Brókerek dolgoznak a New York-i értéktőzsdén 2020. március 20-án. MTI/EPA/Justin Lane |
Látványos grafikonokkal súlyosbított körképet tett közzé a koronavírus által leginkább érintett gazdasági szektorokról a Dealroom. Az amszterdami központú cég piaci adatok előásásával és értékesítésével foglalkozik, partnerei között tudja például a Google-t, a Sonyt és az Unilevert is, és saját kutatásai mellett az alábbi katasztrófa-panorámához a Google Finance értékeit is felhasználta.
A Dealroom kedden közzétett összesítése először a techvilág legnagyobb játékosait veszi szemügyre, és megállapítja, hogy a járványhelyzetből egyik szereplő sem tudott jól kijönni. Az Amazon és a Netflix minimálisan romló értékeivel még kiemelkedőnek mondhatóan teljesít, az Apple, Google és a Facebook viszont együtt zuhant a mélybe:
A fenti ábra a techgigászok részvényárainak alakulását követi le március huszadikával bezárólag. Mint látható, a részvények február közepén kezdtek el gyengélkedni, és egy február végi, átmeneti erősödés után újból zuhanórepülésbe kezdtek, amiből csak az említett két szereplő bír úgy-ahogy visszakapaszkodni.
A március 20-án 919 milliárd dollárra értékelt Amazon részvényei a január 31-i állapothoz képest 0,6 százalékot gyengültek. A 146 milliárd dolláros Netflix a 3 százalékos gyengülésnek még tulajdonképpen örülhet is, mert a Google (735 milliárd dollár) már 27 százalékos, az Apple (1 billió dollár) 29 százalékos, a Facebook (427 milliárd dollár) pedig már 33 százalékos részvényérték-csökkenést volt kénytelen elszenvedni.
Most muszáj videokonferenciázni, meg is látszik a számokon
Óriásit nyert a szomorú globális helyzeten a március 20-i tőzsdezáráskor 36 milliárd dollár értékű Zoom videokonferencia-szolgáltató. Az ő részvényeik értéke 77 százalékkal növekedett meg január vége óta.
Nagy erősödést hozott a pandémia a hazai képviselettel is rendelkező Teladocnak. Az élet- és egészségbiztosítási szolgáltatások szervezésével és lebonyolításával foglalkozó, 10 milliárd dollár értékű vállalat részvényeinek értéke 37 százalékkal nőtt meg a vizsgált időszakban. Borítékolni lehetett: az online bevásárlást intéző cégek is jól járnak a házi karanténnal, a 10 milliárd dolláros Ocado internetes, tehát árukiszállítással foglalkozó szupermarket részvényei 4 százalékkal erősödtek meg. Úgy tűnik viszont, hogy a készétel-kiszállítással szemben még bizalmatlanok az emberek, mert a Netpincért is tulajdonló, 14 milliárd dollár értékű ételkiszállítós Delivery Hero-részvények viszont 6 százalékot gyengültek. Lehet, hogy többen előbb fel akarják használni a bespájzolt lisztet és olajat, és csak utána fordulnak az online éttermek felé.
A legnagyobb vesztesek
Az utazási, hirdetési és személyszállító szektor a földbe állt, és óriásit fékeztek a lakossági átutalások is.
A legnagyobb ütést az összesítés szerint a múlt pénteken 7 milliárd dollárt ért Expedia hotel- és repülőjegy-foglaló, valamint autóbérlést intéző cég kapta, mely részvényei értéke kevesebb mint két hónap alatt 56 százalékot zuhant. 55 százalékos csökkenést szenvedtek el a 7 milliárd dolláros Lyft taxisappos cég részvényei. A szakma nagy öregje, már ételkiszállítással is foglalkozó, 37 milliárd dollár értékű Uber 42 százalékot esett részvényfronton. 50 százalékos volt a csökkenés részvényérték-fronton a lakossági átutalásokat intéző, 17 milliárd dolláros Square-nél, ahogy a világ legnagyobb reklámügynökségi holdingja, a 34 milliárdos WPP is 50 százalékos részvényérték-esést könyvelt el. A Rightmove ingatlanos cég 4 milliárd dollárt ér, 36 százalékot esett részvényeinek értéke. Ez sem csoda, az emberek most nem költözködni akarnak.
Ázsia is koppant, de nem akkorát
Érdekesség, de miközben Kína lakosságát nagyod durván megtizedelte a járvány, a nagy ázsiai cégek többnyire nem szenvedtek el akkora részvényár-zuhanást, mint a fent kiemeltek.
A Dealroom-körkép szerint a március 21-ét 430 milliárd dolláros értékeléssel zárt kínai Tencent techgigász részvényei csak 4 százalékot estek, a szintén kínai, 486 milliárdos Alibaba részvényei 15 százalékos esést szenvedtek el, a 39 milliárd dollár értékű japán Rakuten e-kereskedő 17 százalékot, a 32 milliárdos kínai Xiaomi pedig 19 százalékot bukott.
Mindent egybevéve
A felmérés aztán fogta a koronavírus által leginkább érintettnek értékelt ipari területeket, és egyetlen grafikonon ábrázolta a részvény-teljesítményeket.
Mint látható, részvényszinten növekedni egyedül az egészségügyi szektor tudott január 31. és március 21. között, az 13 százalékkal. A legkisebb részvényérték-veszteséget a streamingszolgáltatási szektor szenvedte el, ez 4 százalékos csökkenés volt összesítve. A legnagyobb vesztes a vendéglátóipar, éttermek (-50 százalék), az ingatlan-szektor (-49 százalék), a személyszállítás (-45 százalék) és az utazás (-41 százalék) lett.
Európa legértékesebb tech- és internetes cégei pedig a vizsgált időszakban összesítve 383 milliárd eurót buktak értékben, 1,1 billióról 0,8 billióra csökkentek, részvényérték-alakulásuk százalékban kifejezve mínusz 33.
(Dealroom)