Wolfgang Peters a magas szinten lévő olajárral, a növekvő energiakereslettel, valamint a kitermelés és szállítás emelkedő költségeivel indokolta jóslatát. Hozzátette: a jelenlegi magas árszint viszont kedvező környezetet teremt a kitermelő vállalatok számára a kutatásokhoz, beruházásokhoz.
Elsősorban az olaj- és a gáz ára közötti összefüggéssel foglalkozott, ami elmondása szerint az európai nagykereskedelmi gázár alakítója, és egyszersmind védte is az olaj árához igazított európai gázár-képzési gyakorlatot, megjegyezve, hogy a gázt importáló vállalatok szerződései is az olajár változásának alapján állnak. Az olaj és a gáz áralakulása közötti függés mértékét legkevesebb 75 százalékra becsülte.
Az európai gázfogyasztás éves mennyisége szerinte most 500 milliárd köbméter körül van. Ebből 300 milliárd az import, de mivel az európai helyi gáztermelés inkább csökken, a többletimport igénye idővel 150-200 milliárd köbméternyi is lehet majd.
Becslése szerint a Nabucco vezeték elkészülte esetén 31 milliárd köbméternyi gázt tud majd Európába szállítani, de ez és minden más vezetéki beruházás csak megfelelő (magasságú) gázár mellett gazdaságos. A mostani gázár-szint már igazol ilyen beruházásokat, melyeknél egyébként a feltárás jóval magasabb költségekkel jár, mint a korábbi hasonló beruházásoknál.
Kedden a másik nagy német energiaszolgáltató, az E.ON vezető illetékese szólt nyilatkozatában a még tovább dráguló áramról, nevezetesen a háztartások szintjén. A kilátást egyelőre Németországgal kapcsolatban említette, ahol szerint legalább még egy évig drágul az áram, mert az elszabadult nagykereskedelmi árakat a szolgáltatók ráteszik a háztartások vállára. Politikai lépésekkel az áram árcsökkentése nem érhető el, bár van ilyen irányú nyomás, de az E.ON szerinte azt teheti, hogy a magasabb (nagykereskedői) költségeket egy-másfél év halasztással engedi rá a végfelhasználókra.
Hátha a külföldieket felizgatja a Mol-ajánlat...
Gázár: nincs több korrekció!
Gázár: a kormány szerint már rendeztük a számlát
MTI