A magyar államháztartás mérete (a gazdaság méretéhez képest) mintegy 6 százalékponttal nagyobb a hasonló fejlettségű országok, illetve a többi visegrádi ország átlagánál. Az eltérés közel fele – a magas államadósságunk miatt – a jóval nagyobb magyar kamatkiadásnak tulajdonítható, de az elsődleges kiadásaink is magasabbak a régiós versenytársainknál - írja a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) elemzése, melyet a kormányzati kommunikációs portál ismertet. Az államháztartás jelenlegi kiadási szerkezete nem növekedésbarát: alacsony a beruházási kiadások és magas a folyó kiadások, ezen belül is a szociális juttatások aránya.
Csökkent az újraelosztási ráta
Az eltérő válságkezelési stratégiák következtében 2009-ben a magyar újraelosztási ráta első ízben süllyedt az uniós átlag alá, ám a magyar államháztartás mérete továbbra is jóval magasabb a hasonló fejlettségű országokat jellemző mértéknél. A gazdaságélénkítő csomagok után az unióban az újraelosztási arányok várhatóan visszatérnek a korábbi, alacsonyabb szintre, így ha a magyar újraelosztás nem csökkenne tovább, akkor ismét az EU-27 átlaga fölé emelkedhetne.
MNB: 4,7% a hiány, 80% felett az államadósság |
Az eltérő válságkezelési stratégiák hatására ez a különbség mérséklődött 2009-ben, amikor a költségvetési élénkítés az országok többségében átmenetileg megemelte a kiadások GDP-hez viszonyított arányát, Magyarországon azonban a kiadáscsökkentő intézkedések következtében jóval moderáltabb volt az újraelosztási ráta növekedése.
A magyar államháztartás mérete 2009-ben már kissé elmaradt az EU-27 átlagától, de továbbra is mintegy 6 százalékponttal nagyobb volt a hasonló fejlettségű országok, vagy a többi visegrádi ország átlagánál - mutat rá az NGM.
GDP/f ő (PPS)
Durva hiánnyal kezdi az évet az államkassza |
Relatíve magasak ugyanakkor a magyar államháztartás folyó kiadásai. A tágan értelmezett folyó működési kiadásokra a többi visegrádi ország átlagánál a GDP százalékában közel 3 százalékponttal többet költöttünk. Pénzbeli társadalmi juttatásokra – a 2009-es intézkedések ellenére is régiós – versenytársainknál mintegy 2 százalékponttal többet fordítottunk.
A szociális kiadások terén többet költünk nyugdíjra, szociális ellátásokra és családtámogatásra, munkanélküli ellátásokra, mint a többi visegrádi ország.
A nyugdíjakat és az egyéb szociális jellegű kiadásokat érintő intézkedések következtében 2009-2010-től a többi visegrádi országgal szemben megfigyelhető különbség várhatóan csökkenni fog.
A szociális kiadások között minden országban a legnagyobb tétel az öregséghez kapcsolódik, amelyre Magyarország a GDP arányában Csehországnál közel 2, Szlovákiánál több mint 3 százalékponttal többet költött. (A lengyel kiadások magasabb szintjét az magyarázza, hogy Lengyelországban a nyugdíjak is adóznak, így a bruttó nyugdíjkiadás a magyarországinál magasabb, míg a nettó nyugdíjkiadás alacsonyabb lenne.) Ugyanakkor a Nyugdíjbiztosítási Alap kiadásainak számottevő része nem is az öregségi ellátásból ered, hanem a jelenlegi, munka-nyugdíjhoz nem kapcsolódó szociális transzferek összességét erősíti.
Család- és gyermektámogatásra fordított kiadásaink a többi visegrádi országénál a GDP közel 1,5 százalékával bőkezűbbek, sőt még az EU-27, EU-15 összehasonlításban is nagyobbnak bizonyultak.
A rokkantsággal összefüggő juttatások az unós tagországokat jellemző átlagos szintnek felelnek meg, a Lengyelországot, Szlovákiát és Csehországot jellemző mértéknél azonban a GDP százalékában több mint fél százalékponttal magasabbak. Kisebb mértékben, de meghaladják a visegrádi hármak átlagát a munkanélküliséghez kapcsolódó juttatások is.
Az egészségügyre – ahol négy-öt évvel ezelőtt még gazdasági fejlettségünkhöz mérten nagyjából átlagos volt a kiadások szintje – 2008-ban már mintegy 1 százalékponttal kevesebbet költött a magyar államháztartás. Az OECD 2009-es korrigálatlan adatai alapján a különbség 2 százalékpont. Ugyanakkor a magyar egészségügyi kiadások szerkezete eltér a visegrádi országokétól: a gyógyító-megelőző szolgáltatásokra kevesebbet költünk, míg nálunk a gyógyszerkiadások magasabbak - ismerteti a tanulmány. Hogy az egészségügyet a mostani kormányzat hogyan tervezni átalakítani, az még pontosan nem ismert. Ugyanakkor e za tanulmány is megerősíti azt, amit Orbán Viktor a hét elején mondott a Parlamentben: jelesen, hogy az egészségügyben szemléletbeli váltásra is szükség van, azt nem a betegség, hanem az egészség oldaláról kell megközelíteni.
Oktatási kiadásaink az átlagos szint közelében alakultak, és a gazdasági feladatokra fordított GDP-arányos kiadásunk is – az előző néhány évvel ellentétben, amikor még 1-1,5 százalékponttal az átlag felett volt – 2008-ra már a visegrádi országcsoporttal való összehasonlításban szintén az átlagos szint közelébe süllyedt. Az egyéb tételek közül a lakással kapcsolatos kiadás, illetve a kultúra, vallás, szórakozás funkció haladta meg minimális mértékben a referencia-csoportokét - ismerteti az NGM.
Magyarország – fejlettségéhez mérten – általános közszolgáltatásokra és szociális védelemre az átlagosnál többet, egészségügyre viszont kevesebbet fordít, míg az oktatási kiadások és mára már a gazdasági feladatok kiadásai is nagyjából átlagosnak tekinthetők - összegez a kutatás, amely valószínűleg a Matolcsy György által kidolgozandó stabilitási intézkedéssorozat alapjául is szolgálhat.
Privátbankár - Zsiborás Gergő