A minőség-frissesség, ár, választék hármasa bizonyul időről időre a boltválasztást befolyásoló legfontosabb szempontoknak, de emellett a vásárlások típusai is meghatározóak a választásnál. Csökken az élményszerű vásárlások aránya, de természetesen akadnak olyan esetek is, amikor kedvtelésből vásárolunk.
A GfK Hungária Piackutató Intézet a vásárlással kapcsolatos attitűdök kapcsán rendszeresen vizsgálja, hogy mennyire tudatosak a vásárlók a bevásárlóhely kiválasztásában, illetve az üzleteken belül megvizsgálják-e a termékek minőségét, eredetét és árát, figyelemmel kísérik-e az akciókat. A témakörben végzett legfrissebb kutatásokból kiderül, hogy a vásárlóknak eleve vannak bizonyos elvárásaik az egyes csatornatípusokkal szemben és értékelésüket ezekhez az elvárásokhoz igazítják.
Az eredmények azt mutatják, hogy egy diszkont esetében például alacsony árakra, egy hipermarketnél széles választékra számítanak, és ha az adott lánc nem felel meg ezeknek az elvárásoknak, a vásárlók elégedetlensége is nagyobb.
A minőség-frissesség, ár, választék hármasa bizonyul időről időre a boltválasztást befolyásoló legfontosabb szempontnak. Az egyes kereskedelmi csatornák különböző szempontok szerinti megítélése azonban eltérő.
Nem a benzin lesz olcsóbb, hanem a pénzünk több? |
Az árszínvonallal kapcsolatos általános elégedettség minden esetben, minden csatorna és lánc kapcsán az átlagosnál lényegesen alacsonyabb, azaz a vásárlókat még a kemény árverseny ellenére is nehéz elégedetté tenni ebből a szempontból. A vásárlók szerint a drogériákra, a kisboltokra és a szupermarketekre, azaz a kisebb alapterületű üzletekre jellemző az, hogy odafigyelnek rájuk, tehát jól érzékelik az egyes üzletek adottságait.
Az „igényes vásárlók boltja” címért elsősorban bizonyos szupermarketek, a drogériák és a hipermarketek indulhatnának sikerrel, míg a diszkontok és a kisboltok ezen a téren kevésbé lehetnek sikeresek. Természetesen ez összefüggésben áll a minőségről kialakított általános képpel is, például a vonzó kinézettel.
„Fontos ugyanakkor megkülönböztetni a vásárlások típusait, hiszen ez nagymértékben meghatározza a boltválasztást is. Egyre kevésbé jellemző az, hogy élményt jelentene a vásárlás, folyamatosan csökken az egy vásárlásra jutó idő. Vannak viszont olyan esetek, amikor kedvtelésből vásárolunk, ilyenkor elsősorban cipővel, ruházati termékekkel, illatszerekkel vagy édességekkel kényeztetjük magunkat, és ezeket az alkalmakat a kikapcsolódásra, kellemes időtöltésre szánjuk” –mondta el Kui János, a GfK Hungária Kereskedelem szektorának szektormenedzsere.
Az emberek harmada online intézi banki ügyeit
Nyártól feléledhet a magyar autópiac
Nem tud talpra állni a kiskereskedelem
Európa vasárnapra bezárná a boltot
Vasárnapi zárás: nem örülne az Auchan és a Tesco
Privátbankár - Zsiborás Gergő