgalma 2 és fél milliárd forintra rúgott a vizsgált időszakban. Hasonlóan a többi szegmenshez, a vizsgált 12 hónapban kevesebb borotválkozás előtti termék került a vásárlók kosarába, mint a megelőző periódusban – állapítja meg a felmérés. 

A kozmetikai cikkek gyártói a férfiakat ma már ugyanolyan célcsoportként kezelik, mint a nőket. A férfi kozmetikumok piaca az elmúlt évtizedben a fejlett országokban általánosságban 2-3-szorosára nőtt, sőt, még a gazdasági visszaesések idején is bővültek az eladások – kivéve a pandémiát. Otthon ugyanis a férfi – igaz, a nő sem – ápolja magát oly gondosan reggelenként, mintha dolgozni menne. A zoom kedvéért legfeljebb felöltözik. A karantén idején mindenki csak a lakásban, kertben, víkendházban tevékenykedett, nem érezte szükségét az alapvető tisztálkodáson túl a piperészkedésnek.

Forgalomcsökkenés ide vagy oda, nyilvánvalóan túlléptünk azokon az időkön, amikor a kozmetikumok és szépítőszerek használatának kiváltsága csak a nőket illette meg. "Az új évezred küszöbére megnőtt a férfiak érdeklődése és igénye is a rendszeres test- és szépségápolás iránt. A mai férfi sokkal több időt szentel a teste ápolására és karbantartására, a testhibák korrigálására, vagy az öregedés jeleinek eltüntetésére, mint régen" – állítja egy pár évvel ezelőtti tanulmány (BGF, Berecz Klára) – és ez a folyamat folyamatosan erősödik.

Az arcszeszek 17 százalékot hasítanak ki a férfikozmetikumok piacából. Fotó: depositphotos
Az arcszeszek 17 százalékot hasítanak ki a férfikozmetikumok piacából. Fotó: depositphotos

Ma már a férfiak – igaz, egyelőre viszonylag szűk rétege – túllépett azon, hogy elintézze az       ápoltság kérdését a gyors reggeli tusolással, fogmosással, borotválkozással. Egyik évről a másikra árasztották el a piacot az újabb és újabb, speciálisan számukra kifejlesztett termékek.

A világ kozmetikai gyárai és márkái mohók: lassan elérték, hogy férfiak százmilliói használjanak kozmetikai szereket, míg régen legalább a felük mindezt nőies, piperkőc attitűdnek tekintette volna. Persze ezeket a termékeket másképp kell illatosítani, csomagolni, és ami a legfontosabb, a marketing pr- és reklámrészlegnek ügyesen eladni – a férfiasságot hangsúlyozva, nehogy nőiesnek tűnjenek a vásárlók. 

Például olyan helyszíneken és szereplőkkel kell reklámozni számukra a termékeket, amelyek távol állnak a lányos attitűdtől, sőt, kifejezetten macsó stílusú férfiakkal – elsősorban sportolókkal – kell népszerűsíteni a kenceficéket. Ezek azzal az ígérettel kecsegtetnek, hogy majd te is ugyanolyan erős és körülrajongott leszel, mint akiket a képen látsz, de nem leszel nőies, mert a feminin benyomástól sokan rettegnek. A világ leghíresebb férfikozmetikumait ma is olyan világhírű sportikonok népszerűsítik, mint David Beckham – aki a metroszexualitás tipikus képviselője – vagy Cristiano Ronaldo. Velük mindent el lehet adni.

Ma már a férfiaknak sem csak a gyors reggeli tusolás, a fogmosás és a borotválkozás jelenti az ápoltságot. Fotó: depositphotos
Ma már a férfiaknak sem csak a gyors reggeli tusolás, a fogmosás és a borotválkozás jelenti az ápoltságot. Fotó: depositphotos

Míg hajdanán – főleg a XIX. és XX. században – elég volt, ha a férfi alig szebb az ördögnél, ma már nem mindegy, hogy néz ki és ezért mennyit tesz. (Legalábbis bizonyos körökben.)  Egy menedzsernek nemcsak elegánsnak kell lennie és márkás holmit hordania, de az ápoltság is követelmény. A XXI. század istenített vágyálmát, a fiatalságot nem lehet ideig-óráig megőrizni másképp, mint rafinált kencékkel. (Vagy műtétekkel, de erről még esik szó.)  Márpedig a fiatalság és az egészség az, aminek ma legnagyobb az értéke a munkaerőpiacon. Estée Lauder, amikor anno interjút készítettem vele 1989-ben budapesti első üzlete nyitásakor, saját híres mondását idézte, miszerint "szépnek lenni nem csak jó, hanem hasznos is" .

Érdekes adalék, hogy egy amerikai tanulmány szerint a kellemes arcú, vékony, ápolt, jól öltözött embereknek jobban hisznek még a bíróságon is, sőt, kevesebb óvadékot kérnek tőlük, amikor letartóztatják őket valami vétség miatt.

Szinte elképzelni sem tudjuk 2022-ben, hogyan alakultak hajdanán a párkapcsolatok, amikor mind a férfiak, mind a nők ritkán mosdottak, lásd több száz év falusi világát. Sőt, elítélték, főleg az idősebbek, ha valaki ápolta magát. Ha férfi tette ezt, rögtön homoszexualitással vádolták. A rajtuk lévő ünneplőt egész életükben viselték, igaz, csak kivételes alkalmakkor, kimosni pedig ezeket legfeljebb a patakban vagy a teknőben lehetett, kefével sikálni, napon szárítani, mindenféle mosókapszula nélkül.

Mindez nem jelenti azt, hogy a férfiak ne szépítkeztek volna régen: régészek szerint a sumérok már nyolcezer évvel ezelőtt kenték és festették magukat, elsősorban azért, hogy a hatalmukat fitogtassák és felhívják magukra a nők figyelmét, de hát ezen a téren sok minden nem változott. A középkorban, amikor az arisztokraták fehérre rizsporozták az arcukat, bíborfestékkel hangsúlyozták a szájukat és szépségtapaszt ragasztottak magukra, ugyanezért tették.

Nagyapáink fürdőszobai készlete szappanból, borotvahabból, arcszeszből állt, dezodor még sehol, és a fogmosás sem volt divatban. Napjainkban viszont a család férfitagjainak külön fürdőszobaszekrényre van szüksége. Közben sorra nyitnak azok a szépségszalonok, melyek kifejezetten számukra nyújtanak szolgáltatásokat. A különböző arc- és testmasszázsok mellett szőrtelenítési kezelésekkel, pedikűrrel, manikűrrel, fiatalító és fogyasztó kúrákkal és sminktanácsadással várják az erősebb nem képviselőit.

Az egyik magyar webáruház 2022 januárjában 829 féle (!) férfikozmetikai terméket kínál, melyek jelentős része szakáll és bajuszápoló szer – nem beleértve ebbe a kölniket, after shave-ket, parfümöket.

E trend erősítésében szerepet játszanak a néhány éve itthon is megnyílt barber shopok, magyarul  borbély üzletek, amelyek olyannyira macsónak és férfiasnak igyekeznek magukat feltüntetni, hogy van, ahová be sem léphetnek a nők. (Konkrét budapesti példa: apa otthon felejtette a kulcsot, de tinédzser lánya nem léphet be az üzletbe, meg kell várnia, míg valaki kijön, és átadja azt neki.) Ugyanakkor éppen ezekben az üzletekben ajánlják a vendégeknek a legtöbb kozmetikumot, a szakállbalzsamtól, a bajuszápolóig, a hajnövesztő samponoktól a ránctalanító krémekig, persze a bolti árnál drágábban.

Mindennek hátterében összetett, mély társadalmi folyamatok állnak, attól kezdve, hogy a nők már nem annyira kiszolgáltatottak, el tudják magukat tartani, ha viszont párkapcsolatot létesítenek, elvárják a terhek közös megosztását is. A férfiaknak, miközben új szerepköröknek kell megfelelniük, ezt kiegyensúlyozva, külsőben erősítik sokszor a macsóságukat a szakállal és bajusszal.

A fogyasztói társadalom szinte kikényszeríti, hogy a magas keresetű férfiak – és nők – jól öltözöttek és ápoltak legyenek. Ez ma már nagyon sok munkahelyen alapkövetelmény. Közben a hagyományos és a közösségi média világa az óriási termékreklám-özönnel annyira erős nyomást gyakorol a fogyasztóra, amire eddig nem volt példa. Eredményesen: hosszú évekig még a dezodoron is megbotránkoztak egyes férfiak, ma legfeljebb azon, ha valaki szőrtelenítteti a hónalját. 

Míg itthon a kozmetikai termékek darabszám szerinti forgalma csökkent, Amerikában és Nyugat-Európában a karantén  nem várt következménye, hogy a kényszerű bezártság és a videókonferenciák a plasztikai sebészetek forgalmát lendítették fel – derül ki az Economist egyik cikkéből. Az Amerikai Arcplasztikai és Rekonstruktív Sebészeti Akadémia a nem pandémiás idők átlagához képest 10 százalékos, a francia szakemberek pedig 20 százalékos forgalomnövekedésről számolt be a gazdasági lapnak. Hasonló a helyzet az olaszországi és angliai klinikákon is. 

A világ kozmetikai ipara egyébként a férfi sminktermékek berobbanását szorgalmazná, hiszen milliárdos piacról van szó. Bár ez ma még tabutéma, abban bíznak, hogy lassan változik a megítélés, hiszen eleinte a férfi arckrémek is megbotránkoztatást váltottak ki. Ebbe belejátszik, hogy például olyan vékony, feminin-androgün típus, mint Timothée Chalamet, lett Hollywood IT boya, akit mindenki akar, és akit 16 millióan követnek a közösségi médiában. Harry Styles, a világ egyik leghíresebb popsztárja – polgárpukkasztóan férfias, bajszos, tetovált külsővel – teklagyöngyöt, fülbevalókat, fodros ingecskéket visel. 

Azt talán nem tudja a néző-olvasó, de a filmforgatásokon és a magazinoknak történő  fotózások alkalmával mindig sminkelik a férfi szereplőket is. Ma már azon sem lepődik meg senki, hogy a venezuelai-svéd énekes-táncos és filmsztár Omar Rydberg feketére lakkozza a körmeit, miközben a life style magazin címlapján látszik, hogy a szempilláit is hangsúlyozták. Némely márka máris kirukkolt férfi sminkekkel, amelyek egyelőre inkább az ápoltságra – arckrém, szolid szájkrémek – helyezi a hangsúlyt, mint a díszítő funkcióra.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Jó hírt kapott a magyarok pénztárcája: ennyivel emelkedik a minimálbér!
Privátbankár.hu | 2024. november 21. 16:49
Három évre előre megkötötték a bérmegállapodást.
Makro / Külgazdaság Magyar Péter jobb lenne a gazdaságnak, mint Orbán Viktor? A Klasszis Klub Live-ban Felcsuti Péterrel beszélgetünk
Privátbankár.hu | 2024. november 21. 12:48
A közgazdász, bankár november 28-án, csütörtökön 15 óra 30 perckor lesz élő adásunk vendége. Felcsuti Péterrel átbeszéljük, mi a legfőbb baja az idén a tavalyihoz hasonlóan ismét recesszióba zuhant hazai gazdaságnak, kitérve egyebek mellett arra, hogyan lehetséges az, bár az Európai Unióban messze a legtöbb támogatást az Orbán-kormány adja a gazdaság szereplőinek, mégis szinte alig van mutató, amelyben ne lennénk tökutolsók. Vajon ezen változtathat-e egy kormányváltás, Magyar Péter kvázi megváltó is lehet, vagy csak leváltó – ha egyáltalán? Az élőben zajló stúdióbeszélgetésre ingyenesen lehet regisztrálni, majd azt online követni és kérdéseket feltenni.
Makro / Külgazdaság Ha ti úgy, mi is úgy – visszavágnak az oroszok egy másik fronton
Privátbankár.hu | 2024. november 21. 07:05
Csak ugyanazt teszik, mint a „barátságtalan” nyugati országok, állítják.
Makro / Külgazdaság Íme Kína megelőző csapása, borult a forgatókönyv
Privátbankár.hu | 2024. november 20. 14:16
Donald Trump, az Egyesült Államok megválasztott elnöke arra készül, hogy kormánya újabb büntetővámokat vezet az amerikai–kínai kereskedelemben. A rombolást azonban mintha Kína vette volna a kezébe.
Makro / Külgazdaság Újabb lesújtó hírt emésztgethet Nagy Márton
Privátbankár.hu | 2024. november 20. 13:01
Sztrájk miatt akadozhat az autógyártás a Volkswagennél, ami láttán a növekedési álmait nagyrészt erre az ágazatra építő nemzetgazdasági miniszter bosszankodhat.
Makro / Külgazdaság Alig vánszorog az unió gazdasága, de mi még annak is csak a hátát látjuk
Privátbankár.hu | 2024. november 20. 11:09
A magyar bruttó hazai termék a III. negyedévben és az elmúlt egy évben is csökkent, ezzel a sereghajtók közé tartozunk az Európai Unióban. Mind a Visegrádi Négyekhez tartozó társaink, mind Ausztria és Románia jóval jobb teljesítményt tud felmutatni.
Makro / Külgazdaság Baj van a briteknél, de így is szívesen cserélnénk velük
Privátbankár.hu | 2024. november 20. 09:14
A vártnál magasabb októberi infláció is csak 2,3 százalékot jelent, szemben a magyar 3,2-vel.
Makro / Külgazdaság Nocsak, mire is jó a munkáshitel!
Privátbankár.hu | 2024. november 20. 08:36
A money.hu és a Használtautó.hu szakértői megnézték, hogy a 4 millió forint milyen, akár egyszerűbb teherszállításra is alkalmas használt járművekre lehet elég.
Makro / Külgazdaság Matolcsy Györgyék megüzenték: vigyázó szemünket a dollárra vessük!
Privátbankár.hu | 2024. november 19. 17:40
A dollár erősödése és a kockázatkerülés tőkekiáramlást okozott a feltörekvő piacokon, így hazánkban is. Ráadásul a fejlett piaci hozamok közül is az amerikaiak emelkedtek a legjobban. A kelet-európai gazdaságok a vártnál gyengébben szerepeltek, de a 4,5 százalékos költségvetési hiánycél tartható, és a jövő évi növekedésre is jók a kilátások. A Magyar Nemzeti Bank a keddi kamatdöntést indokolta.
Makro / Külgazdaság Itt van a döntés, amire az ország várt
Privátbankár.hu | 2024. november 19. 14:01
Nem változtatott a jegybanki alapkamaton a Magyar Nemzeti Bank Monetáris Tanácsa.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG