Hamisításra kényszerítették a buszsofőröket?
"Eddig közel 100 sofőr írta alá a per alapját jelentő tényvázlatot és az ügyvédi meghatalmazást. A buszvezetők az őket ért sérelmekért fejenként mintegy egymillió forintos kártérítést követelnek a Vértes Volántól" - mondta el Dankó Zoltán ügyvéd.
A sajtó korábban hírül adta, hogy csalás bűntette miatt, ismeretlen tettes ellen nyomozás kezdődött a vállalatnál, mert a Vértes Volán a hatóságok gyanúja szerint jogtalanul igényelte vissza az államtól a tanuló- és nyugdíjasbérletek után járó árkiegészítést.
A sofőröket képviselő ügyvéd emlékeztetett rá, hogy egyik ügyfele a hatóságok előtt tett vallomásában feltárta, tíz év alatt több százszor kellett átírnia a menetleveleket, melyeken csak papíron eladott, 90 százalékos kedvezménnyel értékesített jegyeket tüntettek fel, hogy a támogatást a Volán az államtól elkérhesse. A sofőrök jogi képviselője elmondta, ezután legalább harminc buszvezető számolt be arról, hogy a vezetőség utasításra általános gyakorlat volt a menetlevelek hasonló meghamisítása.
A Vértes Volán vezérigazgatója elmondta, jelenleg az ügyészségen találhatók a szabadáras személyszállítási üzletág 2003-2006 közötti menetlevelei és egyéb dokumentációi. Horváth István hozzátette, az eljárás megindulásával egy időben szigorították a különjárati feladatok dokumentációját.
Több gépkocsivezető levélben fordult a vállalat vezérigazgatójához, melyben kérték, hogy azt a középvezetőt, aki az üzemanyag-fogyasztás ellenőrzésével foglalkozik, távolítsák el a posztjáról, mert akkor is túlfogyasztást irat alá velük, amikor megtakarítanak az üzemanyagból.
Horváth István elmondta, az érintett vezető tevékenységét objektív vizsgálattal értékelik, és levonják a szükséges következtetéseket. A Volánnak nincs tudomása arról, hogy bárkit is köteleztek volna hamis túlfogyasztási jegyzőkönyv aláírására. A pontos elszámolás érdekében húsz járműben folyamatos GPRS-kapcsolattal rendelkező, az üzemanyagszintet állandóan mérő berendezés van, és a pontosabb elszámolás érdekében az idén még további buszokat is felszerelnek a műszerrel.
A sofőrök kifogásolták továbbá, hogy munkaidejük egy részét a bérben csak hatvan százalékon fizetik ki, és olyan helyen kell órákig várakozniuk, ahol nincs pihenőszoba.
A vezérigazgató rámutatott, hogy az autóbuszvezetők jelenléti ideje több elemből tevődik össze, és tartalmaz nem munkaidőnek minősülő részt is, melyet a kollektív szerződésben rögzítettek szerint díjaz a társaság. Jelenleg dolgoznak a holtidők minimálisra csökkentésén, ehhez azonban csak 2009-re lesz meg a szükséges informatikai háttér.
A Vértes Volánnak 900 munkavállalója van, közülük 540 gépkocsivezető. A társaság 2006-ban 7,5 milliárdos forgalom mellett 45 millió forintos nyereséget ért el, ebből 44 millió ingatlanértékesítésből származott. A napokban vettek át elismerést az önkormányzattól, mivel 2007-ben szerepeltek Tatabánya tíz legnagyobb adófizetői között.
Hiba volt a sztrájk? Bukják a prémiumot a sofőrök
A buszsofőr okozta az ausztriai tragédiát?
A nagy trükk: csak a BKV nyer a szrájkkal?
MTI