1p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Az Opelt a General Motors még az 1929-es világválság idején mentette meg azzal, hogy megvásárolta. De mi lesz most: elengedik-e a német leány kezét?
Egy évvel ezelőtt szinte még semmi nem utalt arra, hogy nemcsak Németország, hanem a világ egyik legtekintélyesebb és több évtizedes hagyományokkal rendelkező autógyára élet-halál harcra kényszerül. Ki gondolta volna akkor, hogy a csaknem 150 éves Opel jövője egyáltalán kérdésessé válhat? Az autóipart különösen sújtó pénzügyi válság azonban a nagymúltú céget is összeomlással fenyegeti.

Napjainkban gyökeresen fordult a kocka! Az anyavállalat, az amerikai General Motors súlyos pénzügyi válsága miatt ugyancsak rendkívül nehéz helyzetbe került németországi cégnek valóban küzdenie kell a talpon maradásért. S egyelőre senki nem tudja teljes bizonyossággal megmondani, hogy mi lesz ennek a harcnak a kimenetele.

140 millió birodalmi márka
Az Opel gyárat 1862-ben a németországi Rüsselsheimben Adam Opel alapította, s eredetileg varrógépeket gyártott. 1887-ben a biciklire tért át, míg az első autó 1898-ban "született". Rövid időn belül az Opel az egyik legnagyobb német autógyártója lett. Az első gazdasági világválság nyomán 1929-ben vásárolta meg a detroiti székhelyű General Motors. Az autógyár részvényeinek 80 százaléka 140 millió birodalmi márkáért került a leghatalmasabb amerikai autókonszern birtokába, a cég azonban megtarthatta az Opel nevet.

3 milliárd euró
Ezúttal pedig ismét egy világválság éleződésével párhuzamosan - még tavaly ősszel - kaptak lábra azok a hírek, amelyek szerint a németországi autógyár  (az évtizedes hagyományokkal rendelkező, híres villámos márka) ugyancsak súlyos pénzügyi gondokkal küszködik. A gyár már akkor pénzügyi segélyért fordult a kormányhoz, de akkor még csak mintegy 1 milliárd eurót kért, állami garanciavállalás formájában. Hamarosan kiderült  azonban, hogy legkevesebb 3 milliárd euróra lenne szüksége.

Változó álláspontok
A válság éleződése mellett talán ez is az oka annak, hogy a Merkel-kormány jelentősen változtatott korábbi álláspontján. A kancellár kevesebb mint fél évvel ezelőtt még a leglelkesebb megmentőnek tűnt, mostanra azonban inkább ellenzője az állami támogatásnak. Valószínűleg azért is, mert konzervatív politikusként felmérte: az Opel megsegítése a jelenlegi helyzetben olyan lavinát indíthat el, amelynek keretében újabb és újabb bajba jutott vállalatok dörömbölnek majd a kormány ajtaján központi támogatásért. Ennek pedig már semmi köze az eredeti kapitalizmushoz, s ezen belül a tényleges verseny biztosításához, bár az is igaz: a kialakult helyzetben - és nem csak Németországban - fejükre álltak a dolgok. A bankok esetében például már nyíltan államosításról beszélnek.

Lavinát indítana el az Opel megsegítése

Az Opelt ugyanakkor nagy felelősség magára hagyni. A négy legnagyobb németországi üzemben, Rüsselsheimben, Bochumban, Kaiserslauternben és Eisenachban legkevesebb 25 ezren dolgoznak, miközben a beszállítókkal együtt Németországban mintegy 50 ezret, Európa-szerte pedig csaknem 100 ezret tesz ki az Opel-alkalmazottak száma. Ráadásul az Opel-ügye Németországban választási témává vált, s nem csoda, hogy a nagy pártok azt egymás ellen akarják kijátszani. Miközben a szociáldemokraták gyár megmentésének hívei, a konzervatívok már inkább ellenzik azt.

Valószínűleg azonban Merkel kancellár sem vállalja annak az ódiumát, hogy egy határozott "nem" után hónapokkal a választások előtt tízezrek az utcára kerüljenek. Ezért a "nemet" egyelőre csak határozatlanul mondja, illetve az "igent" rendkívül szigorú feltételekhez köti. Mindenekelőtt ahhoz, hogy az Opel egyértelmű és világos jövőkoncepciót dolgozzon ki, amely garanciát jelenthet arra, hogy a talpon maradásért az Opel is megteszi a magáét.

Tény, hogy az Opel egyelőre még adós ezzel a tervvel, illetve az eddig beterjesztett koncepció számos kérdésre nem adott választ. Így például arra, hogy a cég miként képzeli jövőbeni kapcsolatát a General Motors anyavállalattal, egyáltalán képes lenne-e önállóan és hatékonyan működni, s kit illet majd az Opel licencek, illetve szabadalmak sorsa. És egyáltalán mi a biztosíték arra, hogy a kért állami támogatás nem lyukas zsebbe megy?

Az elmúlt hetekben, illetve napokban számos megoldási javaslat vetődött fel, így egyebek között egy új európai Opel konszern létrehozása, amelyben minden olyan ország részt vehet, ahol Opel-üzemek vannak. Mindenesetre mindez még meglehetősen kimunkálatlan, s ugyancsak felveti a GM-mel való jövőbeni kapcsolatok kérdését. Felmerült az is, hogy a gyárat a kormány a csődeljárás felé kormányozza, ami a felelősök szerint nem jelentene összeomlást, ellenben megkönnyítené új, tőkeerős beruházók beszállását. Persze ez sem könnyű, mert a gyár erre vonatkozóan sorra kapja a visszautasításokat, legutóbb például a BMW és a Daimler, továbbá a francia Citroen és az indiai Tato kosarazta ki.

Közben pedig egyre több a riasztó hír arról, hogy ha így megy tovább, az Opel legalább egyik németországi gyára bezárására kényszerül, a leépítések és a fizetéscsökkentések pedig elkerülhetetlenné válnak. Ezzel párhuzamosan pedig mind több azoknak a németeknek a száma, akik úgy vélekednek, hogy az Opelt az összes nosztalgia ellenére sem kell megmenteni. A jelenlegi helyzetben így csak az biztos: ahogy eddig volt, úgy nem mehet tovább. De hogy General Motors-szal vagy anélkül, új beruházóval vagy állami segéllyel, azt egyelőre senki nem tudja megmondani. S arra sem tudják a választ: egyáltalán mit hoz a jövő az Opelnek?

A cégek is megkapják az állami segélyt
Csődközelben is csillognak a standok
Vesz a német autót, ha fizetnek is érte 

MTI

Címkék: Cikkek

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Cikkek Megújult a Privátbankár!!
Privátbankár.hu | 2011. november 15. 15:35
Kedves olvasóink az elmúlt héten már megújult oldalunk tesztverziójával találkozhattak, ami jelezte: a Privátbankár új útra lépett. A változás már a nyáron elkezdődött, azóta lépkedünk folyamatosan előre. Most egy nagyobb ugrás következett..
Cikkek További árfolyamok >>
Privátbankár.hu | 2011. november 9. 10:05
 
Cikkek Skandináviában sincs minden rendben
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 18:02
Folytatódik a dán lejtmenet jövőre is, a skandináv ország gazdasága tovább lassul, egyre nehézkesebb a hitelezés, és tovább csökkennek a lakásárak
Cikkek Papandreu lemondott a népszavazásról
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 16:21
A görög kormányfő elállt attól az ötletétől, hogy népszavazáson dőljön el, akarnak-e a görögök megszorításokat a nemzetközi mentőcsomagért cserébe. Ezzel visszatértünk a pár nappal ezelőtti állapotokhoz, amikor a piacok optimista hangulatban nyugtázták, hogy az európai tagállamok nagy nehezen megállapodtak a magánbefektetőkkel a görög adósság felének leírásáról.
Cikkek Papandreu nem mond le - még
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 14:05
Óriási meglepetésre kamatot vágott az Európai Központi Bank. 25 bázisponttal 1,25 százalékra csökkentették az irányadó rátát az eddig 1,5 százalékról. A piacok azonnal reagáltak. Közben egyre fogy a levegő a görög miniszterelnök körül, aki távozhat posztjáról. Ha Athén elköszön az eurótól, az első tagállam lehet, amely kilép az EU-ból
Cikkek A bankokat kérdezi a kormány, mi legyen a devizahitelesekkel
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:50
Újra tárgyalóasztalhoz ülnek a bankok a kormánnyal, az NGM várja a javaslatokat a szektor szereplőitől. Az már biztos, hogy feltőkésítik az MFB-t
Cikkek Sehol egy biztonságos magyar bank?
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:36
A Global Finance Magazin közzétette listáját az ötven legbiztonságosabb feltörekvő piaci bankról: sehol egy magyar bank, még a régiós összesítésben sem
Cikkek A mauríciuszi devizát a költségvetési tervek gyengítik
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 12:47
Harmadik napja gyengül a mauríciuszi rúpia a dollárral, és a fő devizákkal szemben. Az Indiai-óceán szigetországában a jövő évi költségvetés terveire várnak a befektetők. A várakozások szerint a port louis-i kormány olyan intézkedésekről dönt majd, amelyek gyengítik a devizát, ugyanis az elsősorban exportból élő gazdaságnak ez kifejezett érdeke. Érdekesség, hogy a helyi statisztikai hivatal nemrég főleg az európai válságra hivatkozva csökkentette az idei GDP előrejelzését 4,5-ről 4,1 százalékra. A mindössze 1,3 millió lakosú ország GDP-je a második Fekete-Afrikában köszönhetően az erős olaj, cukornád-kivitelnek, és a textiliparnak.   Privátbankár
Cikkek A kormány átvállalja Várpalota devizahitelét - a jó lobbi miatt
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:48
Várpalota polgármesterének lobbitevékenységét a kormány azzal ismeri el, hogy kifizeti a kistérség devizatartozását
Cikkek Kollektív szerződések: már most nyomást gyakorolnak a munkaadók
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:21
A jövő évi költségcsökkentések jegyében több munkáltató nyomásgyakorlásba kezdett, jelezvén, hogy felbontanák a kollektív szerződéseket
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG