9p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Valóban át kell írni a közbeszerzési törvényt, különben az EU nem utalja a támogatást? Vagy ez csak egy diplomáciai trükk? A magyar közbeszerzési törvény az egyik legjobb az unióban, ebben majd minden szakértő egyetért, de akkor mi lehet a gond, hol siklik félre a tendereztetés, már ha félresiklik.

A cikk eredetileg laptársunk, az Mfor.hu oldalán jelent meg.

Semmi meglepő és semmi probléma nincs abból, hogy az Európai Bizottság levelet küldött a magyar kormánynak a közbeszerzési törvény módosítását kérve. Sőt még az is elképzelhető, hogy a levelet kiszivárogtató Reuters el is siette a publikálást, és még azelőtt nyilvánosságra került a szöveg, hogy a levélre ráragasztották volna a bélyeget Belgiumban. De ez nem is annyira fontos.

Az efféle levelezés alapvetően mindennapos, nem sokkal több egyfajta magánbeszélgetésnél, nem készül róla jegyzőkönyv, nem kapcsolódik hozzá szankció. A Bizottság kérdez, a kormány (bármelyik) pedig válaszol. Ha nem sikerül zöldágra vergődni, akkor indul meg bármiféle, immár hivatalos megkeresés, eljárás, vizsgálat. Pontosan emiatt ezeket a levélváltásokat sem Brüsszel, sem az adott állam nem szokta kommunikálni – Brüsszel sosem, az adott kormány pedig jellemzően nem, de ez már az adott állam döntése.

A sajtón mindazonáltal gyorsan végigszáguldott a hír: Brüsszel csak akkor hajlandó a Magyarországnak megszavazott támogatási forrást elutalni, ha a hazai közbeszerzési szabályok megváltoznak. A kormány képviselői, így Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és Bánki Erik szakpolitikus igyekezett azonnal visszautasítani a részletesen meg sem fogalmazott kifogásokat. Ezek szerint a magyar szabályozás példaértékű, és alapvetően azért rosszak a számok, mert túl sok adatot hoz nyilvánosságra az állam, és a sok adatban technikailag sokkal több a hiba.

A kiindulás megfelelő

Az biztos, hogy a magyar közbeszerzési törvény egyáltalán nem rossz, sőt. A szabályozás logikus, igazodik a piaci elvárásokhoz és évről-évre olyan módosítások mennek végig rajta, amelyek lekövetik az elvárásokat és alapvetően minden közbeszerzési szakember szívesen elemzi és értelmezi a módosításokat. A Wolters Kluvert közbeszerzési szakértője hosszú cikkben taglalta a 2021-es módosításokat, azok kedvező hatását és gondos kialakítását ezzel az indítással:

„Újabb év – újabb pozitív tartalmú módosítás a közbeszerzési törvényben. Immár második alkalommal éli meg a közbeszerzési társadalom azt, hogy olyan módosítást fogad el az Országgyűlés, amely gyakorlatilag minden rendelkezésében előremutató és nehéz kivetni valót találni benne.”

A cikkben még nem szerepelt a legutóbbi, közbeszerzésekre vonatkozó rendeletmódosítás, amely kiemelt körhöz kötötte a közbeszerzési tanácsadást, így a praktizáló tanácsadók a jövőben csak alvállalkozóként végezhetik ugyanazt a munkát, mint korábban.

A végrehajtás gondjai

Ezzel együtt maga a törvény valóban a legkidolgozottabbak közt van az unióban. Mi lehet akkor a Bizottság problémája? Ezt egyelőre taxatíve nem lehet még tudni, de azért következtetések levonhatók. Egyebek mellett a korábban kiadott országjelentések alapján, amelyekben rendre szóba került a magyarországi közbeszerzési gyakorlat problematikája. Leegyszerűsítve az, hogy rendkívül magas az úgynevezett egy ajánlatos tenderek aránya – a kiírásra egyetlen érvényes ajánlat érkezik –, sok a visszaélésszerű hiba és alacsony hatékonyságú a szabályok betartását kikényszerítő eszközrendszer.

