A B&P Braun & Partners által 2011-ben elvégzett Reputation Rating kutatás négy iparág (elektronika, egészséggazdaság, IT és telekommunikáció, pénzügy) legnagyobb vállalatait öt különböző dimenzióban (Elismertség, Érzelmi közelség, Hitelesség, Leadership, Vállalati polgárság) vizsgálta. Három iparág esetében az érintettek a Hitelességet tartották a legfontosabbnak, mert szerintük ez határozza meg legnagyobb mértékben az iparági szereplők reputációját.
Az egészséggazdaság alatt a gyógyszergyártókat, az egészségtudatosságot zászlójukra tűző élelmiszeripari vállalatokat, illetve az alternatív szolgáltatókat értjük. Ezek közül a hazai sikertörténetnek számító Béres Magyarország Zrt.-t tartották a leghitelesebbnek az iparági szakértők. A szektor egészére azonban az érintetti bizalmatlanság volt a jellemző, annak ellenére, hogy ez főleg a páciensek szempontjából egy bizalmon alapuló iparág.
A bankok és biztosítók esetében a CIB Bank Zrt. lett a legjobb a Hitelesség terén. Az egészséggazdasághoz hasonlóan a pénzügyi szektorban is jelentős volt az eltérés az érintettek elvárásai, illetve a vállalatok észlelt teljesítménye között. Ráadásul a gazdasági válság hatására tovább csökkent az emberek bizalma a bankok és biztosítók iránt. Az iparági szakértők úgy vélték, hogy a vizsgált vállalatok nem tartják be ígéreteiket, a működésük, döntéseik háttere pedig nem átlátható.
Forrás: B&P Braun & Partners
A Nokia Komárom Kft. mind az öt dimenzióban felülmúlta a többi elektronikai gyártócéget, így a Hitelesség terén is a legjobbnak bizonyult. Annak ellenére, hogy a megítélés szempontjából ez a legfontosabb dimenzió, csak a negyedik legmagasabb pontszámot kapta az érintettektől az öt vizsgált terület közül. Ennek többek között az volt az oka, hogy a kutatás résztvevői szerint alig lehet tudni valamit a gyártócégekről, nem igazán érintkeznek érintettjeikkel. További bizalmatlanságot és bizonytalanságot eredményez, hogy magyarországi működésük, valamint munkavállalói létszámuk is erősen függ a megrendelések számától.
Az IT és telekommunikáció volt az egyetlen vizsgált szektor, amelyben nem a Hitelesség lett a legfontosabb dimenzió. Az érintettek úgy ítélték meg, hogy ebben az iparágban a vállalatok jó hírneve (Elismertség), illetve fogyasztó-orientáltságuk (Érzelmi közelség) fontosabb. De a megítélésben így is fontos szerepet játszó Hitelesség terén a Vodafone Magyarország Távközlési Zrt.-t ítélték a legjobb telekommunikációs cégnek. Szerintük ennek a vállalatnak a vezetése és működése a leghitelesebb, illetve ez a legszavahihetőbb telekommunikációs piaci szereplő.
Iglódi Csaba, a B&P Consulting ügyvezető igazgatója szerint a folyamatosan változó gazdasági környezetben egyre fontosabbá válik a hiteles vállalati működés. Az érintettek az elmúlt évekhez hasonlóan idén is megfogalmazták az átláthatóbb működésre, a hiteles vállalatvezetésre, illetve az ígéretek megtartására vonatkozó igényüket. A szakember azt mondta: iparágtól függetlenül azért érdemes odafigyelni erre, mert az érintettek bizalma számos helyzetben segítheti a vállalatot, a bizalmatlanság ugyanakkor piaci pozícióját is veszélyeztetheti. Ráadásul a reputáció csaknem harmadát a hitelesség határozza meg.
Privátbankár