.jpg)
A bevételek között elsősorban a tervezett adótételek nem teljesülése jelenti a kockázatot. A cégek nyereségtermelő képességének csökkenése miatt ugyanis a vártnál kevesebb társasági adó folyhat be, az szja bevételek pedig a bérkiáramlás visszafogása miatt csökkenhetnek - fejtette ki Szitás Attila. Véleménye szerint az áfa emelése legfeljebb a fogyasztás visszaesését kompenzálja, így a költségvetésre semleges hatású lesz.
A Buda-Cash számításai szerint a bevételek összességében mintegy 300 milliárd forinttal elmaradhatnak a tervezettől, a kiadási oldalon pedig az adósságszolgálatnál és a szociális támogatásoknál várható akár 100-200 milliárd forintot elérő túllépés.
A forint árfolyamalakulásával kapcsolatban a kereskedelmi igazgató kifejtette: az árfolyamot alapvetően a globális likviditási helyzet határozza meg külső tényezőként, ennek hatásait belső oldalról a fiskális és monetáris politika hatékonysága, összhangja lenne képes ellensúlyozni. Az utóbbi időben megszaporodott árfolyam-előrejelzéseket Szitás Attila találgatásoknak minősítette, amelyek egyéni véleményt tükröznek. Álláspontja szerint az árfolyamra vonatkozó prognózisoknak nincs sem technikai, sem fundamentális alapú, megbízható módszertana.
Taraczky Andrej devizaüzletág vezető arról beszélt, hogy a jegybank eszközei a forint védelmére limitáltak, és a jelenlegi piaci helyzetben csak átmeneti hatást gyakorolhatnak az árfolyamra. Szerinte a nemzetközi példák is azt bizonyítják, hogy a nyíltpiaci beavatkozások nem érik el a hosszabb távú árfolyamcélt. A kamatemelés szintén nem vezet eredményre a jelenlegi helyzetben, a magas kamat vonzereje ugyanis csak likviditásbőség idején teszi vonzóvá az adott devizát.
A Buda-Cash szakértői szerint trendfordulót csak a piaci megítélés megváltozása hozhatna, ehhez azonban gazdaságpolitikai váltásra, a költségvetési kiadások jelentős lefaragására, az államadósság mérséklésére lenne szükség.
Veres: létezik vészforgatókönyv
Gyurcsány: még 8-10 hónapot kell kibírnunk
Elúszik a hiány, ha átváltjuk a devizahiteleket?
MTI