Az Iroda elemzése szerint a svájci frank rendkívüli erősödése újabb lökést adhat az év eddigi időszakában is nagy iramban növekvő vállalati fizetésképtelenségnek, amely a kkv-ék mellett a nagyobb vállalatokat is fenyegeti. A vállalati pénzügyi válságok ezerszám torkollanak felszámolásba, miközben a cégmentést szolgáló csődeljárások száma 2011 első felében 54-re csökkent. A helyzeten változtathatna, ha a csődtörvény rugalmasabb lenne, amihez muníciót adhat a jogszabály legutóbbi módosítása is.
Szatmáry István az ügyvédi iroda jogásza azt mondta: radikálisan nőtt az év első felében a fizetésképtelen vállalatok száma, viszont a kilábalásra egyre kevesebb az esély. Erre utal, hogy a fizetési gondok szaporodása ellenére csökken a cégek megmentését szolgáló csődeljárások száma. Az év első hat hónapjában 54 csődeljárás indult, csaknem harmadával kevesebb, mint egy éve, miközben 9500 felszámolási eljárást regisztráltak, 9 százalékkal többet, mint 2010 első felében.
Szatmáry szerint egy új jogszabályra elsősorban azért lenne szükség, mert nem váltotta be a reményeket a csődeljárás szabályainak 2009-es átfogó módosítása. A törvénnyel annak idején az volt a jogalkotók célja, hogy a pénzügyi válsághelyzetek rendezése nagyobb arányban végződjön a fizetésképtelen cégek megmentését segítő csődeljárással, mint felszámolással, csakhogy ez nem teljesült. „Hatékonyabbá válna a vállalatok megmentését szolgáló csődeljárás, amennyiben a fizetőképesség helyreállítását szolgáló eljárásokban – ott ahol ezt a bajba jutott cég folyamatos működtetése megkívánja – általánosan alkalmazható lenne az utólagos versenyhatósági engedélykérés elve, amelyet a napokban hatályba lépett módosítások speciális esetre már bevezettek" - mondta a szakember.
A vállalkozások összefonódásához a Gazdasági Versenyhivataltól engedélyt kell kérni, ha valamennyi érintett vállalkozáscsoport, valamint az érintett vállalkozáscsoportok tagjai és más vállalkozások által közösen irányított vállalkozások előző üzleti évben elért nettó árbevétele együttesen a tizenöt milliárd forintot meghaladja, és az érintett csoportok között van legalább két olyan, melynek az előző évi nettó árbevétele a csoport tagjai és más vállalkozások által közösen irányított vállalkozások nettó árbevételével együtt ötszázmillió forint felett van. |
Az előzetes engedélykérés megnehezíti a pénzügyi válsághelyzetbe került vállalat és a munkaerő egyben tartását. „Az utólagos versenyhatósági engedélyeztetés gyakorlata nem példátlan Nyugat-Európában, sőt Nagy-Britanniában ez általánosan is alkalmazható” – emelte ki Szatmáry István. Az új lehetőség gyorsítaná a tőkebevonást, mert a vevő azonnal irányító pozícióba kerülne a bajba jutott cégnél, egyúttal javíthatja a vállalat beszállítóinak és hitelezőinek pozícióját is. A rugalmasabb szabályozás ellen szól ugyanakkor, hogy teret adhat a visszaéléseknek, ezt azonban a DLA Piper szakértője szerint arányos szankciókkal kordában lehet tartani.
A külső tőkebevonás felgyorsítása, a pénzügyi nehézségekkel küzdő, de piacképes és ezért jó befektetési célpontnak tekinthető cégek megmentése, továbbá a veszélybe került munkahelyek megtartása végett szükség lenne arra is, hogy a külső befektetők az adósokkal és hitelezőkkel együtt, velük egyenrangú félként vehessenek részt a csődegyezségben. A csupán az adósra és hitelezőre szabott eljárási rend azonban erre nem ad módot. Holott ésszerű lenne, hogy a cég megmentésében oroszlánszerepet betöltő befektető a két másik félhez hasonló jogokkal vehessen részt a folyamatban. Ezzel közvetve az adóst is támogatja az alkufolyamatban, amelynek végén eldől, hogy a hitelezők mekkora mértékben engednek el a követelésükből. A tét ugyanis a friss tőkével megerősítendő vállalat talpon maradása, s az egyezséget a befektető, ha részesévé válna a folyamatnak, a jog erejével ki is kényszerítheti.
A befektetőkön nem segít
Auer Katalin, Bankszövetség vezető jogtanácsosa szerint a csődtörvény módosításával összefüggésben a versenytörvénynek ez a módosítása egy nagyon szűk szegmensét érintheti a csőd és felszámolási eljárásoknak, az utólagos versenyhatósági engedélyeztetési kötelezettség csak a nagy cégek esetében merül fel. "Ettől persze még ez egy nagyon fontos pozitív intézkedés lehet egy-egy nagyvállalat megmentésénél,azt azonban látni kell, hogy ez nem olyan intézkedés, ami generálisan javítja a befektetők helyzetét, vagy más kimenetelt biztosítana a csődeljárásoknak, hiszen az esetek zömében inkább kis és közepes vállalkozásokat érintenek.
Könnyítés helyett
A "standstill" azt jelenti, hogy tilos a versenyhatósági engedély előtt zárni egy ügyletet illetve gyakorolni az irányítási jogot - ilyen szabályt tartalmaz pl. EU fúziós rendelet is, az EU hatáskörbe tartozó fúziókra vonatkozóan. A "standstill klauzula" azt célozza, hogy a versenyhatósági engedély előtt ne alakuljanak ki visszafordíthatatlan változások a piacon. A záradékkal szemben azt lehet kritikaként megfogalmazni, hogy a fúzióknak csak nagyon kis hányada vet fel ténylegesen versenyproblémát, a kitétel miatt azonban a többi ügyben is heteket / hónapokat kell várniuk a feleknek a zárással. |
Ez a megoldás azt célozza, hogy tényleg csak a problémás fúziókat ne hajtsák végre a felek. Mivel a felekre van bízva, hogy vállalják-e zárás kockázatát - olyan ügyekben, amelyek egyértelműen nem vetettek fel versenyproblémát, ez a kockáztat vállalható volt, és a felek akár zárhattak is a GVH engedély beszerzése előtt. Ugyanakkor a komoly versenyjogi kérdéseket felvető ügyekben a szabályozás arra késztette a feleket, hogy ne vállalják ezt a kockázatot, és várják be a GVH engedélyét.
Kőmíves szerint mindezzel szemben, a versenytörvénybe beillesztett új szöveg megfogalmazásából úgy tűnik, mintha már eddig is létezett volna egy főszabály, amely megtiltotta volna, hogy a vevő a GVH engedélye előtt zárja a tranzakciót vagy gyakorolja az irányítási jogát. Az új szövegből azt látjuk, hogy ez alól a főszabály alól jelentene kivételt az, hogy a vevő korlátozott mértékben gyakorolhatja az irányítási jogát, ha a kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezet felszámolási eljárása során létrejött egység felett szerez irányítást. Ráadásul, a szövegből arra is lehet következtetni, hogy a jogalkotó a "standstill" kötelezettséget abból a szabályból vezeti le, amelyik szerint a szerződés létrejöttéhez a GVH engedélye szükséges - márpedig a szakma ezt a rendelkezést eddig úgy értelmezte, hogy az nem ezt jelenti.
Kérdés, hogy a jogalkotó vajon ilyen indirekt módon kívánta bevezetni a standstill klauzulát a magyar jogrendszerbe, vagy csak egy jogalkotói hiba történt.
"Az új törvényről a DLA-vel szemben mi azt gondoljuk, hogy ha változik is valami a törvénymódosítás folytán, akkor az a tranzakciók végrehajtását megnehezíti majd és nem könnyít rajtuk. Eddig ugyanis semmi sem tiltotta, hogy a felek saját kockázatukra végrehajtsák a tranzakciókat a GVH engedélyének beszerzése nélkül is - ezt követően azonban lehet úgy értelmezni a törvényt, hogy ez tilos" - mondta Kőmíves Attila.
Privátbankár - Acsai N. Ferenc