A magyar lakosság pénzügyi döntésekkel kapcsolatos információszerzési szokásait és döntési kompetenciáit vizsgálta a Pécsi Tudományegyetem Dr. Törőcsik Mária vezetésével az OTP Alapkezelő megbízásából 2010. októberében. Az 500 fő személyes megkérdezésén alapuló, a megtakarításokkal rendelkező lakosságra nézve reprezentatív felmérésből kiderül: az internet szerepe a pénzügyi tájékozódásban is megkérdőjelezhetetlen.
A válaszadók 35 százaléka ugyanis elsősorban a világhálóról szerzi be a pénzügyi lehetőségekkel kapcsolatos információkat. Az online információszerzés népszerűségét csak a bankok tudták megközelíteni, a válaszadók 30 százaléka fordul ugyanis elsőként közvetlenül a pénzintézetekhez az anyagiakkal kapcsolatban.
Honnan informálódik elsősorban a pénzügyi lehetőségekkel kapcsolatban?
Forrás: Pécsi Tudományegyetem
Az internet mint fő döntéstámogató terep jelentőségét az is mutatja, hogy a kutatás szerint a válaszadók közel fele egyedül határoz a pénzügyekről: 45 százalékuk ugyanis általában nem kér személyes tanácsot ilyen ügyekben - számukra kiemelten fontos lehet az interneten fellelhető információk sokrétűsége és áttekinthetősége. Azok, akik inkább bevonnak valakit a döntésbe, egyenlő arányban választják a családi, baráti körüket és a pénzintézeteket, szakembereket (31-31%).
A kutatás eredményei rámutatnak, hogy az önálló döntés elsősorban a férfiakra jellemző: a megkérdezett egyedül álló férfi válaszadók 82 százaléka állította, hogy maga hozza meg döntéseit, míg ugyanez az arány a női válaszadók között mindössze 48 százalék. Hasonló különbségeket találunk, ha a házas megkérdezetteket vizsgáljuk: a házasságban élő férfiak 40 százaléka dönt egyedül, szemben a férjezett nők 22 százalékával. Kijelenthető tehát, hogy a családokon belül inkább a férfiak hozzák meg a jelentős pénzügyi döntéseket.
Privátbankár - Gáspár András