Fotó: EPA/STR |
Nem úgy néz ki a roncs, mint amit lelőttek
Az eddigi információk arra utalnak, nem valószínű, hogy az Iszlám Állam lőtte le a Sínai-félszigeten lezuhant orosz repülőgépet - mondta Pető György légügyi szakértő az M1-en.
A szakértő elmondta: a helyszínen készített képek tanúsága szerint viszonylag "egyben van" a légi jármű törzse, ami arra enged következtetni, hogy nem lőtték le és nem robbant fel a levegőben, hanem a kényszerleszállás közben sérült meg.
A katasztrófa hátterében feltételezhetően műszaki hiba és emberi mulasztás állhat - mondta, hozzátéve, hogy a vizsgálatok mindent kiderítenek majd, de az mindenképpen nehezíti a folyamatot, hogy több nemzet is érintett, a repülőgép gyártója, az üzemeltetője és a szerencsétlenség helyszíne miatt. Valószínűleg inkább hónapokig tart majd a vizsgálat, mind hetekig - tette hozzá.
Az orosz utasszállító fekete dobozait már Kairóban vizsgálják. Mindkettőt megtalálták: azt is, amelyik pilótafülkében elhangzottakat, és azt is, amelyik a repülési adatokat rögzíti.
Mindenki azt reméli, nincs ilyen rakétájuk
Az Iszlám állam dzsihadista szervezet egyiptomi szárnya szombaton Twitter-üzenetben közölte, hogy katonái lőtték le a Sínai-félszigeten lezuhant orosz utasszállító repülőgépet. Egyiptomi biztonsági források szerint viszont inkább műszaki probléma okozhatta a légi szerencsétlenséget.
Az AFP francia hírügynökség által megkérdezett több katonai forrás is úgy vélte, hogy az Iszlám Állam egyiptomi szárnya nem rendelkezik olyan rakétával, amely képes lelőni egy kilencezer méter magasan haladó repülőgépet. Nem zárták ki ugyanakkor annak lehetőségét, hogy pokolgép lehetett a gép fedélzetén, vagy akkor találta el rakéta, amikor a repülőgép műszaki hiba miatt leszálláshoz készülődött.
Európa legnagyobb légitársaságai közül kettő mindenesetre jelezte: gépeik mostantól nem repülnek át a Sínai-félsziget fölött. A Lufthansa és az Air France addig nem repül erre, amíg nem derül ki biztosan, mi okozta az oroszt gép lezuhanását.
Engedélyt kértek a leszállásra, mielőtt eltűntek
A Sarm-es-Sejk üdülőhelyről Szentpétervárra tartó járat egy nehezen megközelíthető hegyvidéki területen zuhant le a Sínai-félsziget középső részén, a tengerparti el-Arístól délre, Haszana város környékén. Kairói repülőtéri források szerint mielőtt az Airbus eltűnt volna a radarképernyőkről, a pilóta engedélyt kért a legközelebbi repülőtéren való leszállásra, mert rádiókapcsolata korábbi megszakadása miatt ezt szükségesnek tartotta. 23 perccel a felszállás után teljesen megszakadt a kapcsolat a géppel, amely ekkor már 11 ezer méter (más források 9000 méter) magasan repült.
A katasztrófát senki nem élte túl, összesen 224-en haltak meg.