A képviselő kifejtette, hogy az uniós projekt első számú megvalósítója az Európai Ürügynökség (ESA), a kivitelezést 5-6 egységbe szervezik közbeszerzési eljárások keretében. A 3,4 milliárd eurós összeget többek között az EU versenyképességének javítását célzó pénzekből, illetve a 2007-ben fel nem használt, és a tagállamoknak eredetileg visszautalásra szánt összegből fedezik.
Solymosi János, a Magyar Űrkutatási Tanács tagja rámutatott: Magyarország tapasztalata az űrkutatásban (elsősorban a fedélzeti energiaellátás és a szoftverek terén) 35 éves múltra tekint vissza, a magyar szakemberek tudása felveszi a versenyt a világ más országaiban dolgozó kutatókéval és mérnökökével. Hozzátette: Magyarország nem tagja az ESA-nak, így az "űripari szabadpiacon" adja el szellemi termékeit. Példaként az Indiai Űrkutatási Ügynökség jövőre induló holdszondáját, illetve az Indonéz Űrkutatási Hivatal cunami-monitorozó állomását említette, amelyek létrehozásában magyar mérnökök is közreműködtek. Hozzátette ugyanakkor, hogy az ESA-n kívüli tagállamoknak is van lehetősége becsatlakozni a Galileo projektbe.
A szakember úgy fogalmazott, hogy "Magyarország az űrkutatás elit klubjába tartozik". Kijelentette, hogy a magyar kormánynak lépéseket kéne tennie az ESA tagság érdekében, amelynek ára megegyezik "500 méter autópálya építésének költségével".
A Galileo rendszer 30 műholdból és 2-3 földi irányító központból áll majd, egy műhold már pályára állt, egy fellövés előtt áll. A rendszer teszteléséhez 4 műholdra van szükség, a próbaidőszak után a további 26 műholdat 3 egymással párhuzamosan futó tender keretében állítják pályára - magyarázta a szakember.
.jpg)
A Galileo műholdak és pályáik. Ilyen lesz, ha elkészül
A jelenleg is bárki által megvásárolható 5-10 méteres pontossággal működő készülékek várhatóan 1 méteres pontossággal működnek majd az egymással kompatibilis Galileo és a GPS rendszereknek köszönhetően. Barsiné Pataki Etelka hangsúlyozta, hogy jelentős áttörés várható majd az autópálya díjfizetés terén, ugyanis az egymáshoz közel futó, párhuzamos utak esetében is meg lehet határozni, hogy a gépkocsi hol halad.
Antianyag és garnélarák: a 10 legjobb űrhajós-kaja
Reszkess GPS: körvonalazódik a Galileo
Zsákutcába GPS-szel: mi lesz, ha kihúzzák a dugót?
Titokzatos lábnyomok: mégis létezik a jeti?
MTI