
A törvény általánosságban úgy rendelkezik, hogy eltérő szabályozás hiányában, vagyis mintegy háttérszabályként, az internet-szolgáltató felelős azért a tartalomért, amely a tulajdonában álló internetes felületen (szerveren) fellelhető. Ilyen „eltérő szabályozást” tartalmaz azonban a törvény a szolgáltatások négy típusára nézve is, márpedig ezek gyakorlatilag az internet-szolgáltatók tevékenységének jelentős részét lefedik. Ezek a „mere conduit”, a „caching”, a „hosting”, valamint a kereső szolgáltatások.
A “mere conduit” esetén, amely egyszerű internetes kapcsolat biztosítását és adatátviteli szolgáltatást jelent, a szolgáltató csupán az adat továbbítására vállalkozik, tehát sem az adatátvitelt nem kezdeményezi, sem pedig a címzettek illetve az információk megválasztásában vagy módosításában nem vesz részt. Magától értetődő, hogy ilyen körülmények között a szolgáltató felelőssége fel sem merül.
„Kereső szolgáltatások” nyújtása esetén az internet szolgáltató eszközöket biztosít arra, hogy az internetes tartalom tulajdonosa által megadott kulcsszavak vagy más adatok alapján a felhasználók egy-egy keresett információt megtaláljanak. E szolgáltatás esetén az internet szolgáltató felelőssége a feltett tartalomért szintén nem állapítható meg.
A “caching” mint szolgáltatás az információk automatikus, közbenső és időleges tárolását jelenti abból a célból, hogy a címzett részére az adatátvitel hatékonyabb, gyorsabb legyen. Az internet-szolgáltató e tevékenysége körében akkor felel a feltöltött tartalomért, ha azt nem távolította el annak ellenére, hogy az jól láthatóan jogellenes, és erről megfelelő bizonyítékokkal ellátott tájékoztatást is kapott, amely felszólította őt a kifogásolt tartalom eltávolítására.
“Hosting” alatt az információk folyamatos tárolásának lehetővé tételét értjük, amelyet a szolgáltató kifejezett kérelemre biztosít. Hosting szolgáltatásnál a szolgáltató felelős a tárolt tartalom jogellenességéért, hacsak nem bizonyítja, hogy nem tudott vagy a tartalomról vagy annak jogellenes voltáról. Hasonlóan a caching esetéhez, a szolgáltató haladéktalanul köteles eltávolítani a jogellenes tartalmat, amennyiben a tárolt információ jogellenes természetére nézve megfelelő tájékoztatást kap.
Most pedig vizsgáljuk meg, mi minősül megfelelő tájékoztatásnak, mikor indokolt annak feltételezése, hogy a tartalom valóban jogszerűtlen, és mi a követendő eljárás?
A Balázs & Holló Ügyvédi Iroda a gazdasági jog terén 1995 óta áll ügyfelei rendelkezésére a magyar mellett angol, német, francia, olasz és orosz nyelven. Az általános jogterületeken (társasági jog, munkajog, ingatlanjog) kívül az iroda speciális területei közé tartozik a csőd- és felszámolási jog, az építőipari jog, a szellemi alkotások joga, a környezetvédelmi jog, a gyógyszer- és élelmiszeripari termékek regisztrációja, valamint a jogi képviselet ellátása gazdasági perekben rendes és választottbíróságok előtt. |
Amennyiben a tárolt információ, például egy weboldal tartalma jogsértő, ezért elsősorban a weboldal tulajdonosa felel, azonban a szolgáltató is felelősségre vonható akkor, ha tudott a tartalomról is és annak jogellenességéről is, azonban figyelmen kívül hagyta ezt a körülményt, illetve elmulasztotta megtenni a szükséges lépéseket.
Ha egy weboldal tartalmáról megállapításra kerül, hogy jogellenes, a szolgáltatót fel kell szólítani az információ eltávolítására. A felszólítás kizárólag írásban és akkor érvényes, ha minden olyan adatot tartalmaz, amely szükséges ahhoz, hogy a jogellenesség megállapítható legyen. Szerzői jogi vagy védjeggyel összefüggő jogsértés esetén az eljárás még körülményesebb, a felszólítás ugyanis ebben az esetben csak a szerző vagy más jogosult által tehető meg.
A felszólítás kézhezvételét követő 12 órán belül a szolgáltató köteles eltávolítani a szóban forgó információt, és további három munkanapon belül egyúttal tájékoztatni köteles az internetes tartalom tulajdonosát is e lépésről. (Egy kis közbevetés: amennyiben ugyanazon személy már második alkalommal kifogásolja ugyanazt a tartalmat, a szolgáltató éppenséggel nem teljesíteni, hanem megtagadni köteles a kérést mindaddig, amíg az információ eltávolítására őt jogerős és végrehajtható bírósági döntés nem kötelezi. A jogalkotó ezzel az eszközzel próbálja a notórius bejelentőket féken tartani.)
Az információ tulajdonosa a tartalom eltávolítása ellen nyolc napon belül kifogással élhet. A kifogás csak teljes bizonyító erejű okiratban tehető meg, például közjegyzői okirat formájában. A kifogás kézhezvételét követően a szolgáltató köteles az eredeti tartalmat visszaállítani.
Ezen a ponton a jogsérelmet elszenvedett fél bírósági eljárást jogosult kezdeményezni, amely természetesen mind polgári, mind pedig büntető eljárás lehet, a körülményektől függően. Amennyiben a sérelmet szenvedett fél a szolgáltatót a bírósági eljárás kezdeményezéséről a keresetlevél vagy beadvány egy másolatának megküldésével értesíti, és az tartalmaz ideiglenes intézkedés iránti kérelmet is, a szolgáltató köteles a tartalmat ismét eltávolítani, mégpedig a kézhezvételtől számított 12 órán belül. Egyidejűleg, pontosabban a tartalom eltávolításától számított egy munkanapon belül a szolgáltató köteles a tartalom tulajdonosa részére a beadvány vagy keresetlevél egy másolatát megküldeni.
Le kell szögeznünk, hogy a törvény jó néhány ponton félreérthető mind a határidők, mind az egyes lépések sorrendje, mind a következmények tekintetében. Ugyanakkor a gyakorlat kikristályosodni látszik, mégpedig jó irányban. Általános tapasztalatom az, hogy a szolgáltatók meglehetősen fürgén tesznek eleget eltávolítási kötelezettségüknek, ha a legcsekélyebb lehetősége is felmerül annak, hogy a kifogásolt tartalom jogszabálysértő. Ez érthető is, hiszen csak így tudják elkerülni a felelősségre vonást - mondta Dr. Holló Dóra ügyvéd.
Hasznos tippek, hogy ne kerüljön Szibériába
Fusson a pénze után, megéri!
Most az MKB ügyfeleire szálltak rá a csalók
Aprópénzért szétszórják bárki szemetét
Durva: lekapcsolják az internetet a töltögetőknél
Álkeresővel próbálnak rászedni a csalók
Privátbankár