Hamarosan, akár 2008-ban Magyarországon is megjelenhet a Starbucks. Legalábbis erre következtetett a portfolio.hu-ban idézett elemző abból, hogy világ legnagyobb, jelenleg 38 országban mintegy 13 ezer kávézót üzemeltető amerikai óriáscég Starbucks Coffee International együttműködési szerződést kötött az American Restaurantsszal (AmRest). Ez utóbbi cég üzemelteti - 2006 májusa óta - a Pizza Hutot és a KFC-t. A gazdasági hírportál szerint ez alapján 2008-ra Budapesten, Prágában és Lengyelországban húsz Starbucks kávézó működik majd.
Szász Edit, az AmRest külföldön tartózkodó marketingvezetője a Népszabadság érdeklődésére nem kívánta sem megerősíteni, sem cáfolni az idézett elemző következtetését. Mint elmondta, a Starbucksszal már januárban egy szándéknyilatkozatot írtak alá, amit követett a most bejelentett együttműködési nyilatkozat. A lengyel versenyhivatalnál jelenleg folyik a két cég jövőbeli együttműködésének az engedélyeztetése.
Amíg egy csésze kávéért itt nem lehet elkérni két eurót (öt-hatszáz forintot), addig a Starbucks nem lát fantáziát a piacban - mondta az egyik, nevének elhallgatását kérő forrásu, aki szerint ez a helyzet mára egyértelműen megváltozott. Jelesül a Starbucks mellett a brit Costa Coffee itteni terjeszkedési terveiről is szólnak a piaci pletykák. |
Vélhetőleg a kisebb vállalkozások pezsgése csalta ide a nagy halakat: a meglévő hazai hálózatok, a Semiramis, a Sir Morick mellett több az itteni pályán szerencsét próbáló osztrák és holland kávézóhálózatról hallani. Közülük már 2005-ben megnyílt a California Coffee Company - ez utóbbi kimondottan a Starbucks-koncepciót követi.
A Starbucks itteni konkurenciái azonban egyelőre nem ijedtek meg az óriástól. Két, legfeljebb három - igen frekventált helyen lévő - bolt nyitására számítanak ugyanis, és persze arra, hogy a piacra lépés inkább a Starbucks céges imázsépítéséről fog szólni. Mindazonáltal az általunk megkérdezett kávéscégek még örülnek is a multinak: ez szélesíti ugyanis a minőségi kávéfogyasztók körét. Ami amúgy is a régiós átlag fölötti.
A Starbucks, a világ legnagyobb kávézóóriása nem pénzügyi-gazdasági zsenik alkotása. 1971-ben három ráérős seattle-i humán értelmiségi, egy angoltanár egy történész és egy író alapította meg az Olaszországban látott kávézók mintájára. A név a Moby Dickből származik: a fehér bálnát megszállottan üldöző Ahab kapitány első tisztjét hívták Starbucknak. A cég logóját, az eredetileg kétfarkú sellőt ellenben a görög mitológiából kölcsönözték ki - minden különösebb koncepcionális megfontolás nélkül. A helyi vállalkozásból a cégbe betársuló jelenlegi elnök, Howard Schultz csinált világcéget, amely 1987-ben kasszírozta az első dollármillióit. Az első USA-n kívüli kávézó Tokióban nyílt 1996-ban, Európában a következő évben léptek partra Nagy-Britanniában, majd 2000-ben Németországban és Hollandiában. Jelenleg a világ egyik legértékesebb márkája a Starbucks, a cég 2006-os nyeresége 12,5 milliárd dollár volt. |
A hazai piac jelenleg legnagyobb hálózata azonban a hetven társult kávézóból álló Semiramis, amelynek alapítása nem kevésbé regényes, mint az amerikai nagy testvéré. A Semiramis - ahogy a neve is mutatja, eredetileg kertépítő cég volt, majd ennek a piacnak a telítődésével váltott a saját kávépörkölésre és nagykereskedelemre. A jelenleg százmillió fölötti forgalmat lebonyolító hetven céget azonban elég nehéz lenne besorolni bármilyen hálózati kategóriába. Belépőösszeg ugyanis nincs, és a társult kávézóknak a franchise hálózatban megszokott royalitydíjat sem kell fizetni. Van azonban közös beszerzés - ezt a Semiramis Kft. bonyolítja le - és üzletszabályzat, ami legalább olyan szigorú, mint a nagy franchise hálózatoknál. Szongoth János szerint legalábbis évente hét-nyolc bolttól is megválnak, különféle minőségi lazaságok miatt. Viszont legalább ugyanennyien jönnek. Ahogy a legtöbb piaci vetélytársuk - Segafredo, McDonald"s, Pellini -, így ők is saját tanfolyamaikon képzik a társult vállalkozók kávémestereit (idegen szóval: baristáit).
Nem túl meglepő módon egyébként maguk a kávéfőzőtanfolyamok is egyre népszerűbbek. A Barista Hungary Kft. 2002 óta létezik, elsősorban vendéglátó-ipari, illetve kereskedelmi vállalkozások alkalmazottjai számára indít szakmai tanfolyamokat. Kocsi Gergely, a cég tulajdonosa úgy becsüli, eddig ezerkétszáz tanítványuk volt, ezek között az utóbbi időben egyre több a magánember, aki szimplán a saját örömére iratkozik be az egynapos kávéfőző-tanfolyamra, mivel vásárolt egy profi eszpresszógépet, és hasonló profizmussal akarja kezelni - a jó kávé ugyanis tudomány.
Alaposan ránéznek a kávézókban netezők körmére
Kávé- és teafogyasztó nemzet vagyunk
Az emberek is szorítanak a nadrágszíjon
Ittunk és szidtunk: csak a teszt lett NAGY
Népszabadság