Az új járművek iránti japán kereslet várhatóan 5,4 százalékkal 4,99 millióra mérséklődik az áprilissal kezdődő új pénzügy évben. Ezzel már a második egymást követő évben zsugorodik az eladás és négy év után először csökken 5 millió alá - áll a japán autógyártók szövetségének (JAMA) előrejelzésében.
A JAMA becslése szerint a személygépkocsik eladása 5,8 százalékkal 4,2 millióra, a teherautóké 2,9 százalékkal 781 ezerre, a buszoké 0,9 százalékkal 10 900-ra csökken.
A japán ágazati szervezet szerint az idén március 31-ével záródó 2014-es pénzügyi évben a járműeladás éves szinten 7,3 százalékkal 5,275 millióra esett. A JAMA az eladáscsökkenést azzal magyarázta, hogy a kormány tavaly áprilistól 5 százalékról 8 százalékra emelte az áfát.
Áfaemelés, megolajozott gazdaság
Tavaly áprilisban 5 százalékról 8 százalékra emelkedett az áfa Japánban, ami a lakossági kiadások csökkenését, az üzleti hangulatindexek romlását, valamint az ipari termelés növekedésének lassulását vonta maga után.
Az áfaemelés a japán autógyáraknak sem tett jót. Részletek >>> |
Aztán a kormány tavaly év végén bejelentette, hogy újabb, 3,5 ezer milliárd jenes (24 milliárd euró) ösztönző csomaggal próbálja a gazdasági növekedést ismét lendületbe hozni.
A program keretében az alacsony jövedelmű háztartások üzemanyag- és vásárlási utalványokat kapnak, a leszakadó régiók pedig központi támogatásban részesülnek. Működésük fenntartásához hiteltörlesztési támogatást kapnak a kis- és középvállalatok. A 2011-es földrengés és szökőár által sújtott régiók kiemelt támogatást kapnak.
Óriási tőkeinjekciókkal, gazdaságösztönző programokkal és szerkezet-átalakító reformokkal fémjelzett kétévnyi Abenomics gazdaságpolitika után is óriási kihívások előtt áll Japán. A monetáris politika agresszív lazításával sikerült áremelkedést előidézni, és kihúzni az országot a gazdaságot évek óta bénító deflációs fázisból.