5p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

A héten újabb áremelést követően rekordszintre ugrott az üzemanyagok ára. Felmerül a kérdés, hogy ez magyar sajátosság, vagy a környező országokban is hasonlóan magas szinten állnak az árak? Ahogy az is fontos kérdés, hogy mennyi benzint lehet venni a fizetésből.

Amikor valaki a benzinkútnál tankol, akkor általában csak a fizetendő árral szembesül, azon viszont ritkán szokott elgondolkozni, hogy miért is kerül annyiba a termék. Így érdemes ezen végigmenni, már csak azért is, mert a nemzetközi összevetésben is vannak olyan tételek, amelyek fixnek tekinthetőek, és vannak helyileg változó részköltségek.

A hazai kutak áraiban fontos tényezőt jelent az olaj világpiaci ára, hiszen feldolgozás után ebből lesz majd az üzemanyag. Érdemes megjegyezni, hogy az olaj évek óta nem volt ilyen drága, igaz az utóbbi hetek csúcsaihoz képest kisebb korrekciót láthattunk. Míg az Európában mértékadó Brent július első napjaiban megközelítette a 78 dolláros szintet, addig kedden 10 százalékkal olcsóbban kereskednek az energiahordozókkal a nemzetközi árutőzsdéken.

Ahhoz, hogy az olajból üzemanyag legyen finomítóban kell kezelni az alapanyagot. Ennek költsége a kereslet és a kínálat függvénye, és folyamatosan változik az úgynevezett finomítói árrés. A hazai kutakat a Mol finomítói látják el, így ezt vettük most alapul, a szakértők szerint a környező országokban nehezen képzelhető el, hogy a végtermékek árát számottevően befolyásolná, ha van is némi különbség a Mol és például az OMV által elért marzsok között. A most közzétett adatok szerint a magyar olajvállalat csoportszintű finomítói árrése csak minimális mértékben változott az utóbbi időben, igaz ez emelkedést jelent, és júliusban 4,4 dollárt tett ki hordónként. A júliusi finomítói árrés ugyan a júniushoz képest magasabb, de egyébként lényegében megegyezik a második negyedéves értékkel. A tavaly nyári szinthez képest ugyanakkor nagy ugrás volt, hiszen akkoriban egy dollár alatt volt ez az összeg.

A nagy hálózatok hasonló árakkal dolgoznak az egyes országokban
A nagy hálózatok hasonló árakkal dolgoznak az egyes országokban

Ahogy a fentiekből kiderül, a világpiaci árakat dollárban számolják, így tehát a fogyasztói árak esetében komoly szerepe van annak, hogy a forint árfolyama miként alakul. Historikusan ugyan nagyon gyenge a forint, ám itt igaz (csakúgy, mint a nyersolaj esetén), hogy az elmúlt hónapok lokális maximumához képest fogyasztói szempontból kedvező volt a változás.

Hogy mi van még a benzin árában? Nos nagyon sok adó, többek között az európai rekordernek számító 27 százalékos áfa. Továbbá az érintett vállalatok, benzinkutak hasznát jelentő árrés. Ez utóbbi kapcsán jellemző, hogy nyáron, amikor többen utaznak, és nagyobb a kereslet, akkor kicsit nagyobb haszonnal próbálják az üzemanyagokat értékesíteni a cégek, míg „szezonon kívül” némileg visszafogottabbak ezen a téren.

Lássuk az árakat

Ha a benzint hasonlítjuk össze, akkor a környező országok árait áttekintve látunk egy nagyon masszív középmezőnyt, hiszen az aktuális (augusztus 2-i árakat) összevetve Ausztria, Csehország, Magyarország és Szlovénia nagyjából hasonló árfekvést jelent. Ezekhez képest felfele lóg ki két balkáni ország, Szerbia és Horvátország, illetve Szlovákia. Nem feltétlen van összefüggés a fogyasztói árak és a legnagyobb helyi olajvállalat tulajdonosi háttere között, de "fun fact", hogy a régió legdrágább üzemanyagárát kínáló Horvátországban, és a második helyezett Szlovákiában is a helyi nagy olajvállalatban (az INA-ban és a Slovnaftban) többségi tulajdonrésze van a Molnak. A középmezőnynél némileg olcsóbban lehet benzint venni Romániában, míg Ukrajna más kategória, hiszen ott 30-40 százalékkal olcsóbb a 95-ös, mint a Magyarország többi szomszédjában.

A gázolaj árának összevetésében is hasonló az összkép, de azért nem teljesen azonos a helyzet. Szlovákiában például 55 forinttal olcsóbb a dízel, mint a 95-ös, így ők is az általunk középmezőnynek titulált csoportban vannak. Felfele így a két déli szomszédunk, a horvátok és a szerbek lógnak ki, míg számottevően olcsóbban Romániában és Ukrajnában lehet gázolajat tankolni.

Nem mindegy a fizetés sem

Persze az árak önmagukban még nem mondanak el mindent, hiszen jól hangzik, ha valahol olcsóbb az üzemanyag. Ám könnyen lehet, hogy a keresetek is alacsonyabbak, és ezért a helyiek összességében nem járnak jobban. Ha az üzemanyagárakhoz hozzávesszük a béreket, akkor a magyar autósok vélhetően nem fogják magukat jól érezni. Nézhetjük ugyanis akár a minimálbért, akár az átlagbért akkor is azt látjuk, hogy a magyar árakhoz hasonló szinttel rendelkező országokban rendre többet keresnek az ott élők, mint nálunk.

Az Eurostat 2020-as adatai alapján a magyar átlagbérnél alacsonyabb jövedelemmel kell beérnie a román munkásoknak, és korábbi adatok azt mutatták, hogy az EU-n kívüli Ukrajnában jóval kisebb keresetek vannak.

Az osztrák átlagbér ugyanakkor a négyszerese a magyarnak, de a szlovén is a duplája. Szlovákia esetén csak 2019-es számok vannak az uniós statisztikai hivatal rendszerében, akkor 20 százalékkal volt északi szomszédjainknál magasabb az átlagbér, míg a cseh átlagkereset 40 százalékkal haladta meg akkor a magyart. Ahogy fent írtuk, nominálisan ugyan a legdrágább, de ha a fizetésekkel vetjük össze, akkor azt láthatjuk, hogy a horvát átlagbérből hasonló mennyiségű üzemanyagot lehet venni, mint a magyarból. Vásárlóerő-paritáson egyébként a szerb autósok járnak a legrosszabbul, hiszen ők viszonylag alacsony jövedelem mellett kellene, hogy a régió egyik legdrágább üzemanyagából tankoljanak.

(A cikkben a holtankoljak.hu nemzetközi adatait használtuk.)

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság A béna kacsa esete a mestertervvel: van visszaút Oroszországba?
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 13:28
Donald Trump amerikai elnök állítólag azt a „rafinált” tervet eszelte ki, hogy „reciprok Nixonként” lehámozza Oroszországot Kínáról. Ennek az lehet az alapja, hogy fogalma sincs a lehetőségekről.
Makro / Külgazdaság Megjött a reakció Donald Trump újabb Európa-ellenes dührohamára
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 12:39
Az EU nem megy bele a sárdobálásba. 
Makro / Külgazdaság Örülhetnek a magyar autósok
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 10:55
Mit érdemes tudni az üzemanyagárakról? 
Makro / Külgazdaság Hamarosan karnyújtásnyira kerülhetünk Belgrádtól
Privátbankár.hu | 2025. május 23. 16:16
Az idei év végére elkészül a Budapestet Belgráddal összekötő vasútvonal modernizálása, a két ország fővárosa így gyakorlatilag karnyújtásra kerül egymástól – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pénteken Belgrádban.
Makro / Külgazdaság Kiderült, mi a legnagyobb természeti veszély az európai gazdaság számára
Privátbankár.hu | 2025. május 23. 15:46
A felszíni vízhiány jelenti a legjelentősebb természeti kockázatot az európai gazdaság számára – közölte az Európai Központi Bank (EKB) és az Oxfordi Egyetem kutatását ismertetve a Luxembourg Times című, angol nyelvű luxemburgi hírportál pénteken.
Makro / Külgazdaság 2027-re ígéri az új kőolajvezetéket Szijjártó Péter
Privátbankár.hu | 2025. május 23. 15:31
A tárcavezető arról számolt be, hogy Európa rendkívül összetett kihívásokkal néz szembe, és ezek közül az egyik az energiaválság, amely az Oroszországgal szembeni szankciók és Ukrajna számlájára írható.
Makro / Külgazdaság 4iG: Technológiai együttműködés Kazahsztánnal
Privátbankár.hu | 2025. május 23. 11:24
A kazah fél megerősítette elkötelezettségét.
Makro / Külgazdaság Kiderült, hogy mennyibe fog kerülni egy liter dízel
Privátbankár.hu | 2025. május 23. 10:42
Szombaton a benzin nagykereskedelmi ára ezúttal sem változik.
Makro / Külgazdaság „Hihetőbb a 382 ezer” – Bod Péter Ákos szerint félrevezető a béradat
Privátbankár.hu | 2025. május 23. 09:10
A minimálbér-emelés belengetése szembemegy a gazdasági realitásokkal.
Makro / Külgazdaság 103 ezer külföldön dolgozóról tud csak a KSH
Privátbankár.hu | 2025. május 23. 08:33
2025 áprilisában a 15–74 éves foglalkoztatottak átlagos létszáma 4 millió 666 ezer fő volt. A munkanélküliek száma 215 ezer fő, a munkanélküliségi ráta 4,4 százalék volt.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG