1p
A parlamenti pártok közül jelenleg három is foglalkozik azzal a kérdéssel, miként "vágja maga alatt a fát"...
A kormány listás és egyfordulós választásokat akar, 199 fős parlamenttel. A Political Capital szerint az MDF és az SZDSZ javaslatai kiszámíthatóbbá tennék a rendszert, de a kormánytöbbség is nehezebben jönne össze

Mit talált ki a kormány?

Listás, egyfordulós választási rendszerre tesz javaslatot a kormány, amelynek eredményeként 199 fős lenne a jövőben az országgyűlési képviselők létszáma. A kabinet csütörtökön a parlament elé terjesztette a választójogi törvényről  és az alkotmány módosítására tett javaslatait.

A kormány azt javasolja, hogy a jövőben az országgyűlési képviselők száma 199 fő legyen, szűnjön meg a jelenlegi kétszavazatos (pártlistás és egyéni képviselői), azaz vegyes rendszer. Az előterjesztés szerint a választópolgárok egy területi - fővárosi vagy megyei - pártlistára szavazhatnának, egyéni választókerületi jelöltre nem.

A törvénymódosítás rögzíti: a 199 országgyűlési képviselőből 176 képviselőt területi listákon választanának meg, 23-at pedig a töredékszavazatok arányában osztanának ki a pártok országos listái között.

Az 5%-os küszöb megmaradna
Területi listát az a párt állíthatna, amely megszerezte az adott területi választókerületben megszerezhető mandátumok számának ötszázszorosával megegyező számú választópolgár ajánlását. Az országos lista állításának szabályai és a közös lista állításának lehetősége megmaradna, megszűnne - az eddig soha nem használt - kapcsolt lista. Érvényben maradna a jelenlegi 5 százalékos parlamentbe jutási küszöb.

Az indoklásból kiderül, hogy az egyfordulós választási rendszer logikájának megfelelően, az országgyűlési egyéni választókerületek és az időközi választás megszűnésével összhangban a megszűnne az érvényességi, illetve eredményességi küszöb. A kormány számításai szerint a "kisebb parlament" évente 4 milliárd forintos megtakarítást jelentene, az egyfordulós választási rendszer pedig négyévente további 4,1 milliárd forinttal kisebb költséget.

MSZP-MDF-SZDSZ: mi a különbség?
A kabinet javaslata, az SZDSZ és az MDF szintén a "kisebb parlamentet" célzó, három változatban is benyújtott elképzelése közül az úgynevezett "B/1"-hez közelít leginkább. Ám míg annak alapján egyetlen országos listáról kerülhetnének be a képviselők a parlamentbe, a kormány tervei szerint megmaradnának a területi listák, és országos listát továbbra is az a párt állíthatna, amely legalább hét területi listával rendelkezik.

POLITICAL CAPITAL: A KORMÁNYTÖBBSÉG CSORBÁT SZENVED?

Politikai környezet

Az utóbbi hónapokban felerősödött a választási rendszer reformjának igénye, amelynek legfontosabb okai

1.    a választókerületek között kialakult, az egyenlő választójog elvét sértő súlyos aránytalanságok,
2.    a jelöltállítás körüli látványos visszaélések és botrányok, illetve
3.    a kisebb létszámú parlamentre vonatkozó demagóg ígéretlicit.

Az első két probléma – kellő politikai akarat megléte esetén – a jelenlegi választási rendszer működési mechanizmusai mellett is megoldható lenne, a minden párt által szorgalmazott kisebb létszámú parlament azonban a szisztéma átalakítását igényli. A képviselői létszám csökkentése népszerű politikai üzenet, de jelentős megtakarítást nem jelentene a költségvetés számára.

A témával kapcsolatos vita több pártot is korábbi koncepciójának felülvizsgálatára késztette: 2009. február 1-jén a miniszterelnök, március 3-án az SZDSZ és az MDF állt elő teljesen új reformjavaslatával, amelyek mind teljesítik a Fidesz és a KDNP által szorgalmazott – részleteiben továbbra is ismeretlen – 200 fős létszámkorlátot. A SZDSZ-MDF mostani javaslata három változatot is felkínál az MSZP és a Fidesz számára, mivel azonban a választási rendszer módosítása kétharmados parlamenti többséget igényel, az előkészítő háttértárgyalások nélkül kezdeményezett változtatások elsősorban taktikai célokat szolgálnak; tényleges politikai akarat a megegyezésre nem körvonalazódik.



Előnyök

1. A B1 és a B2 verzió szerint a választás folyamata, a szavazatok hasznosulása a jelenleginél átláthatóbb a választók számára.
2. A választási eredmény mindhárom esetben kiszámíthatóbb a politikai erők számára.
3. A B1 és a B2 verzió a választói akaratot jól tükröző, arányos képviseletet eredményez, az A1 verzió csak részben mutat ebbe az irányba.
4. Az A1 változat megtartja a jelenlegi rendszer legfőbb erényét, a kormányképes többség megteremtését.
5. Az ajánlószelvények megszüntetése mérsékelheti a jelöltállítással kapcsolatos visszaéléseket.
6. Az egyfordulós rendszernek köszönhetően alacsonyabbak a választás költségei.

Hátrányok

1. Az A1 verzió (egy szavazat dupla értékelése) nehezen érthető a választók számára. A vegyes rendszerekhez általában hozzátartozik a szavazatmegosztás-, de legalább a másodlagos preferencia kifejezésének lehetősége.
2. A B1 és a B2 verzió a jelenleginél nehezebben hozza létre a kormányképes többséget.
3. Az ötszázalékos küszöb fenntartásával és a jelöltállítás személyes jellegének megtartásával továbbra is magasak a politikai arénába való betörés költségei.
4. Az A1 verzió 100 ezer fős, az egyéni képviseletet megkérdőjelezhetően nagy létszámú egyéni választókerületekkel számol.

Új választási rendszer - fontos kritériumok

Egy új választási rendszerrel kapcsolatos legfontosabb elvárások

A Political Capital álláspontja szerint két alapvető probléma áll fenn a jelenlegi választási rendszer működési mechanizmusaival kapcsolatban, amelyek kiküszöbölése alapvető fontosságú:

(1) a választás folyamata, a szavazatok hasznosulása átláthatatlan a választók számára;

(2) a választási eredmény nehezen kalkulálható a politikai erők számára (a listás szavazatokhoz képest rendkívül aránytalan eredményt ugyanúgy produkálhat [pl.: 1990., 1994.], mint majdnem teljesen arányosat [pl.: 2006.]).

A Political Capital álláspontja szerint az SZDSZ és az MDF három javaslata a következő mértékben teljesíti ezeket a kritériumokat:


MTI, Privátbankár

Címkék: Cikkek

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Cikkek Megújult a Privátbankár!!
Privátbankár.hu | 2011. november 15. 15:35
Kedves olvasóink az elmúlt héten már megújult oldalunk tesztverziójával találkozhattak, ami jelezte: a Privátbankár új útra lépett. A változás már a nyáron elkezdődött, azóta lépkedünk folyamatosan előre. Most egy nagyobb ugrás következett..
Cikkek További árfolyamok >>
Privátbankár.hu | 2011. november 9. 10:05
 
Cikkek Skandináviában sincs minden rendben
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 18:02
Folytatódik a dán lejtmenet jövőre is, a skandináv ország gazdasága tovább lassul, egyre nehézkesebb a hitelezés, és tovább csökkennek a lakásárak
Cikkek Papandreu lemondott a népszavazásról
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 16:21
A görög kormányfő elállt attól az ötletétől, hogy népszavazáson dőljön el, akarnak-e a görögök megszorításokat a nemzetközi mentőcsomagért cserébe. Ezzel visszatértünk a pár nappal ezelőtti állapotokhoz, amikor a piacok optimista hangulatban nyugtázták, hogy az európai tagállamok nagy nehezen megállapodtak a magánbefektetőkkel a görög adósság felének leírásáról.
Cikkek Papandreu nem mond le - még
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 14:05
Óriási meglepetésre kamatot vágott az Európai Központi Bank. 25 bázisponttal 1,25 százalékra csökkentették az irányadó rátát az eddig 1,5 százalékról. A piacok azonnal reagáltak. Közben egyre fogy a levegő a görög miniszterelnök körül, aki távozhat posztjáról. Ha Athén elköszön az eurótól, az első tagállam lehet, amely kilép az EU-ból
Cikkek A bankokat kérdezi a kormány, mi legyen a devizahitelesekkel
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:50
Újra tárgyalóasztalhoz ülnek a bankok a kormánnyal, az NGM várja a javaslatokat a szektor szereplőitől. Az már biztos, hogy feltőkésítik az MFB-t
Cikkek Sehol egy biztonságos magyar bank?
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:36
A Global Finance Magazin közzétette listáját az ötven legbiztonságosabb feltörekvő piaci bankról: sehol egy magyar bank, még a régiós összesítésben sem
Cikkek A mauríciuszi devizát a költségvetési tervek gyengítik
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 12:47
Harmadik napja gyengül a mauríciuszi rúpia a dollárral, és a fő devizákkal szemben. Az Indiai-óceán szigetországában a jövő évi költségvetés terveire várnak a befektetők. A várakozások szerint a port louis-i kormány olyan intézkedésekről dönt majd, amelyek gyengítik a devizát, ugyanis az elsősorban exportból élő gazdaságnak ez kifejezett érdeke. Érdekesség, hogy a helyi statisztikai hivatal nemrég főleg az európai válságra hivatkozva csökkentette az idei GDP előrejelzését 4,5-ről 4,1 százalékra. A mindössze 1,3 millió lakosú ország GDP-je a második Fekete-Afrikában köszönhetően az erős olaj, cukornád-kivitelnek, és a textiliparnak.   Privátbankár
Cikkek A kormány átvállalja Várpalota devizahitelét - a jó lobbi miatt
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:48
Várpalota polgármesterének lobbitevékenységét a kormány azzal ismeri el, hogy kifizeti a kistérség devizatartozását
Cikkek Kollektív szerződések: már most nyomást gyakorolnak a munkaadók
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:21
A jövő évi költségcsökkentések jegyében több munkáltató nyomásgyakorlásba kezdett, jelezvén, hogy felbontanák a kollektív szerződéseket
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG