9p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Az MNB szeptemberi Inflációs jelentése alapján idén minden korábbinál alacsonyabb, 1,4-1,5 százalék lehet a költségvetés GDP-arányos hiánya 2016-ban, ami egyben azt is jelenti, hogy érdemi mozgástér áll fenn a 2 százalékos költségvetési hiánycélhoz képest. Az aggregált keresletet nézve a fiskális politika a tervezett enyhe keresletélénkítő hatással szemben lényegében semleges lehet 2016-ban az alacsony hiány következtében. A bevételek dinamikus bővülése és a kiadások feletti szoros kontroll mellett egyedi tényezők is hozzájárulnak az alacsony hiány kialakulásához.

Babos Dániel és Kicsák Gergely, a Magyar Nemzeti Bank szakértőinek szakcikkét publikáljuk a Privátbankár.hu-n.

A 2016-ra várható hiány az elmúlt évek tükrében

Az eddigi adatok alapján a 2016-os hiány historikusan alacsony lehet. Az ezredfordulót követően rendkívül magas, átlagosan 6 százalékos költségvetési hiány volt jellemző Magyarországra, amit a 4 százalék körüli vagy azt meghaladó kamatkiadások és az elsődleges egyenleg deficite együttesen eredményezett. A hiány alakulása miatt hazánk az EU-ba történő belépéstől folyamatosan túlzott deficit eljárás (EDP) alatt állt. A válság kitörésekor szükségessé aggrevált egy gyors költségvetési kiigazítás, így az ESA-deficit 4 százalék közelébe mérséklődött, de a keresletszűkítés kedvezőtlenül hatott a gazdasági növekedésre. 2010-től azonban érdemben megváltozott a költségvetési politika, és az eredményszemléletű deficit 2011 után tartósan a maastrichti kritérium szerinti 3 százalék alatt alakul. Erre korábban Magyarországon az összehasonlítható adatok szerint nem volt példa, és az alacsony hiánynak köszönhetően hazánk 2013-ban kikerült az EDP-eljárás alól. 2013 óta a hiány évről évre tovább csökken és a jelenlegi folyamatok mellett idén ismét 2 százaléknál alacsonyabb lehet a költségvetési deficit.

1. ábra: Az eredményszemléletű egyenlegek és a nettó kamatkiadások alakulása (a GDP százalékában) Forrás: KSH, Eurostat, MNB-előrejelzés
Megjegyzés: *A 2016-os adatok az MNB szeptemberi Inflációs jelentéséből származnak. A nyugdíjrendszer átalakítása miatti imputált kamatokat nem a kamatkiadások között, hanem az elsődleges egyenlegben vettük figyelembe.
Az adórés a tényleges adóbevétel és az elméletileg beszedhető adóbevétel becsült összege közötti különbség, amivel az illegális áfacsalások mértékét kívánják megbecsülni. Az elméletileg beszedhető adóbevételt úgy számolják, hogy az egyes elméleti adóalapokat (pl. háztartások fogyasztása, közösségi fogyasztás, beruházás) megszorozzák a termékszerkezettel súlyozott átlagos adókulccsal.

A 2012-től folyamatosan alacsony hiány fennmaradását a stabil elsődleges többlet segítette, amihez a kedvező alapfolyamatok mellett jelentősen hozzájárultak a strukturális reformok, közte a gazdaságfehérítő intézkedések. Az Európai Bizottság elemzése szerint az intézkedések hatására Magyarországon az áfa-adórés (lásd keretes írásunkat!) változása a 3. legnagyobb csökkenést mutatta az egész EU-ban. A gazdaság fehéredését az Európai Bizottság elemzése és az MNB költségvetési folyamatokat elemző kiadványai (az Inflációs jelentés Költségvetési folyamatokról szóló alfejezete, illetve a Költségvetési jelentés) alapján több intézkedés is segítette, amelyek az adóalapok növekedése miatt az állami adóbevételek növekedését okozták.

Az online pénztárgépek NAV-hoz történő bekötése és az EKÁER rendszer bevezetése jelentős áfabevétel-növekedést eredményezett, illetve közvetve a bérek fehéredését is segítette, ugyanis csökkent a feketén kifizethető jövedelmek mértéke. A bérjövedelmek fehéredését pedig közvetlenül segítette az egykulcsos személyi jövedelemadó bevezetése, amelynek köszönhetően jelentősen csökkent a régiós és európai uniós szinten is kimagasló adóterhelés a többletmunkából származó jövedelem esetén. A gazdaság fehéredése mellett kiadási oldalon az állami pénzbeli transzferek GDP-arányos csökkenését okozó intézkedések segítették az elsődleges többlet fennmaradását, bevételi oldalon pedig a foglalkoztatottság bővülése miatt növekvő személyi jövedelemadó és járulékbevételek, illetve a szektorális adók bevezetése is hozzájárult az alacsony hiány fennmaradásához.

2. ábra: Az áfa-adórés változása 2013-ról 2014-re az EU tagállamaiban (százalékpont). Forrás: Európai Bizottság

A 2012 óta stabil elsődleges többlet mellett 2013-tól a nettó kamatkiadások csökkenése is hozzájárult az egyenleg folyamatos javulásához. A kedvező nemzetközi környezetben a javuló hazai makrogazdasági folyamatok és a jegybanki intézkedések hatására a magyar állampapír-piaci hozamok jelentősen csökkentek. A GDP-arányos kamatkiadások 2013 és 2015 között gyors ütemben, mintegy 1 százalékponttal csökkentek, és az Európai Bizottság, illetve az MNB előrejelzése szerint is további dinamikus csökkenés várható. A 2017-ig bekövetkező mérséklődéssel együtt az egész EU-n belül hazánkban csökkennek a legnagyobb mértékben a kamatkiadások. A tartósan alacsony állampapír-hozamok az államadósság fokozatos átárazódásával továbbra is hozzájárulnak az állami kamatkiadások dinamikus mérséklődéséhez.

Az idei alacsony hiány alakulásának okai

Az MNB szeptemberi Inflációs jelentése alapján 2016-ban a költségvetés hiánya a GDP 1,4-1,5  százaléka lehet, ami érdemi mozgásteret jelent a költségvetési törvényben szereplő 2  százalékos hiánycélhoz képest. A költségvetési törvényben tervezettnél kedvezőbb hiányt többek között az adóbevételek – foglalkoztatottság növekedésének is betudható – kedvező alakulása, valamint a kamatkiadások csökkenése okozhatja. A költségvetési kiadások csökkenéséhez azonban az is hozzájárul, hogy az előző évhez képest a tervezettnél nagyobb mértékben estek vissza az állami szektor beruházásai az első félévben. Mindezek nyomán az MNB szeptemberi Inflációs jelentése szerint – az Országvédelmi Alap felhasználásától függően – 1,4-1,5 százalék lehet a hiány mértéke, amennyiben terv szerint teljesülnek az idei jelentős egyedi bevételek (mint például a növekedési adóhitel, ami negyedévente kerül befizetésre, valamint a földárverésből származó bevétel, amelyből viszont még nem könyvelt el érdemi bevételt a költségvetés). Az aggregált keresletet nézve a fiskális politika a tervezett enyhe keresletélénkítő hatással szemben lényegében semleges lehet 2016-ban az alacsony hiány következtében.

A költségvetés kumulált pénzforgalmi hiánya az első kilenc hónapban jelentősen elmaradt az elmúlt években látott szinttől. Bevételi oldalon főként a munkát terhelő adók dinamikus növekedése járult hozzá az alacsony pénzforgalmi hiány kialakulásához. Az év első kilenc hónapjában az erőteljes munkaerő-piaci konjunktúrának köszönhetően jelentős mértékben – körülbelül 250 milliárd forinttal – meghaladta a munkát terhelő adóbevételek értéke a tavalyi szintjét, annak ellenére, hogy a személyi jövedelemadó kulcsa 15 százalékra csökkent. A növekedési adóhitelhez kapcsolódó többletbevétel szintén hozzájárult az elmúlt éveknél alacsonyabb finanszírozási igény kialakulásához. Figyelemre méltó továbbá, hogy az áfabevételek mértéke nem csökkent tavalyhoz képest a célzott áfacsökkentések és az állami beruházások visszaesésének ellenére sem, ami a fogyasztás bővülésével magyarázható.

A gazdaság bővüléséből származó többletbevételek ellensúlyozzák az év eleji adócsökkentések hatását. 2016-ban több érdemi adócsökkentésre is sor került, ennek ellenére az egyenleg továbbra is stabilan alacsony maradhat. A célzott áfa-csökkentések keretében mérséklődött az új lakások és a sertés hús áfája. Ezen felül csökkent a személyi jövedelemadó és növekedett a családi adókedvezmény mértéke. A lakosság adóterhe mellett a bankadó csökkentésével a bankrendszer adóterhe is mérséklődött. Ezen intézkedések hatását teljes mértékben ellensúlyozta a foglalkoztatottság bővüléséből, valamint a munkabérek dinamikus növekedéséből származó többletbevétel.

Kiadási oldalon a fegyelmezett gazdálkodás mellett az uniós kifizetések alacsony mértéke, illetve a csökkenő kamatkiadások okozzák az elmúlt éveknél alacsonyabb pénzforgalmi hiányt. A 2007-2013-as uniós ciklusból a kifizetések mértéke idén már csak szerényebb összegű lehet, míg az új 2014-2020-as ciklusból a kifizetések felfutása csak szeptemberben ugrott meg jelentős mértékben. Az uniós kiadások mértéke így idén sokkal alacsonyabb volt az év első kilenc hónapjában a tavalyinál, ami jelentős megtakarítást jelentett a költségvetés számára, másfelől azonban ez kedvezőtlen a gazdasági teljesítmény alakulására, különösen a beruházásokra nézve. A költségvetési szervek saját kiadásai esetében továbbra is a feszes gazdálkodás figyelhető meg. Az alacsony kamatkörnyezet hatására a kamatkiadások évről-évre mérséklődnek, hozzájárulva a pénzforgalmi kiadások csökkenéséhez. Az idén bekövetkezett hozamcsökkenés nagyobb mértékű volt a költségvetési törvényben feltételezettnél is.

3. ábra: A költségvetés pénzforgalmi egyenlegének alakulása az elmúlt években
Forrás: Magyar Államkincstár

Az első féléves nemzeti számlás adatok is megerősítik, hogy az idei eredményszemléletű hiány alacsonyabb lehet a kormányzati célnál. Az első féléves nemzeti számlás adatok alapján a GDP-arányos eredményszemléletű hiány az elmúlt négy negyedévben 1 százalék volt, míg az első félévben a GDP 0,7 százalékát tette ki a hiány. A második félévben az alapfolyamatokon kívül egyedi tételek is jelentős hatással lehetnek a költségvetés egyenlegére, ugyanakkor ezen tényezők eredője közel semleges lehet. Az év hátralévő részében érkezik be várhatóan a költségvetésbe az állami földek értékesítéséből származó bevétel, valamint a növekedési adóhitel idei hátralévő része. Ezek hiánycsökkentő hatását azonban mérsékelheti a lakástámogatások igénybevételének, illetve az uniós támogatásoknak a felfutása. (Az uniós támogatások esetében csak a hazai társfinanszírozás összege növeli az ESA-hiányt.) Várhatóan az év második felében az egyedi tényezők eredője nagyságrendileg semleges lesz, emellett folytatódnak az államháztartás szempontjából kedvező alapfolyamatok, így a költségvetési törvényben szereplő célnál érdemben alacsonyabb lehet a hiány.

4. ábra: Az államháztartás nettó finanszírozási képessége a GDP százalékában.
Forrás: MNB

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Fordulat az építőiparban? Megmagyarázzuk a számokat!
Privátbankár.hu | 2025. május 14. 18:56
Bár éves szinten még visszaesés látható, havi alapon már bővült az építőipar teljesítménye – óvatos kilábalás jelei mutatkoznak az ágazatban.
Makro / Külgazdaság Donald Trump megkötötte az évszázad üzletét
Privátbankár.hu | 2025. május 14. 17:41
Katar megállapodást írt alá a Boeing amerikai repülőgépgyártó vállalattal utasszállítók beszerzésére a Qatar Airways légitársaság számára Donald Trump amerikai elnök szerdai látogatása során.
Makro / Külgazdaság Hullámvasútra ült az ipar márciusban
Privátbankár.hu | 2025. május 14. 08:45
Megjelent az ipari adatok második becslése.
Makro / Külgazdaság Nem hozott jó hírt a KSH, itt vannak a számok
Privátbankár.hu | 2025. május 14. 08:30
Megjelentek az építőipar márciusi számai.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor újabb furcsa döntést hozhat
Privátbankár.hu | 2025. május 14. 08:10
Még az év elején került szóba az egyik Kormányinfón, hogy az Egyesült Államok – és Argentína – példáját követve Magyarország is kiléphet-e az Egészségügyi Világszervezetből (WHO). Ahogy akkor Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter felvetette ennek lehetőségét, úgy most Rétvári Bence államtitkár sem cáfolta meg ennek gondolatát. A lapunk által megkérdezett egészségügyi szakértők szerint Magyarország nagy hibát követne el, ha ezt meglépné.
Makro / Külgazdaság Évek óta nem látott hír érkezett az inflációról
Privátbankár.hu | 2025. május 14. 06:51
Rég láttunk hasonlót.
Makro / Külgazdaság Putyin élete függ attól, hogy mi történik Ukrajnában – véli Szalay-Berzeviczy Attila
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. május 14. 05:48
A volt tőzsdeelnök, egyetemi szakközgazdász a Klasszis Podcastban elmondta a véleményét arról, miért robbantotta ki Trump a vámháborút, mi lehet annak végkimenetele, mi várható az orosz-ukrán háborúban, mi történhet annak lezárása után Ukrajnával és az orosz elnökkel. De szó esett arról is, lehet-e egyszerre jóban lenni az egymással nem egy platformon lévő nagyhatalmakkal, amint azt most Magyarország teszi, s végül arról is, hogyan jöhet ki Európa a mostani nagy geopolitikai, társadalmi változásokból.
Makro / Külgazdaság Kijött a várt inflációs adat, egészen meglepő
Privátbankár.hu | 2025. május 13. 16:51
Az Egyesült Államokban váratlanul több mint négyéves mélypontra lassult az éves fogyasztóiár-emelkedés üteme áprilisban, havi szinten pedig a vártnál kisebb mértékben emelkedett a fogyasztói árindex.
Makro / Külgazdaság Jogi kiskapuval vágna vissza az EU a magyar vétónak
Privátbankár.hu | 2025. május 13. 15:53
Július végén lejárnak az Oroszországgal szembeni szankciók.
Makro / Külgazdaság Évtizedek óta nem jött ilyen hír a tengerentúlról
Privátbankár.hu | 2025. május 13. 15:33
Az amerikai költségvetés 258,4 milliárd dollár többlettel zárt áprilisban, ami 23,3 százalékkal múlta felül az egy évvel korábbi 209,5 milliárd dollár aktívumot. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG