Timothy Ash, a Royal Bank of Scotland (RBS) londoni globális felzárkózó térségi kutatórészlegének igazgatója vasárnap esti kommentárjában annak a véleményének adott hangot, hogy rövid távon a piacok számára az utcai megmozdulások mérete lesz a döntő - ha lesznek ilyen demonstrációk -, valamint az, hogy "a Putyin-rezsim merre indul". Ash szerint "a status quo fenntartása többé nem járható út" Putyin számára, az új államfőnek jeleznie kell, hogy kész a reformokra, különös tekintettel arra, hogy az orosz gazdaság az elmúlt néhány évben lanyha teljesítményt nyújtott.
A központi választási bizottság közép-európai idő szerint 21 órakor közzétett adatai szerint a szavazatok 45 százalékának feldolgozottságánál Vlagyimir Putyin 64,03 százalékkal vezetett az államfőválasztáson. Nem ismeri el a vasárnapi elnökválasztást sem a parlamenti, sem a hivatalosan be nem jegyzett ellenzék, ám egy Kremlhez közeli szakértő szerint nem lesz második forduló. |
A szakértő hozzátette, hogy reformok nélkül Oroszországra stagnálás, sőt hanyatlás vár, és valós a kockázata "egy nagyon kemény landolásnak" is, ha a nyersanyagárak süllyedni kezdenek - hangsúlyozta vasárnap esti kommentárjában az RBS vezető londoni felzárkózó piaci elemzője. Timothy Ash ennek illusztrálására felidézte, hogy amikor Putyin először lépett hivatalba államfőként, 20 dolláros hordónkénti átlagos olajár is elég volt az orosz szövetségi költségvetés egyensúlyban tartásához, most azonban ugyanehhez már hozzávetőleg 120 dolláros átlagos olajárra van szükség egy-egy adott évben.
Az elemző kiemelte, hogy az olaj finanszírozta Putyin (első) hivatali időszakát, de ez nem folytatódhat így a végtelenségig. Más nagy londoni elemzőházak szakértői már a választások előtt kimutatták azt is, hogy Putyin összes választási ígéretének teljesítése esetén még magasabb olajárakra lenne szükség az orosz állami költségvetés kiegyensúlyozásához.
Az egyik legnagyobb londoni gazdasági-pénzügyi tanácsadó csoport, a Capital Economics közgazdászai minapi elemzésükben kiszámították, hogy Putyin választási ígéretei 2018-ig akár 4800 milliárd rubel - egyelőre fedezet nélküli - többletkiadással is megterhelhetik az orosz szövetségi költségvetést. A cég londoni szakértőinek becslése szerint ez az éves orosz GDP-érték 4-5 százalékával lenne egyenlő, és ilyen mértékű költekezés esetén a GDP-arányos orosz államháztartási hiány - a nyersolajexport-bevételek nélkül számolva - 15 százalék környékére emelkedne.
A Capital Economics elemzése szerint mindezek alapján az orosz kormánynak legalább 130 dolláros hordónkénti éves olajárátlagra lenne szüksége a költségvetés kiegyensúlyozásához, jóllehet ehhez 2008-ban még 55 dolláros olajárátlag is elég volt.
A Fitch Ratings már január közepén levette a napirendről Oroszország adósosztályzatainak javítását, stabilra módosítva a szuverén orosz besorolások kilátását a felminősítés lehetőségére utaló addigi pozitívról. A Fitch a kilátásrontáshoz fűzött akkori indoklásában kiemelte azt a véleményét, hogy a lakossági nyomás hatására lanyhulhat az orosz kormány készsége a költségvetési kiigazítások végrehajtására, amelyekre pedig szükség lenne az olajbevételek nélkül számolt államháztartási hiány csökkentéséhez.
A hitelminősítő is kitért az olajárak egyre növekvő finanszírozási súlyára, megállapítva, hogy az állami kiadások gyors ütemben, a tavalyi évvel zárult négy évben évente átlagosan 17 százalékkal növekedtek, és ennek eredményeként az idén - a cég saját számításai alapján - már 117 dolláros hordónkénti átlagos nyersolajárra lenne szükség az orosz államháztartás egyensúlyos mérlegéhez.