A magyar trend hasonlít a vizsgált országok átlagához – tájékoztatott Szalókyné Tóth Judit, a Nielsen igazgatója, hozzátéve: a 21 európai piac ugyanis átlagosan 2 százalékkal bővült értékben az első negyedév során a múlt évi első három hónaphoz képest. Mennyiségben stabil volt az eladás, az átlagár viszont 2 százalékkal nagyobb idén január-márciusban, mint a tavalyi hasonló periódusban - derül ki a piackutató közleményéből.
Értékben az európai növekedés átlaga folytatja a tavalyi harmadik és negyedik negyedév trendjét. Kevésbé kedvező az összkép mennyiség szempontjából. A tavalyi év harmadik és negyedik negyedévében 1-1 százalékkal emelkedett az eladott áru mennyisége, míg idén az első-harmadik hónapban stagnált.
Szalókyné Tóth Judit rámutatott, hogy a magyar piac nominális növekedési üteme földrészünkön az ötödik legnagyobb; Törökország, Csehország, Szlovákia és Ausztria után következik a magyarországi mutató. Fontosnak tartotta megjegyezni, hogy nálunk és Szlovákiában származik csak áremelkedésből a boltok nagyobb bevétele az első negyedév során. Ha a mennyiséget nézzük, a top 5-be tartozó piacok közül Törökországban 6 százalékkal adtak el több élelmiszert, háztartási vegyiárut és kozmetikumot, Csehországban 2, Ausztriában pedig 1 százalékkal.
Az értéket tekintve hat európai országban csökkent az élelmiszer-kereskedelem idei első negyedévi forgalma 2010. első negyedéhez viszonyítva. Ennél a mutatónál a sereghajtó Görögország előtt Svájc áll. Említést érdemel, hogy Svájcban csupán az alacsonyabb átlagár miatt mért nominálisan kisebb forgalmat a Nielsen.
A mennyiséget tekintve kevesebb árut adtak el az élelmiszerüzletek Görögországban, Finnországban, Németországban, Norvégiában, Svédországban, Írországban, Dániában és Nagy-Britanniában 2011. első három hónapja alatt.
Privátbankár