Tájékoztatásuk szerint kedden egy hivatali tájékoztató kerül a Főpolgármesteri Kabinet elé a műemléki jellegű híd felújításának jelenlegi állásáról. Ebből kitűnik az is, hogy a rekonstrukciós munkálatokat félpályás lezárással, a villamosok, a buszok, a kerékpárosok és a gyalogosok közlekedésének fenntartásával, a közúti járműforgalom teljes korlátozásával végeznék.
A hidat két-két napra teljesen lezárják majd 2009. május 22-én, illetve december 31-én. Ezt a mintegy 300 millió forintra becsült ideiglenes villamospálya-építés, illetve az ideiglenes villamosforgalomra való átállás indokolja. Összességében az ideiglenes villamosforgalom fenntartásának költségét 610 millió forintra becsülik.
A 14,85 milliárd forintos rekonstrukció mintegy 9 milliárd forintos alapprogramjából 6 milliárd forintot az EU finanszírozna. Az uniós támogatási szerződést várhatóan december közepén írják alá. Már a jövő héten megindítják a projekt közbeszerzési eljárását, amely várhatóan március közepén zárul. Azt követően megkezdődhetnek a forgalomkorlátozással nem járó felújítási munkálatok.
Hagyó Miklós (MSZP) főpolgármester-helyettes a kabinet elé benyújtott anyagában kitér arra is, hogy a költségek becslése a híd előzetes állapotfelmérése alapján történt. Vannak azonban olyan eltakart szerkezeti elemek, amelyek állapota a híd felújításakor derül ki. A csaknem 15 milliárd forintos rekonstrukció ezért 1,2 milliárd forintos tartalékkeretet tartalmaz.
Az ideiglenes villamosvágányhoz hasonló nagyságú, 650 millió forintos költségbecslést tartalmaz az anyag a szobrok helyreállítására. A díszkivilágításra 150 millió forintot, kommunikációs és PR-költségre 100 millió forintot, szakértői szolgáltatásokra pedig 50 millió forintot szánna egyebek közt a költségbecslés. Ez év januárjában egyébként a Fővárosi Közgyűlés még csak 13 milliárd forintos, felerészben EU-támogatású hídfelújításról határozott.
A kabinet elé benyújtott előterjesztés a konfliktuspontok közt említi a Szabadság híd jövő májusig tartó rekonstrukciója kapcsán, hogy a két híd egyidejű lezárásának idejét minimalizálni kell. Várhatóan az átfedés egy hónap lesz majd. A 2010-es úszó Európa-bajnokság idején, augusztus 4. és 15. között a tervek szerint tömegközlekedéssel biztosítják a Margitsziget megközelítését, mivel a hídon csak szeptemberben indulna újra a forgalom.
Az előterjesztés szerint egyebek mellett kockázati tényezőt jelenthet a kivitelezői közbeszerzési eljárás eredményhirdetésének elhúzódása, a váratlanul magas ajánlati ár és az is, hogy a II. kerület hozzájárulása nélkül elhúzódhat az engedélyezési eljárás. A városrész polgármestere még májusban jelezte, hogy nem engedélyezheti a hídfelújítás megkezdését, mivel az útszélesítés tervét kihagyták a főváros által készített szabályozási tervből. A fővárosi szakemberek cáfolták ezt.
Újra az autósoké lehet a rakpart
Demszky beszámolt a budapesti dolgokról
Eddig "csak" dugó volt, ezután káosz lesz
MTI