A kormány a határozat szerint jóváhagyta a Budapest Airport Zrt.-ben lévő állami részvénycsomagra vonatkozó eladási opció lehívását, és az állami vagyonról szóló törvény alapján hozzájárul a versenyeztetés mellőzésével történő értékesítéshez.
A részvénycsomag eladásáról a nemzeti fejlesztési miniszternek kell gondoskodnia a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. útján, azonnali határidővel - derül ki a határozatból, amely a közzétételét követő napon lép hatályba. A korábbi sajtóhírek éppen ellenkezőleg, arról szóltak, hogy az állam nyáron visszaállamosíthatja a Budapest Airportot.
Visszaállamosítás helyett privatizáció
A Heti Válasz internetes portálján szerdán megjelentek szerint az idén július-augusztusra várhatóan olyan helyzet alakul ki, miszerint a kormány "piackonform" módon képes lesz "visszaállamosítani" a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető BA-t. A spanyol Grupo ACS (melynek elnöke Florentino Pérez Rodríguez, a Real Madrid első embere) ugyanis várhatóan többségbe kerül a német Hochtief cégben, amely annak a konzorciumnak a vezetője, amelyik többségi tulajdonos a Budapest Airport Zrt.-ben. Ezt követően a repülőtéri érdekeltségeket, többek között a magyart is eladnák.
Privatizációs csúcs A jelenlegi nevén Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér üzemeltetője, a Budapest Airport Zrt. (BA) magánosítása 2005-ben történt meg úgy, hogy az üzemeltető társaságot privatizálták, de a repülőtér állami tulajdonban maradt. A tranzakciós szerződés értéke elérte a 465 milliárd forintot, a privatizáció történetének legnagyobb összegét. Ezt az összeget a vevő, a BAA International Ltd. a 8,02 milliárd forint jegyzett tőkéjű BA részvényeinek 75 százalék mínusz egy szavazatáért, bizonyos, az üzemeléshez szükséges állami eszközökért és a 75 évre szóló az üzemeltetési jogért fizette ki. |
A Heti Válasz csütörtökön megjelent nyomtatott változatában arról is írt, hogy kínai cégek jelenhetnek meg a BA-ban, mert a budapesti repülőtér Pekingnek is fontos lehet. A lap szerint a kínaiak már bejelentkeztek a ferihegyi gyorsvasút építésére, és "állítólag" készen állnak a Malév megvásárlására is.
Az MTI kérdésére a fejlesztési tárcánál azt közölték, hogy a "Nemzeti Fejlesztési Minisztérium sajtóértesüléseket nem kommentál".
A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. magyar állami tulajdonban lévő 25 százalék plusz egy szavazatát a többségi tulajdonos Hochtiefnek kell megvásárolnia 36,6 milliárd forint nagyságrendű vételárért - közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium pénteken az MTI-vel.
A nemzeti fejlesztési miniszter a pénteken hatályba lépett kormányhatározat alapján a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-n keresztül lehívta a privatizációs szerződésben kikötött eladási opciót, amelyet a magyar állam 2011. június 18-ig gyakorolhat. Így a részvényesi megállapodás alapján a kisebbségi csomagot a többségi tulajdonosnak kell megvásárolnia a privatizációs árfolyamon. A vevő a Hochtief magyarországi leányvállalata, az Airport Hungary Tanácsadó Kft. (AHUK).
A közlemény megjegyzi, hogy a többségi tulajdon visszavásárlására "nem nyílt lehetőség", mert a Hochtief Csoport a hat nemzetközi repülőteret üzemeltető holdingtársaságát az anyacégtől elkülönítve kívánja eladni. Ennek eredményeként akár szakmai, akár pénzügyi befektető jelenhet meg a Budapest Airport Zrt.-ben mint tulajdonos.
A közlemény szerint az eladására azért kerül sor, mivel a jelenlegi állami részesedés már nem biztosít érdemi szerepet a Budapest Airport Zrt. stratégiai működésében.
Előzmények
MTI, Privátbankár