"A jövőt úgy tudjuk a leginkább előrejelezni, ha mi magunk alakítjuk, ebben persze végesek az eszközeink. Készségek és vezetői kvalitások - ezek azok, amelyek a jövőben felértékelődnek" - kezdte Waller az előadását. E tekintetben érdemes megnéznünk, hogy merre halad a világgazdaság, az értékláncok.
Újabb piaci kihívások
A fogyasztói igények egyre inkább nőnek, változnak a piaci határok és új csatornák jelennek meg az elektronikus kereskedelemmel. A termékéletciklusok rövidülnek, a globalizáció és az így kinyílt piac hatalmas versenyt generál. A globalizáció ugyan sok új lehetőséget is megnyit a vállalkozások előtt, de ezek rengeteg kihívás elé is állítják a cégeket. Hiperverseny van, vagyis minden területen a legjobbnak kell lenni - akik ezt nem tudják kezelni, azok elhullanak. Ebben a versenyben az értékláncban a legfontosabb, hogy a megfelelő helyre a megfelelő irányba jussanak el. Hasonlóan a japánok által már évtizedek óta sikeresen használt "Just in Time", avagy a másnéven a Toyota-módszerhez.
Fenntarthatóság - nem a fák ölelgetéséről szól
Ezek mellett az üzleti tevékenységbe be kell épülnie a fenntarthatóságnak. Gazdasági, társadalmi életben is fontos szempont, és ez felveti már a fogyasztók felelősségét is. "Fontos, hogy a gazdasági tevékenységet a jövőben is tudjam folytatni. A fenntarthatóság harmadik pillére a környzetvédelem, ez nem azt jelenti, hogy ölelgetjük a fákat, hanem hogy valóban teszünk a Földünkért, hiszen itt élünk" - Waller szerint csak Európában 85 milliárd üres kilométert tesznek meg a szállítójárművek.
Az ellátási lánc megnyúlt
Nagy kihívás, hogy hosszabb és bonyolultabb az értéklánc, mint régebben. Akik ezekbe a láncokba nem tudnak beszállni, nem tudják lekövetni a változásokat, nem rugalmasak, azok elhullanak. Ez nagyfokú felkészültséget is igényel a felsővezetés szintjén is. Önmagában a modern értékláncról alkotott elméletek nem jelentenek semmit, a gyakorlatba kell ültetni azt a rengeteg tudást, melyet Európa szerte a logisztikai társaságok összeszednek.
Mi kell a sikerhez? Önmagában a technikai fölény nem jelent sikert, ahhoz mindenképpen az emberre van szükségünk - emelte ki Waller. Hogyan fog tehát kinézni a jövő vállalata? Waller tapasztalata az, hogy a vállalkozásoknak csak a negyede hajtja végre eredményesen a lehetőségekhez mérten kialakított stratégiáját. Az európai cégek többsége tud a piaci lehetőségekről, megfelelően tervez és jó stratégiát alakít ki, de ennek 100%-os végrehajtására csak minden 50. cég volt képes egy 2010-es felmérés alapján. A cégek többsége tehát szinte soha sem tudja végrehajtani azt, amit eltervez - ez Waller szerint a leadershipen, a vezetői kézségeken is múlik nagyobb részben.
A jó cégvezető portréja
A vezetői attitűd megváltozott, a kommunikáció és a megfelelő döntések meghozatala került előtérbe. Egy vállalatnak látnia kell saját korlátait, ugyanakkor ki kell aknáznia erőforrásai optimális kihasználása érdekében a globalizáció előnyeit. A partnerkapcsolatok így felértékelődnek minden cég életében. Sokkal fontosabbak lettek a fogyasztói igények, ezeket ki kell elégíteni. Ahhoz, hogy a vállalt értékteremtő munkát tudjon folytatni, képesnek kell lennie az igények alakítására is - tette hozzá Waller.
Egy cég korlátainak 20%-át a technika adja, 80%-ot az ember - a jövő vezetőjét a megfelelő céges kultúra kialakításával együtt ki kell nevelni, termelni. Egy modern vállalatnak tudnia kell magát definiálni, megjelölni a tevékenységének hagsúlyait.
"Az ellátási láncot fel kell vinni a vezetőség szintjére" - mondta Waller, aki szerint a jó logisztikai vezető cikkcakk karriert fut be, vagyis az üzleti élet számos területén kipróbálta már magát. Zárásul a szakember kiemelte, hogy a globalizáció eredményeként ma már a versenytárs egyben partner is - ezt a jó vezető szem előtt tartja.
Privátbankár - Zsiborás Gergő