Az összeférhetetlenségi szabályokkal már a közbeszerzési törvény 2016-tól hatályos módosítása is lazán értelmezte. Akkor lépett hatályba az az enyhítés, hogy politikusok közeli hozzátartozói is indulhatnak közbeszerzési tendereken – kizáró okot csak az jelent, ha egy háztartásban is élnek. Ez sem szokványos, azonban papíron megengedett. Az azonban már nem, hogy a tendert kiíró és a tenderre jelentkező között összefonódás legyen.

Márpedig ez a helyzet állt elő a hírhedt Elios-ügyben – a települések közvilágításának fejlesztését célzó beszerzést a miniszterelnök vejének akkori érdekeltségébe tartozó cég nyerte, miközben a tenderkiírásban a cégben áttételesen tulajdonrésszel rendelkező vállalkozás nyújtott segítséget a pályázatok kiírásában. A tender ezzel az összeférhetetlenséggel ment végig és nyert az Elios Innovatív Zrt. Ha a hatóság betartatja a jogszabályt, akkor egyszerűen nem kerülhetett volna sor a szerződéskötésre adott keretek között – mondta az mfor.hu-nak Nagy Gabriella, a Transparency International szakértője.

Érdektelenségbe fulladt ellenőrzés

Nagyon beszédes a Közbeszerzési Hatóság beszámolója, amely szerint tavaly mindösszesen 68 ügyben végeztek ellenőrzést, a szerződésszegések száma pedig 34 volt, miközben nagyjából 14 ezer eljárást írtak ki. Ez egyszerűen döbbenetesen kevés számú vizsgálat. Bár a hatóság igyekszik ezt kedvező adatként bemutatni – ha kevés a vizsgálat, akkor nyilvánvalóan kevés a probléma. Valójában azonban természetesen nincs összefüggés a vizsgálatok darabszáma és a között, hogy mennyire szabálykövetőek a tenderek kiírói és az ajánlattevők. Ez a statisztika azt mutatja: szinte kizárt, hogy egy tender bármiféle vizsgálat alá kerüljön. Márpedig ez a szabályok áthágására sarkallhatja a feleket.

Hasonló a helyzet a Miniszterelnökség közbeszerzési ellenőrzési főosztályának működésével is – véli Nagy Gabriella. A kormányzat maga is tisztában van ezzel, hiszen az ellenőrzési gyakorlat átalakítását ígérte – miután az OLAF vizsgálatai fényt derítettek arra, hogy az ellenőrzés hatékonysága rendkívül rossz és vizsgálati eljárás is indult több alvállalkozásban működő társaság ellen. A feltárt szabálytalanságok miatt az unió végül 59 milliárd forint támogatási forrás kifizetését meg is tagadta, így ezeket végül költségvetési forrásból kellett kipótolni.

Hogy mit lehet ezen változtatni a közbeszerzési törvény módosításával, nem teljesen egyértelmű. Hiszen elvileg a lehetőség most is adott, a jogszabály betartható, csak be kellene tartani. Annyi bizonyos, hogy például a Közbeszerzési Döntőbizottság munkáját fel lehetne pörgetni. Korábban évente nagyjából ezer ügy került a KDB elé, 2011-ben 810 – azért akkor is érték kritikák a KDB munkáját, de tény, hogy az eljárásokat lefolytatták, az ülések nyilvánosak voltak. Ahhoz képest mostanra nagyjából ötödére esett az KDB elé vitt ügyek száma: 2012-ben már csak valamivel több mint ötszáz, 2019-ben pedig 211. Ennek akár örülni is azonban ez az adat nem azt tükrözi, hogy ennyivel kevesebb a probléma.

Egyrészt az eljárás megindításának díja nagyon magas, 25 millió forint. Ez az összeg vagy elvész – ha az eljárást megindító cég kérelmét elutasítják – vagy az eljárás végéig letétben marad. Sok cég esetében egyszerűen ez nem vállalható költség. Nemzetközi összehasonlításban az a jellemző – mutat rá a szakértő – hogy néhány tízezer forintnak megfelelő összeget kell csak befizetni. A jogorvoslathoz való hozzáférés mellett az is megfigyelhető, hogy a cégek nem nagyon bíznak a KDB függetlenégében. Ennek oka egyszerűen az, hogy a testület elnökét a kormány által delegált tagok jóváhagyása nélkül nem lehet megválasztani – bár kisebbségben vannak a kormány által delegált tagok, az elnök megválasztásához kétharmados többség kell, tehát a nemleges szavazatukkal akadályozhatják a döntést. Ezen ügyekben tehát lenne keresnivalója akár a jogszabálymódosításnak is.

Egy ajánlatos tenderek

Más problémás ügyekben azonban aligha hoz megoldást a törvénymódosítás. Ilyen például az egy ajánlatos tenderek nyomasztó súlya. Az Európai Bizottság adatai szerint az uniós értékhatár feletti érvényes tenderek 40 százaléka ilyen – az uniós értékhatár feletti ügyekre más, esetenként szigorúbb szabályozás vonatkozik, kötelező például közbeszerzési tanácsadót alkalmazni. A 40 százalékos arány nagyon magas arány: ez azt jelenti, hogy tízből négy tender esetében nincs verseny.

A magyar állam ettől eltérő statisztikákról számolt be, de ennek módszertanáról nem adott a bizottságnak felvilágosítást, ezért ezt a számítást a Bizottság nem tudja elfogadni. Csak hogy világos legyen a kétfajta számítás közötti különbség: a Bizottság által számolt 40 százalékhoz képest a kormányzat mindössze 9 százalékban határozta meg az egy ajánlatos tenderek arányát. Nem igazán tudni, hogy jött ki ez a szám – mondta Nagy Gabriella – de valami nem stimmel a számítással, ekkora különbséget nem eredményezhet az eltérő módszertan.

Ezzel a helyzettel sokat nem lehet kezdeni. Nagyjából 2015-ig az volt a jellemző, hogy a tender kiírások célzottak voltak: egy-egy cégnek, cégcsoportnak lettek kiírva, olyan követelményeket határozott meg a kiíró, amelynek egy-egy cég tudott csak megfelelni. Mára ez annyiban változott, hogy alig maradt társaság, amelyik megfelelő referenciával rendelkezne – hiszen évek óta csak ezek nyernek tenderket. Így a többi piaci szereplő legfeljebb alvállalkozásban tudja végezni azt a munkát, amelyet tíz éve még konzorciumban vagy akár önállóan is meg tudott pályázni. Az egész folyománya pedig nyilvánvalóan az, hogy a munkát olyan áron végzi el a társaság, amilyenen csak akarja.

Ezen a helyzeten nehezen lehetne pusztán jogszabály-módosítással változtatni. Ha csak annyit kellene tenni, hogy ne egy, hanem három pályázó közül kelljen választani, akkor ez kivitelezhető lenne plusz két szereplő beiktatásával és némi körülményeskedéssel. Valójában azonban ez nem oldaná meg azt a problémát, hogy a munkákat végeredményben egy nagyon szűk kör végzi el.

Évekbe telhet

Hogy mi lesz a levelezés eredménye, egyelőre nem lehet tudni. A bizottság jellemzően hagy néhány hónapot a válaszadásra a tagállamok számára. Ha a kérdés, kérés bonyolult és összetett intézkedést igényel, ennél hosszabb idő is reális. Nagyjából nyáron lehet valamilyen folytatásra számtani. Ha az ügy hivatalos mederbe terelődik, akkor akár egy-két évig is eltarthat az ügy.

Addig a tendereztetés nem áll le – hiszen a projektek utófinanszírozásúak, és a kifizetések a nyertesek kihirdetését, és a projekt megvalósítását követő második-harmadik évben indulnak meg. Vagyis addig van idő egyeztetni. Ha esetleg elmarasztalná hazánkat Brüsszel, és nem engedne adott összegeket lehívni, akkor legfeljebb költségvetési forrásból kell az adott összeget előteremteni.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság A benzinárak csökkentésére szólított fel a magyar kormány, szankciókra is kész
Privátbankár.hu | 2024. április 24. 16:41
Ezt Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter közölte rendkívüli sajtótájékoztatón a Karmelita kolostorban.
Makro / Külgazdaság Medgyessy Péter nem hisz abban, hogy Magyar Péter és csapata nagyon nagy áttörést érne el
Privátbankár.hu | 2024. április 24. 15:01
Ugyanakkor Magyarország 2002-2004 közötti miniszterelnöke biztos abban, hogy fognak mandátumokat szerezni az európai parlamenti (EP) választáson. Medgyessy Péter szerint Orbán Viktornak nagyon el kéne gondolkodnia azon, hogy itt pár perc alatt megszületik egy ilyen szerveződés, mondván, ez mutatja az emberek gondolkodását és lelkivilágát, erre oda kellene figyelni. Földrengésszerű változást nem vár az exkormányfő, de már néhány EP-mandátum megszerezése is egy figyelmeztetés. Medgyessy Péterrel a Klasszis Klub április 22-ei adásában beszélgettünk.
Makro / Külgazdaság Ez nekünk is jó lehet, megfordult a magyarok fő üzleti partnerének szerencséje
Privátbankár.hu | 2024. április 24. 10:51
A vártnál jobban javult az ifo németországi üzleti hangulatindexe áprilisban.
Makro / Külgazdaság Órákon belül dönthet a kormány az újabb üzemanyagár-sapkáról, de addig is van egy jó hírünk
Privátbankár.hu | 2024. április 24. 10:29
A benzinért és a gázolajért is kevesebbet kell majd fizetni péntektől. Egyelőre 3, illetve 6 forinttal, de ha a kormány szerdai ülésén rábólint Nagy Márton javaslatára, akkor jóval nagyobb árzuhanás jöhet.
Makro / Külgazdaság Kilőttek a reálbérek, Ön mire költi?
Privátbankár.hu | 2024. április 24. 08:30
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) reálkereset 9,9 százalékkal nőtt a fogyasztói árak előző év azonos időszakához mért, 3,7 százalékos növekedése mellett.
Makro / Külgazdaság Valami történt az amerikai gazdaságban
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 17:57
Az amerikai gazdasági aktivitás lassuló ütemben nőtt áprilisban az S&P Global Market Intelligence gazdaságkutató intézet kompozit beszerzésimenedzser-indexének (BMI) kedden közzétett előzetes értékei alapján.
Makro / Külgazdaság Mit jelez Matolcsy Györgyék lépése?
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 17:12
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) Monetáris Tanácsa a várakozásoknak megfelelően 50 bázisponttal, 7,75 százalékra csökkentette az alapkamatot, és a kamatfolyosó két szélét is ilyen mértékben mérsékelte.
Makro / Külgazdaság Nem várt helyről kapott beszólást Varga Mihály
Dobos Zoltán | 2024. április 23. 16:44
A szolgáltatások visszatekintő árazása és a nemzetközi környezet romlása, elsősorban a Fed felfelé tolt kamatpályája negatívan hat a magyar monetáris politika lehetőségeire. Az erős dezinfláció, a folyó fizetési mérleg tartós javulása és a magas devizatartalék-szint miatt viszont jók a kilátások. A kamatdöntő ülés után Virág Barnabás, a Magyar Nemzeti Bank alelnöke tartott háttérbeszélgetést, ahol odaszúrt a pénzügyminiszternek is.
Makro / Külgazdaság Kitilthatják a kényszermunkával készült termékeket az EU-ból
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 15:59
Az Európai Parlament (EP) megszavazta a kényszermunkával készült termékek kitiltását az EU piacáról. A most elfogadott szabályoknak köszönhetően jobban megéri majd, és könnyebb lesz a javíttatás, kevesebb hulladék képződik, és hátszelet kapnak a javítással foglalkozó vállalkozások.
Makro / Külgazdaság Friss külföldi pénzzel pöröghet fel az ukrán lakások újraépítése
Mester Nándor | 2024. április 23. 15:01
Kormányprogram indult a hitelpiacon, viszont az építkezéseket hátráltatja az egyre erősebb munkaerőhiány.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG