A gépjárművezetés során több olyan elem is adódik, amelynél kis odafigyeléssel már jelentős eredmények érhetők el. A legfontosabb, hogy mindig kerüljük a felesleges elindulásokat és megállásokat, és minél egyenletesebb tempóban igyekezzünk haladni. A piros lámpa előtti araszolás például többszörösére növeli a fogyasztást, hiszen egy alkalom helyett három-négyszer is elindul az autó, mielőtt mozgásba lendülne. Az AEGON Magyarország szakértői szerint a nagy fékezések szintén növelik a fogyasztást, ezért mindig igyekezzünk kellő követési távolságot tartani, hogy legyen időnk alkalmazkodni a forgalmi helyzet változásaihoz. Célszerű megtervezni az útvonalat is annak érdekében, hogy elkerüljük a felesleges oda-vissza utakat. Hasznos kellék ehhez a navigációs rendszer, de ugyanolyan jó szolgálatot tehet egy térkép is a kesztyűtartóban.
Országúton és autópályán sem éri meg száguldozni. Ha 100 kilométeres távolságot 140 km/óra helyett 120 km/óra sebességgel teszünk meg, csupán nyolc perccel érünk később célba, viszont megtakarítunk nagyjából 1500 forintot. Az is nagyon fontos, hogy 130-140 km/óra felett hatványozottan nő a balesetveszély, vagyis a kicsit visszafogottabb tempó a kockázatokat is csökkenti.
Az alapvetően válságban lévő autóbiztosítások piacán a javuló kárstatisztika nemcsak a válság, a magas benzinárak következtében visszaeső gépjárműforgalommal, hanem a kármegelőzés érdekében életbe léptetett jogszabályi változásokkal – a bírságtételek jelentős emelése, az objektív felelősség bevezetése – is magyarázható. Összeállításunkat itt olvashatja>>
|
A takarékos üzemeltetésnek persze alapeleme a gépjármű kifogástalan műszaki állapota is: fontos, hogy a keréknyomást – hideg guminál – mindig ellenőrizzük, hiszen az előírtnál alacsonyabb nyomású gumik jelentős túlfogyasztást okoznak. A gyújtógyertyák cseréjével sem éri meg megvárni, míg meghibásodnak: egy kopott gyertya szintén jelentős túlfogyasztást tud okozni, csakúgy, mint az erősen szennyezett légszűrő. A légellenállást növelő tartozékokat (tetőcsomagtartó, kerékpártartó) csak addig hagyjuk az autón, amíg szükséges. A hosszú alapjárati üzem szintén kerülendő: a motor bemelegítését – néhány másodpercnyi járatás után - inkább már menet közben, a terhelést fokozatosan növelve végezzük. Ha látjuk, hogy a megállás 25 másodpercnél hosszabbnak ígérkezik (például vasúti átjáróban), akkor érdemes leállítani a motort, hiszen az újraindítással ekkor már kevesebb üzemanyag fogy, mint a járatással.
Forrás: NAV/Privátbankár
A légkondicionáló helyes használatával szintén rengeteget lehet spórolni. Kevesen tudják, de a nyári melegben lehúzott ablak jobban növeli az autó üzemanyag-felhasználását, mint a légkondicionáló használata. Ezzel együtt csak a legszükségesebb esetben kapcsoljuk be a klímaberendezést. Ha nagyon átmelegedett a kocsi belseje, a legoptimálisabb fogyasztás úgy érhető el, ha a légkondicionáló használata előtt alaposan átszellőztetjük az autót, majd a klíma bekapcsolása után azonnal felhúzzuk az ablakot.
A takarékos vezetés, illetve gépjármű-üzemeltetés pedig egyre inkább elengedhetetlené válik, hiszen 2010 augusztusa óta közel
50 forinttal emelkedtek az üzemanyagárak. És bár a napokban éppen csökkent a kőolaj világpiaci ára, az elmúlt évek tendenciája feltétlenül afelé mutat, hogy a tankolás mind nagyobb részt követel kiadásainkból.