1p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Hamarosan megjelenhet a Starbucks Magyarországon - az amerikai óriáscég az eddigieknél komolyabb érdeklődést mutat a magyar piac iránt. Az utóbbi években megnőtt az ínyenc kávézók száma
Hamarosan megjelenhet a Starbucks Magyarországon - az amerikai óriáscég az eddigieknél komolyabb érdeklődést mutat a magyar piac iránt. Az utóbbi években nálunk dinamikusan növekszik az ínyenc kávézók száma.

Hamarosan, akár 2008-ban Magyarországon is megjelenhet a Starbucks. Legalábbis erre következtetett a portfolio.hu-ban idézett elemző abból, hogy világ legnagyobb, jelenleg 38 országban mintegy 13 ezer kávézót üzemeltető amerikai óriáscég Starbucks Coffee International együttműködési szerződést kötött az American Restaurantsszal (AmRest). Ez utóbbi cég üzemelteti - 2006 májusa óta - a Pizza Hutot és a KFC-t. A gazdasági hírportál szerint ez alapján 2008-ra Budapesten, Prágában és Lengyelországban húsz Starbucks kávézó működik majd.

Szász Edit, az AmRest külföldön tartózkodó marketingvezetője a Népszabadság érdeklődésére nem kívánta sem megerősíteni, sem cáfolni az idézett elemző következtetését. Mint elmondta, a Starbucksszal már januárban egy szándéknyilatkozatot írtak alá, amit követett a most bejelentett együttműködési nyilatkozat. A lengyel versenyhivatalnál jelenleg folyik a két cég jövőbeli együttműködésének az engedélyeztetése.

Amíg egy csésze kávéért itt nem lehet elkérni két eurót (öt-hatszáz forintot), addig a Starbucks nem lát fantáziát a piacban - mondta az egyik, nevének elhallgatását kérő forrásu, aki szerint ez a helyzet mára egyértelműen megváltozott. Jelesül a Starbucks mellett a brit Costa Coffee itteni terjeszkedési terveiről is szólnak a piaci pletykák.
Úgy tudni: a Starbucks a kilencvenes évek közepétől már több alkalommal tervbe vette a magyar piaci megjelenést, ám ez mindannyiszor dugába dőlt. Vélekedések szerint a Wendy"s és a Dairy Queen itteni kudarca több nagy amerikai lánchoz hasonlóan a Starbuckst is elriasztotta. Másrészt akkor a Starbucks Nyugat-Európában is prémium kategóriásnak számító árai a magyar fogyasztónak túlságosan is magasak voltak, így a lánc nem merészkedett a Lajtától keletebbre: Bécsben jelenleg kilenc kávézót üzemeltet.

Vélhetőleg a kisebb vállalkozások pezsgése csalta ide a nagy halakat: a meglévő hazai hálózatok, a Semiramis, a Sir Morick mellett több az itteni pályán szerencsét próbáló osztrák és holland kávézóhálózatról hallani. Közülük már 2005-ben megnyílt a California Coffee Company - ez utóbbi kimondottan a Starbucks-koncepciót követi.

A Starbucks itteni konkurenciái azonban egyelőre nem ijedtek meg az óriástól. Két, legfeljebb három - igen frekventált helyen lévő - bolt nyitására számítanak ugyanis, és persze arra, hogy a piacra lépés inkább a Starbucks céges imázsépítéséről fog szólni. Mindazonáltal az általunk megkérdezett kávéscégek még örülnek is a multinak: ez szélesíti ugyanis a minőségi kávéfogyasztók körét. Ami amúgy is a régiós átlag fölötti.

A Starbucks, a világ legnagyobb kávézóóriása nem pénzügyi-gazdasági zsenik alkotása. 1971-ben három ráérős seattle-i humán értelmiségi, egy angoltanár egy történész és egy író alapította meg az Olaszországban látott kávézók mintájára. A név a Moby Dickből származik: a fehér bálnát megszállottan üldöző Ahab kapitány első tisztjét hívták Starbucknak. A cég logóját, az eredetileg kétfarkú sellőt ellenben a görög mitológiából kölcsönözték ki - minden különösebb koncepcionális megfontolás nélkül.

A helyi vállalkozásból a cégbe betársuló jelenlegi elnök, Howard Schultz csinált világcéget, amely 1987-ben kasszírozta az első dollármillióit. Az első USA-n kívüli kávézó Tokióban nyílt 1996-ban, Európában a következő évben léptek partra Nagy-Britanniában, majd 2000-ben Németországban és Hollandiában. Jelenleg a világ egyik legértékesebb márkája a Starbucks, a cég 2006-os nyeresége 12,5 milliárd dollár volt.
Kettős tendencia figyelhető meg ugyanis a hazai piacon: miközben a Központi Statisztikai Hivatal egyre csökkenő - de még így is a régiós átlagot meghaladó - kávéfogyasztást regisztrál, addig országszerte egyre-másra nyílnak a kimondottan minőségi kávét nyújtó helyek, illetve szakboltok. Olyannyira, hogy ebből a helyi piaci viszonyok iránti, amúgy is meglehetősen rugalmasnak bizonyult McDonald"s sem maradhatott ki. Szántó Gábor marketingmenedzser szerint az első McCafe 2003-as megnyitása nálunk is inkább marketingcélú befektetés volt, mivel azzal kalkuláltak, hogy a kávézóba betérő vendégek, később a "normál" McDonald"s gyorséttermet választják. Mára a gyorséttermek mellett tizenhét McCafe üzemel, illetve kettőt nyitnak még a napokban. Szántó Gábor szerint az elgondolás komoly üzleti sikernek is bizonyult: a frekventáltabb helyeken lévő kávézóik forgalma már eléri az éttermek forgalmának a 25 százalékát is. A jövőre nézve a hazai piac a lehetőséghez képest gyors lefedését kívánja a "meki" elérni a kávézóival, ami évi 3-5 új nyitást jelent - minden esetben a meglévő üzlethez kapcsolódóan.

A hazai piac jelenleg legnagyobb hálózata azonban a hetven társult kávézóból álló Semiramis, amelynek alapítása nem kevésbé regényes, mint az amerikai nagy testvéré. A Semiramis - ahogy a neve is mutatja, eredetileg kertépítő cég volt, majd ennek a piacnak a telítődésével váltott a saját kávépörkölésre és nagykereskedelemre. A jelenleg százmillió fölötti forgalmat lebonyolító hetven céget azonban elég nehéz lenne besorolni bármilyen hálózati kategóriába. Belépőösszeg ugyanis nincs, és a társult kávézóknak a franchise hálózatban megszokott royalitydíjat sem kell fizetni. Van azonban közös beszerzés - ezt a Semiramis Kft. bonyolítja le - és üzletszabályzat, ami legalább olyan szigorú, mint a nagy franchise hálózatoknál. Szongoth János szerint legalábbis évente hét-nyolc bolttól is megválnak, különféle minőségi lazaságok miatt. Viszont legalább ugyanennyien jönnek. Ahogy a legtöbb piaci vetélytársuk - Segafredo, McDonald"s, Pellini -, így ők is saját tanfolyamaikon képzik a társult vállalkozók kávémestereit (idegen szóval: baristáit).

Nem túl meglepő módon egyébként maguk a kávéfőzőtanfolyamok is egyre népszerűbbek. A Barista Hungary Kft. 2002 óta létezik, elsősorban vendéglátó-ipari, illetve kereskedelmi vállalkozások alkalmazottjai számára indít szakmai tanfolyamokat. Kocsi Gergely, a cég tulajdonosa úgy becsüli, eddig ezerkétszáz tanítványuk volt, ezek között az utóbbi időben egyre több a magánember, aki szimplán a saját örömére iratkozik be az egynapos kávéfőző-tanfolyamra, mivel vásárolt egy profi eszpresszógépet, és hasonló profizmussal akarja kezelni - a jó kávé ugyanis tudomány.

Alaposan ránéznek a kávézókban netezők körmére
Kávé- és teafogyasztó nemzet vagyunk
Az emberek is szorítanak a nadrágszíjon
Ittunk és szidtunk: csak a teszt lett NAGY

Népszabadság
Címkék: Cikkek

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Cikkek Megújult a Privátbankár!!
Privátbankár.hu | 2011. november 15. 15:35
Kedves olvasóink az elmúlt héten már megújult oldalunk tesztverziójával találkozhattak, ami jelezte: a Privátbankár új útra lépett. A változás már a nyáron elkezdődött, azóta lépkedünk folyamatosan előre. Most egy nagyobb ugrás következett..
Cikkek További árfolyamok >>
Privátbankár.hu | 2011. november 9. 10:05
 
Cikkek Skandináviában sincs minden rendben
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 18:02
Folytatódik a dán lejtmenet jövőre is, a skandináv ország gazdasága tovább lassul, egyre nehézkesebb a hitelezés, és tovább csökkennek a lakásárak
Cikkek Papandreu lemondott a népszavazásról
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 16:21
A görög kormányfő elállt attól az ötletétől, hogy népszavazáson dőljön el, akarnak-e a görögök megszorításokat a nemzetközi mentőcsomagért cserébe. Ezzel visszatértünk a pár nappal ezelőtti állapotokhoz, amikor a piacok optimista hangulatban nyugtázták, hogy az európai tagállamok nagy nehezen megállapodtak a magánbefektetőkkel a görög adósság felének leírásáról.
Cikkek Papandreu nem mond le - még
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 14:05
Óriási meglepetésre kamatot vágott az Európai Központi Bank. 25 bázisponttal 1,25 százalékra csökkentették az irányadó rátát az eddig 1,5 százalékról. A piacok azonnal reagáltak. Közben egyre fogy a levegő a görög miniszterelnök körül, aki távozhat posztjáról. Ha Athén elköszön az eurótól, az első tagállam lehet, amely kilép az EU-ból
Cikkek A bankokat kérdezi a kormány, mi legyen a devizahitelesekkel
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:50
Újra tárgyalóasztalhoz ülnek a bankok a kormánnyal, az NGM várja a javaslatokat a szektor szereplőitől. Az már biztos, hogy feltőkésítik az MFB-t
Cikkek Sehol egy biztonságos magyar bank?
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:36
A Global Finance Magazin közzétette listáját az ötven legbiztonságosabb feltörekvő piaci bankról: sehol egy magyar bank, még a régiós összesítésben sem
Cikkek A mauríciuszi devizát a költségvetési tervek gyengítik
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 12:47
Harmadik napja gyengül a mauríciuszi rúpia a dollárral, és a fő devizákkal szemben. Az Indiai-óceán szigetországában a jövő évi költségvetés terveire várnak a befektetők. A várakozások szerint a port louis-i kormány olyan intézkedésekről dönt majd, amelyek gyengítik a devizát, ugyanis az elsősorban exportból élő gazdaságnak ez kifejezett érdeke. Érdekesség, hogy a helyi statisztikai hivatal nemrég főleg az európai válságra hivatkozva csökkentette az idei GDP előrejelzését 4,5-ről 4,1 százalékra. A mindössze 1,3 millió lakosú ország GDP-je a második Fekete-Afrikában köszönhetően az erős olaj, cukornád-kivitelnek, és a textiliparnak.   Privátbankár
Cikkek A kormány átvállalja Várpalota devizahitelét - a jó lobbi miatt
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:48
Várpalota polgármesterének lobbitevékenységét a kormány azzal ismeri el, hogy kifizeti a kistérség devizatartozását
Cikkek Kollektív szerződések: már most nyomást gyakorolnak a munkaadók
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:21
A jövő évi költségcsökkentések jegyében több munkáltató nyomásgyakorlásba kezdett, jelezvén, hogy felbontanák a kollektív szerződéseket
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG