5p
A brit kormányfő ugyan továbbra is kizárja a fizikai határellenőrzés visszaállítását, abba viszont beleegyezne, hogy Észak-Írország valamelyest igazodjon az uniós piac szabályaihoz. Jean-Claude Juncker a napokban szintén nyitva hagyott egy kiskaput. Eközben az európai autógyártók földrengésszerű hatásokra figyelmeztettek no deal Brexit esetén.

Boris Johnson és Jean-Claude Juncker múlt heti találkozójukon. EPA/JULIEN WARNAND

New Yorkban próbálja ma jobb belátásra bírni Európa vezetőit Boris Johnson Brexit-ügyben. A júliusban megválasztott brit kormányfő az ENSZ-közgyűlés peremén egyeztet majd Angela Merkel német kancellárral, Emmanuel Macron francai elnökkel és Donald Tuskkal, az Európai Tanács elnökével.

Amiben engedne...

A Financial Times szerint Johnson „óvatos optimizmussal” tekint a megbeszélések elé, és – egy alku részeként – belemenne egy olyan "egységes ír" megoldás megteremtésébe, amelyben Észak-Írország szorosan igazodna az EU belső piacához. Néhány területen például követhetné az uniós szabályokat, amennyiben ehhez az északír parlament is hozzájárulását adja.

A brit miniszterelnök arra már korábban javaslatot tett, hogy az állatokra és élelmiszerekre a teljes ír szigetre kiterjedő szabályozást dolgozzanak ki.

... és amiben nem

A kormányfő az egyéb (például ipari) termékekre viszont nem terjesztené ki ezt a szabályozást. Mint mondta, az Egyesült Királyságnak teljes egészében ki kell lépnie az EU-ból, és lehetőséget kell kapnia például arra, hogy eltérjen az uniós ipari standardoktól. Szerinte a backstop-záradék (a korábbi brit kormány és az EU között létrejött, de a brit parlament által elutasított kilépési egyezmény záradéka – a szerk.)  ezt megakadályozza.

Lehet, hogy különböző szabályozást szeretnénk, ugyanakkor erős ösztönzés van arra, hogy az áruk továbbra is akadály nélkül áramolhassanak. Úgy gondoljuk, hogy mindkettő lehetséges.

A brit gazdasági lap szerint ugyanakkor az egységes ír szabályozás nem oldaná meg a vámellenőrzéssel kapcsolatos kérdéseket (vámok, áfa-beszedés, a származási országgal kapcsolatos szabályok). Johnson ahhoz továbbra is ragaszkodik, hogy ne legyen határellenőrzés Észak-Írország és az Egyesült Királyság többi része, valamint Észak-Írország és Írország között.

Nem lesz áttörés, de...

A brit kormányfő összességében úgy véli, hogy jelentős előrelépést értek el, és az EU legalább arra hajlandó, hogy megvitassa a backstop-záradék helyettesítésének lehetőségét. Bár nem számít áttörésre a New York-i egyeztetéseken, azért bizakodó.

A tárgyalóasztalnál helyet foglaló partnerek motivációi jelentősen egybeesnek. A fontos szereplők nagy része megegyezést akar. Ez igaz a brit kormányra, a német és az ír barátainkra, a franciákra.

Juncker kiskapuja

Brüsszel (és Dublin) azt elutasítja, hogy Nagy-Britannia úgy lépjen ki október 31-én az EU-ból, hogy az ír határellenőrzés egyes kérdéseinek tisztázását későbbre halasztja.

Jean-Claude Juncker, az Európai Bizottság október végén leköszönő elnöke a megállapodás újratárgyalását is konzekvensen kizárja, ugyanakkor egy, a napokban nyilvánosságra hozott interjúban nyitva hagyott egy kiskaput. Szerinte a backstopot fel lehet váltani alternatív megoldásokkal, amennyiben azokkal maradéktalanul teljesíthetők a záradék eredeti célkitűzései. (Juncker és Johnson múlt hét elején egyeztetett Luxemburgban – a szerk.)

De mi az a backstop?

A backstop lényege, hogy az ír-északír határ szabad átjárhatóságát (azaz a fizikai határ visszaállításának elkerülését) végső esetben – ha London és Brüsszel nem tud megegyezni a jövőbeni kereskedelmi kapcsolatokról – úgy kellene biztosítani, hogy az Egyesült Királyság az EU vámuniójának része marad, vagy ha kiválik belőle, akkor benne hagyja Észak-Írországot.

Ez azt jelenti, hogy az Egyesült Királyság meghatározatlan időre bennragadhat az EU vámuniójában, vagy  Észak-Írország gazdaságilag „kiszakadhat" az Egyesült Királyságból. Emiatt a brit parlament már háromszor elutasította a megállapodást, és Boris Johnson is világossá tette, hogy a záradék miatt nem hajlandó azt elfogadni.

Földrengésszerű következmények

A kompromisszum elérése ugyanakkor mindkét félnek érdeke, hiszen a rendezetlen kilépés az EU-nak és Nagy-Britanniának is fájna.

Ma például az európai autógyártók figyelmeztettek közös közleményben arra, hogy a no deal Brexit földrengésszerű változást okozna az iparágban a kereskedelem feltételeit tekintve. Az újonnan keletkező bürokratikus akadályok jelentős fennakadásokat okoznának, a több milliárdos vámok hatását (azaz a drágulást) pedig a brit és az európai fogyasztók is megéreznék. A kontinensen gyártott járművek tíz százalékának a szigetország a célállomása.

Az autógyártók szerint Nagy-Britanniának és az EU-nak minden szükséges lépést meg kell tennie a no deal Brexit elkerülése érdekében. Jelen állás szerint az ország október 31-én megállapodás nélkül lép ki az uniós közösségből.

De ki az a Boris Johnson? Honnan jött, mit akar, és van-e köze Trumphoz? Korábbi videókommentárunk a témában:

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Trump már megkapta a karácsonyi ajándékát
Privátbankár.hu | 2025. december 24. 13:17
A vártnál jóval nagyobb mértékben bővült az Egyesült Államok gazdasága 2025. harmadik negyedévében.
Makro / Külgazdaság Megint szívhatják a fogukat a kamionosok
Privátbankár.hu | 2025. december 24. 12:58
Jelentősen szigorodnak a nehéz tehergépkocsik közlekedésére vonatkozó szabályok.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor: Magyarország egy „hanyatló unió” tagja
Privátbankár.hu | 2025. december 24. 11:27
Többek között ezt jelentette ki a kormányfő a Magyar Nemzetnek adott ünnepi interjújában.
Makro / Külgazdaság Óriási a baj, mindkét szuperhatalom kezdi bezárni a kapuit a németek előtt
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 16:00
Jelentősen visszaesett a német áruexport 2025-ben az Egyesült Államokba és Kínába, amit az európai értékesítés és a szolgáltatásexport ellensúlyozott – derül ki a kölni székhelyű Institut der deutschen Wirtschaft (IW) kedden publikált elemzéséből.
Makro / Külgazdaság Erre az adatra Trump szerint megérhette ilyen sokat várni
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 15:30
Az Egyesült Államok gazdasága a vártnál gyorsabban nőtt a harmadik negyedévben.
Makro / Külgazdaság Még be sem lépett, máris szárnyakat adott az euróövezet Bulgáriának
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 15:25
Javította Bulgária minősítési országplafonját a Moody's Ratings. A nemzetközi hitelminősítő a kedden Londonban bejelentett döntést Bulgária közelgő euróövezeti csatlakozásával indokolta.
Makro / Külgazdaság 140 ezer magyar már Ausztriában dolgozik, és lesz ez még több is
Kollár Dóra | 2025. december 23. 14:44
Októberhez képest minimálisan csökkent, de egy évvel ezelőtthöz képest enyhén nőtt a nyugati szomszédunkban dolgozó honfitársaink száma a legfrissebb ausztriai munkavállalási adatok szerint. A téli szezon pedig még csak most kezdődik igazán.  
Makro / Külgazdaság Sajnos egyelőre nem lesz olcsóbb a tankolás
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 11:25
Maradnak az eddigi árak.
Makro / Külgazdaság Elpárolgott a jegybanki Pallas Athéné Alapítvány vagyona
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 08:23
9 millió volt a jegybanki alapítvány kasszájában.
Makro / Külgazdaság 2025 a vámok éve volt: Trump miatt új gazdasági fogalmakkal kell ismerkednünk – Klasszis Podcast
Imre Lőrinc – Izsó Márton | 2025. december 23. 05:46
Az idei év egyik legmeghatározóbb globális gazdasági kihívását a Donald Trump által elindított és kiszélesített kereskedelmi háború jelentette. Az amerikai elnök áprilisban mindenkire ráijesztett az első vámtételek meghatározásával, de a kétoldalú tárgyalások elindulásával lecsillapodtak a kedélyek. A globális kereskedelem azonban már nem lesz ugyanolyan, mint Trump előtt volt. A Klasszis Podcast vendége Pásztor Szabolcs, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány kutatási igazgatója.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG