A tavalyi karácsonyi szezonban, azaz 2007 október és 2008 január között több mint tizedével vásároltak kevesebb csokoládéfigurát a magyar háztartások, mint 2006-ban. A karácsonyi csokoládéfigurák kilogrammonkénti átlagára 8 százalékkal nőtt, így az értékforgalom mindössze 3 százalékkal mérséklődött az előző szezonhoz képest.
„A volumen csökkenésének hátterében az a tény áll, hogy 2007. október-2008. január között 5 százalékkal kevesebb háztartás vett csokoládéfigurát, mint a 2006-os szezonban, ráadásul egy átlagos háztartás 7 százalékkal kevesebbet is vásárolt, mint egy évvel korábban” – mondta Kovács Krisztina, a GfK Hungária Consumer Tracking szektorának menedzsere. Valamennyi vásárlási csatorna kevesebb háztartást vonzott a karácsonyi csokoládéfigurák beszerzése céljából, mint a 2006-os szezonban. Piacrész szempontjából növekedni csak a kategória szempontjából két legfontosabb értékesítési csatorna, a hipermarket és a diszkont tudott.
Zsákos emberek, csokiutánzat: olcsó Mikulás-teszt >>
A karácsonyi csokoládéfigura vásárlására vonatkozó legnagyobb mértékű visszaesés a 3-4 fős, nagyvárosi, gyermekes családok esetében volt tapasztalható, illetve a fiatalabb háziasszonyok által vezetett háztartásokban.
Házi szaloncukor Hozzávalók: 1 kg (barna)cukor, 3 dl víz, ízesítő anyagok: darált dió, kakaó, mogyoró, marcipánmassza, kókusz, citrom. Bevonáshoz: csokoládés tortabevonó. Elkészítés: A cukrot a vízzel főzzük addig, amíg szálasodni nem kezd. Vékony drótból hajlítsunk gyűrűt, mártsuk bele a masszába, és próbáljunk meg buborékot fújni úgy, mintha szappanbuborékot fújnánk. Ha ez sikerül, akkor már megfelelő a cukor állaga. A masszát öntsük vízzel kiöblített porcelántálba, öntsünk a tetejére is egy kis vizet, és tegyük hideg helyre. Amikor már nem meleg, akkor fakanállal keverjük addig, amíg hófehér pép nem lesz belőle. A pépet osszuk annyifelé, ahányféle cukrot szeretnénk készíteni. Keverjük hozzá az ízesítőket. Ezután egy kicsit langyosítsuk meg, hogy jól kenhető legyen, és hideg tálcán simítsuk el 1,5-2 cm vastagságban. Amikor megdermedt a cukor és már vágható, akkor vizes késsel vágjuk kis téglatest vagy kocka formákra. Ha szeretjük, vonjuk be csokoládéval. Selyempapírt és színes csomagolókat vágjunk méretre, rojtozzuk be szélét, és csomagoljuk be a cukorkákat. |
Az adatokból azonban kiderül, hogy a piac 2006-ról 2007-re a minőségi termékek felé mozdult: a kereskedelmi márkák mennyiségi részesedése 16 százalékról 13 százalékra csökkent és nőtt a legmagasabb kilogrammonkénti átlagáron kínált szegmens, azaz a dobozos szaloncukrok piaci részaránya. Egy kilogramm dobozos szaloncukor ára átlagosan több mint két és félszerese a zacskós szaloncukornak és több mint háromszor annyiba kerül, mint a kimért szaloncukrok. A dobozos csomagolású szaloncukrok piacrésze továbbra is alacsony: a 2007. évi szezonban mennyiségi részesedésük 8 százalékot ért el. A többi szaloncukorhoz képest – zacskós és kimért – viszont kizárólag ennek a típusnak nőtt a volumene, illetve a forgalma.
Ami a kimért szaloncukrok iránti keresletet illeti, jelentős csökkenés állapítható meg: volumenük több mint negyedével visszaesett a 2006. október-2007. januári időszakhoz képest, így mennyiségi részesedésük 35 százalékról 30 százalékra mérséklődött.
Az értékesítési csatornák közül egyedül a Cash&carry-ben tudott növekedni a háztartások által megvásárolt szaloncukor mennyiség, legjobban az utcai árusnál, piacon, illetve a kisboltokban csökkent a beszerzett mennyiség.
A fogyasztókról elmondható, hogy az egyfős háztartások, illetve a négynél többtagú, nagyvárosi, gyermekes családok csökkentették legnagyobb arányban a szaloncukor vásárlásaikat - olvasható a GfK Hungária közleményében.
Édes élet: egymilliárdot szórunk el csokimikulásra
Részvény helyett óriástévé: tojunk a válságra
Egy embert már megölt a karácsonyi láz
Gyurcsány a karácsonyon is spórol
Privátbankár