2008 februárjában 84 ezer mobilinternet előfizető volt hazánkban, 2008 év végére már 443 ezer, 2009-re pedig már több mint fél millió. Ma már 1,1 millió mobilinternet kapcsolatot tartanak nyilván, miközben közel két millió helyhez kötött szélessávú internet előfizető van. Ehhez mérten, az évek alatt a szolgáltatói csomagok, előfizetési lehetőségek is jelentősen változtak. Azonban kevesen vannak, akik rendszeresen felülvizsgálják, hogy milyen csomagban interneteznek, hány szerződésben mire és mennyit fizetnek. Másképpen fogalmazva időről-időre célszerű átgondolni és személyre szabni, „tudatosabbá tenni” az internet előfizetési szerződéseinket.
A hetente legalább egyszer internetező közel 3 millió magyar felnőtt (18-49 évesek) naponta átlagosan 3 óra 9 percet tölt a világhálón. Hordozható eszközökön zajlik az internetezés 30 százaléka, 1 százalék mobiltelefonon, 69 százalék pedig helyhez kötött internet megoldásokkal történik. |
Fejes Tibor, az Invitel lakossági ügyfélportfólió-menedzsment igazgatója úgy látja hogy az internetezőknek döntően két nagy csoportja van: azok, akik már használnak mobilinternetet és azok, akik hamarosan fognak. Az ügyfelek igénylik a mobil technológiát, amely egyfajta kiegészítő szerepet játszik. A legtöbben a DSL vagy kábeles előfizetést tekintik alapnak, és emellett használják ki a mobilitásban rejlő szabadságot. A szolgáltatási csomagokat mi ehhez alakítjuk, olcsóbbá tesszük a helyhez kötött és a mobilinternet együttes használatát. Azonban még azt is hozzátette, hogy a mobilinternetezők jó része kizárólag otthon használja ezt a megoldást, pedig elképzelhető, hogy ebben az esetben jobban járna valamilyen DSL vagy kábeles előfizetéssel.
Ezt a gondolatmenetet támasztja alá a BellResearch által készített 2010-es Infokommunikációs jelentés is, amely szerint a mobilinternet használók 54 százaléka kizárólag otthonában használja a technológiát. Bár egyre jobban tör előre a mobilnet, megbízhatóságban, sávszélességben még mindig utcahosszal vezetnek a DSL és kábeles technológiák.
Ha ehhez azt is hozzávesszük, hogy az internetezési szokások egy igen nagy része sávszélességhez és stabil kapcsolathoz kötött (Pl.: zene- és film letöltés, kép- és film megosztás) még jobban érthetővé válik a tudatos választásban rejlő lehetőség. Ha csak otthon internetezünk (főleg, ha sávszélesség és adatmennyiség igényes letöltésekre használjuk a netet, pl. kép-, zene-, film letöltések, online játékok, stb.), elképzelhető, hogy jobban megéri vagy gyorsabbá, kényelmesebbé teszi a web használatot egy vezetékes előfizetés, esetleg a mobil előfizetés áráért kaphatunk egy kombinált (vezetékes+mobilnet), korlátlan DSL/kábel, de kisebb mobil adatforgalmat tartalmazó csomagot is.
Az internethasználat célja
Forrás: BellResearch, Magyar Infokommunikációs jelentés 2010
A telekommunikációs piac elképesztően gyorsan változik, egy-két év alatt is jelentősen átalakulhat egy szolgáltató termék és előfizetői portfóliója. Az Invitel szerint éppen ezért minden előfizetőnek érdemes felülvizsgálnia a szerződéseit – időről-időre átgondolni, hogy mire és mennyit fizet ki – és megnézni, szükséges-e esetleg átalakítania az előfizetéseket a saját internet használati szokásaihoz igazítva. Ebben partnerek a szolgáltatók, folyamatosan frissítik csomag ajánlataikat lehetőséget adva a spórolásra, a tudatosabb vásárlásra.
Azonban az új csomagok nyomon követése, és az abban rejlő előnyök felismerése sokszor nem egyértelmű, hiszen az előfizetők általában nem szakemberek, nem ismerik az új technológiákat és nem is követik figyelemmel az a változásokat, trendeket.
Fejes Tibor véleménye szerint a szolgáltatók felelőssége az edukáció, az érthető kommunikáció, a tudatosabb döntések segítése. Igyekeznünk kell, mert a kutatások szerint, az internet-előfizetés beszerzésekor elsősorban az „informális” források – rokonok, barátok, ismerősök – véleményére támaszkodnak az ügyfelek a döntéshozatalban. Mi szolgáltatók, sok egyéb tényező előtt, csak a második legerősebb faktor vagyunk a döntési mechanizmusban.
Privátbankár