5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Elfogyott a dél-koreai nők türelme, és hadat üzentek a hagyományos nemi normáknak. A szüléssztrájk évek óta húzódik, a termékenységi ráta zuhan. Már látszik, hogy mi lesz egy országgal, ha a leendő anyák tiltakozni kezdenek.

Rövid, ám az ázsiai ország számára katasztrofális hírt tett közé február végén Dél-Korea statisztikai hivatala. A termékenységi ráta, amely már így is a világ legalacsonyabbja volt, 2023-ban tovább csökkent, így az egy nő reproduktív élete során várható babák átlagos száma már mindössze 0,72 – írta a Reuters.

Dél-koreai nők vonulnak Szöulban március 8-án, a nemzetközi nőnapon. Van okuk lázadni?
Dél-koreai nők vonulnak Szöulban március 8-án, a nemzetközi nőnapon. Van okuk lázadni?
Fotó: EPA/YONHAP

Bár Magyarországtól rendkívüli távoli országról beszélünk, több értelemben is, a dél-koreai termékenységi ráta alakulása hazánk számára is intő jel lehet, hiszen 2022-re ugyan valamennyivel az uniós átlag fölé emelkedett a mutató (nagyjából 1,5 gyermek jut egy magyar nőre), ez még mindig nem lesz elegendő a népességcsökkenés megállításához.

De nézzük, mi történt Dél-Koreában!

Tulajdonképpen tökéletesen illusztrálja a kialakult helyzetet az, hogy az előző kormány női jogokkal és egyenjogúsággal foglalkozó minisztere, Chung Hyun-back nem vállalt gyermeket, és miután több mint egy éven át küzdött a zuhanó mutató megfordításáért, a patriarchális kultúrában látta az okot. Chung saját maga is a karrierjét választotta a házasság és a gyerekek helyett, hozzá hasonlóan fiatal nők milliói utasítják el kollektíven az anyaságot az úgynevezett szüléssztrájk keretében. Egy 2022-es felmérés például arra jutott, hogy a dél-koreai nők harmada (65 százalék) nem akar gyereket, szemben a férfiak 48 százalékával.

Okokból nincsen hiány

A New York Times cikkében kiemeli, hogy a fiatal koreaiaknak számos oka van arra, hogy ne alapítsanak családot, többek között a gyermeknevelés elképesztő költségei, a megfizethetetlen otthonok, pocsék munkahelyi kilátások és a lélekölő munkaidő is ilyen. A nőknek azonban különösen abból van elegük, hogy a tradicionális társadalom lehetetlen elvárásokat támaszt az anyákkal szemben – ezért sztrájkba léptek.

Új szelek fújnak

Az egyébként Orbán Viktorral is elég jó viszonyt ápoló, a magyar kormányfővel 2023 júliusában a vilniusi NATO-csúcson tárgyaló Jun Szogjol 2022-es hatalomra lépése után (és egyébként elnökválasztási kampánya során is) azt hangoztatta, a feminizmus a hibás a férfiak és nők közötti "egészséges kapcsolatok" megakadályozásáért, pedig pontosan a nemek közti egyenlőség lehetne a megoldás a születésszám csökkenésére. A portál által megkérdezett egyik Szöulban dolgozó nő például így fogalmazott:

a szüléssztrájk a nők bosszúja a társadalom ellen, amely lehetetlen terheket rak ránk, és nem tisztel minket.

A nők életének igazságosabbá és biztonságosabbá tétele csodákat művelne az ország egzisztenciális fenyegetettségének csökkentése érdekében. Ez az álom azonban egyre távolabbinak tűnik, mivel a kormányzat jellemzően olyan regresszív politikát képvisel, amely csak fokozza a problémát.

Pénz van, tisztelet nincs

Különböző dél-koreai kormányok 16 év alatt összesen 210 milliárd dollárnak megfelelő összeget öltek bele a gyermekvállalást ösztönző programokba, így például az újszülöttek szüleinek járó havi juttatásba. A nőknek azonban úgy tűnik, mindez nem elég.

A rendkívül tradicionális koreai társadalomba beépült nemi normák, legyen szó akár a terhesség alatti elvárásokról, a hosszas konyhai munkáról, a férjek kiszolgálásáról, vagy a felkészülésről az olyan nagyszabású ünnepekre, mint a Cshuszok aratási fesztivál, mind nagy terhet rónak a nőkre. Arról nem is beszélve, hogy rájuk hárul a házimunka és a gyermekgondozás oroszlánrésze, ami annyira megterheli az újdonsült anyákat, hogy sokan feladják a szakmai ambícióikat. Még a kétkeresős háztartásokban is a feleségek naponta több mint három órát töltenek a hasonló teendőkkel, szemben a férjük 54 percével.

A képet még sötétebbé teszi, hogy a nemi alapú erőszak is óriási probléma. A Korea Women's Hotline szerint 2021-ben például minden 1,4 napban meggyilkoltak vagy súlyosan bántalmaztak egy nőt.

Lázadás

Mindezek fényében talán nem meglepő, hogy a dél-koreai nők nem tűrték tovább csendben a kialakult helyzetet, és szervezkedni kezdtek. Így született meg például egész Ázsia legsikeresebb #MeToo mozgalma, vagy a szintén rendkívül radikális 4B-mozgalom is, amely neve lefordítva nemet mond a randizásra, a szexre, a házasságra, és a gyermeknevelésre is. Az ország feminista mozgalmai kivívták az abortusz dekriminalizálását és szigorúbb büntetéseket a kémkamerás pornó bűncselekmények járványszerű terjedése miatt is. Ráadásul a veszélyesen csökkent termékenységi ráta is a mozgalom hatékonyságát sugallja.

A sztrájk tehát úgy tűnik, működik, ez pedig intő jel lehet nemcsak a dél-koreai társadalomnak, hanem akár az országot időnként példaként előszeretettel emlegető magyar kormánynak is, hiszen hazánkban is jócskán lenne még mit javítani a nők helyzetén – messze nem csak gyermekvállalási támogatásokra lenne szükség.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság A fideszes nagyuraknak régóta fáj a foguk erre a balos munkásvárosra
Privátbankár.hu | 2024. május 2. 09:29
Salgótarjánnak új polgármestere lesz. Akárki is nyer, nem lesz könnyű dolga.
Makro / Külgazdaság Hiába emelkedett, még mindig a sokéves átlag alatt a magyar BMI
Privátbankár.hu | 2024. május 2. 09:01
Sőt, az elmúlt évekhez képest is alacsonyabb az idei áprilisi értéke e fontos mutatónak.
Makro / Külgazdaság 1,2 milliárd euróval javult egy fontos magyar mutató
Privátbankár.hu | 2024. május 2. 08:31
Mondjuk nemcsak az export nőtt, hanem az import is csökkent.
Makro / Külgazdaság Légből kapott titkok – miért fehér és miért húz maga után csíkot?
Elek Lenke | 2024. május 1. 15:05
Bár ma már a tömegközlekedés egyik formája a repülés, mégsem tudunk mindent a világ legdrágább járművek titkairól, ugyanakkor a legtöbben kíváncsiak vagyunk rá. Ezt a kíváncsiságot elégíti ki az amerikai Travel and Leisure turisztikai online lap összeállítása.
Makro / Külgazdaság Csak két magánnyugdíjpénztár marad a piacon
Privátbankár.hu | 2024. május 1. 14:05
A hosszú éveken át négyszereplős piacon rövidesen csak két intézmény marad állva.
Makro / Külgazdaság A nyugalma érdekében jobb, ha nem nézi meg, hogy mennyibe kerül egy euró
Privátbankár.hu | 2024. május 1. 08:58
Vegyesen mozgott a forint a főbb devizákkal szemben szerdán reggel a bankközi devizapiacon az előző estéhez képest.
Makro / Külgazdaság Négy évig felhőtlen lesz az ég a gazdaság felett, legalábbis a Pénzügyminisztérium szerint
Privátbankár.hu | 2024. április 30. 19:35
Ezt ígérte a kormány a Brüsszelhez elküldött Konvergencia Programban.
Makro / Külgazdaság Erre senki nem számított a pénzügyi világban!
Privátbankár.hu | 2024. április 30. 16:34
Noel Quinn, a HSBC csoport vezérigazgatója öt év után váratlanul bejelentette, távozik a bank vezérigazgatói székéből.
Makro / Külgazdaság A fogyasztás fellendülése lehet a gazdasági növekedés alapja
Privátbankár.hu | 2024. április 30. 15:22
Az MBH Bank értékeli az első negyedéves GDP-adatokat.
Makro / Külgazdaság Földön, vízen, levegőben: megújítják az ukránok az európai közlekedési kapcsolataikat
Mester Nándor | 2024. április 30. 15:01
Ukrajna számára létfontosságú, hogy minden lehetséges módon eljuttassa mezőgazdasági terményeit az export célországaiba Európában és azon kívül is, felhasználva a közúti kapcsolatrendszert, valamint a folyami és a tengeri kikötőket is. A közvetlen személyforgalom vasúton fejlődhet, de új buszjáratok is megjelenhetnek a nyugat-ukrajnai városok és Kijev bevonásával. Mindehhez persze pénz kell, apróbb részletekben már sikerült is szerezniük.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG