1p
A metrókocsi-beszerzés évek óta húzódik, a BKV-nak viszont 700 új kocsira lenne szüksége a közeljövőben. A VEKE itthon gyártatná a szerelvényeket
Az elkövetkezendő 10-15 évben nagyságrendileg 700 db metrókocsit kell beszerezni a BKV-nak a VEKE szerint. 110 db a 2-es, 240 db a 3-as, 60 db a 4-es metróra, közel 300 db a tervek szerint metróvá átépülő HÉV-ekre, és a tervbe vett hosszabbítások ebben még nincsenek is benne - részletezik a civilek a honlapjukon közzétett szakmai anyagban.

A francia másodfokú bíróság ítélete komoly esélyt ad arra, hogy a metrókocsi-ügy felett végre visszanyerje az ellenőrzést a főváros. Bár mindkét fél a tárgyalási hajlandóságát hangoztatja, nem igazán van miről tárgyalni. A legalábbis VEKE nehezen tartja elképzelhetőnek, hogy egy olyan gyártó - a pert kezdeményező francia Alstomról van szó -, amely a szerződésben foglaltakhoz képest több éves késedelemben van, a járművével szemben súlyos műszaki kifogások merültek fel, nem hajlandó betartani a magyar előírásokat, ráadásul be is pereli a vevőjét és nyilvánosan sértegeti is, a jövőben mindent pontosan az előírások szerint fog teljesíteni. Ezzel szemben a bírósági ítélethirdetés előtt Tarlós István főpolgármester még azt hangoztatta, hogy egyszerűbb megállapodni az Alstommal, így valószínűleg a 4-es metró átadása sem csúszna még további éveket.

Égő ügy - félig nyitott ajtóval közlekedő szerelvények
Az elmúlt időszakban a metró mindhárom vonalán voltak meghibásodások, holott a BKV adatai szerint még így is a metró a legüzembiztosabb közlekedési eszköz Budapesten. Több szerelvény füstölt vagy kigyulladt, de kisebb meghibásodások szinte naponta előfordulnak: van, hogy az ajtó nem csukódik be rendesen. Hasonló hiba tavaly is előfordult a 3-as vonalon, akkor a BKV egy ellenőrt küldött a peronra a Ferenciek tere megállónál, aki ellenőrizte, hogy az ajtók rendesen becsukódtak-e. A 3-as vonal amúgy 22 megállóból áll összesen.
A korábbi műszaki problémák ellenére az Alstom új hatósági eljárás után megszerezheti a szükséges engedélyeket (a kocsik fékrendszerét kell átdolgoznia) és leszállíthatja a BKV-nak a megrendelt járműveket, csakhogy a VEKE szerint a bizalom már rég odaveszett, és "nem valószínű, hogy a hozzáállásban is bármi változna".  Tehát a francia gyártónak az engedélyeztetési eljárást is újra kell indítania, így nincs időelőnye sem - érvelnek a civilek egy új tender kiírása mellett. "Az eddigi problémák és késedelmek miatt váltani szükséges, új, a korábbitól eltérő tartalmú beszerzést kell lefolytatni" - véli a VEKE.

Fájdalmas barátság lesz ebből?

A jelenlegi "kényszerházasság" azonban egyelőre mindkét félnek jó, még ha fájdalmas is. A BKV hozzájutott a bankgaranciához, melynek lehívását a franciák megpróbálták meggátolni; az Alstom pedig úgy néz ki, hogy nem veszti el egy fontos megrendelését. A budapesti projekt már így is a cég sok pénzét és idejét vette el, a cég azonban cáfolta, hogy megszabadult volna a Budapestre szánt,  jelenleg Lengyelországban állomásozó 19 szerelvényt. Így is lehetetlen megmondani, mikor fognak az Alstom Metropolis névre keresztelt járművei a magyar fővárosban szolgálatot teljesíteni, vélhetően ismételten csúszik majd a szerelvények átadása, a Városházán azonban jelenleg úgy gondolkoznak, hogy ez majd nem okoz akkora késlekedést, mint egy teljesen új tender kiírása, új győztes kihirdetése. A VEKE álláspontja szerint az Alstommal való további együttműködés azonban rendkívül kockázatos.

"Egyesületünk álláspontja, hogy az új kiírásban figyelembe kell venni az elhatározott fejlesztések miatti műszaki változtatásokat. Így a 2-es metró vonalára olyan szerelvényeket kell vásárolni, melyek – a tervezett, Gödöllői HÉV-vel való összekötés miatt – a felszínen felső áramszedőt használva is képesek üzemelni. A 4-es metró esetében felül kell vizsgálni az automata üzemet, annak többletköltsége, bevezetésének és üzemeltetésének problematikussága miatt" - emeli ki a VEKE.

Az idő sürget, új szerelvények kellenek

Az egyesület szerint a BKV-nak a következő években 700 darab új metrókocsira lesz szüksége. Mint írják, látható,hogy a 3-as metró járműparkjának harmada is azonnali csereérett, az "újabbak" is legkésőbb tíz éven belül erre a sorsra fognak jutni. A HÉV-ek járműcseréje is aktuális, mivel mára minden vonalon meghaladta a vonatok átlagéletkora a 30 évet, minden negyedik kocsi pedig hamarosan 40 évesnél is idősebb lesz.

"Ezért célszerű olyan járműcsaládot kiválasztani, amely azután az elkövetkezendő években az összes metró- és HÉV-vonalon is megoldja a járműgondokat" - ajánlja az anyag.

Magyarországon kellene gyártani a szerelvényeket?

A civil közlekedési szakértők szerint tehát nemcsak a 2-es és 4-es metró járműbeszerzéséről van szó, hanem olyan ügyről, melyet "kiemelt gazdaságfejlesztésként" kellene kezelnie a kormánynak. Magyarul nem a külföldi beszállítókkal kellene bajlódni, hanem helyben gyártani a szerelvényeket. "Nem csak autógyár építését támogathatja ilyen módon a kormány, vasúti járműgyárét is lehet" - jelzik a VEKE szakemberei igen sokatmondóan.

A VEKE szerint a 700 jármű legyártása olyan óriási mennyiség, mely önmagában is eltart egy üzemet, évtizedeken át. "Magyarország kifejezett érdeke, hogy ez a gyár belföldön létesüljön, a készülő járművekben magas legyen a hazai részhányad, a fejlesztésben és a gyártási folyamatban magyar mérnökök és munkaerő kaphassanak meghatározó szerepet. Ezáltal a kocsik vételárának jelentős része adók és járulékok formájában visszakerül az államháztartásba, és a háttéripar is megerősödhet" - írja az egyesület. A VEKE több lépcsőben, akár licencvásárlással is egybekötve tartja elképzelhetőnek ezt a folyamatot.

Privátbankár - Zsiborás Gergő

Címkék: Cikkek

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Cikkek Megújult a Privátbankár!!
Privátbankár.hu | 2011. november 15. 15:35
Kedves olvasóink az elmúlt héten már megújult oldalunk tesztverziójával találkozhattak, ami jelezte: a Privátbankár új útra lépett. A változás már a nyáron elkezdődött, azóta lépkedünk folyamatosan előre. Most egy nagyobb ugrás következett..
Cikkek További árfolyamok >>
Privátbankár.hu | 2011. november 9. 10:05
 
Cikkek Skandináviában sincs minden rendben
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 18:02
Folytatódik a dán lejtmenet jövőre is, a skandináv ország gazdasága tovább lassul, egyre nehézkesebb a hitelezés, és tovább csökkennek a lakásárak
Cikkek Papandreu lemondott a népszavazásról
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 16:21
A görög kormányfő elállt attól az ötletétől, hogy népszavazáson dőljön el, akarnak-e a görögök megszorításokat a nemzetközi mentőcsomagért cserébe. Ezzel visszatértünk a pár nappal ezelőtti állapotokhoz, amikor a piacok optimista hangulatban nyugtázták, hogy az európai tagállamok nagy nehezen megállapodtak a magánbefektetőkkel a görög adósság felének leírásáról.
Cikkek Papandreu nem mond le - még
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 14:05
Óriási meglepetésre kamatot vágott az Európai Központi Bank. 25 bázisponttal 1,25 százalékra csökkentették az irányadó rátát az eddig 1,5 százalékról. A piacok azonnal reagáltak. Közben egyre fogy a levegő a görög miniszterelnök körül, aki távozhat posztjáról. Ha Athén elköszön az eurótól, az első tagállam lehet, amely kilép az EU-ból
Cikkek A bankokat kérdezi a kormány, mi legyen a devizahitelesekkel
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:50
Újra tárgyalóasztalhoz ülnek a bankok a kormánnyal, az NGM várja a javaslatokat a szektor szereplőitől. Az már biztos, hogy feltőkésítik az MFB-t
Cikkek Sehol egy biztonságos magyar bank?
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:36
A Global Finance Magazin közzétette listáját az ötven legbiztonságosabb feltörekvő piaci bankról: sehol egy magyar bank, még a régiós összesítésben sem
Cikkek A mauríciuszi devizát a költségvetési tervek gyengítik
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 12:47
Harmadik napja gyengül a mauríciuszi rúpia a dollárral, és a fő devizákkal szemben. Az Indiai-óceán szigetországában a jövő évi költségvetés terveire várnak a befektetők. A várakozások szerint a port louis-i kormány olyan intézkedésekről dönt majd, amelyek gyengítik a devizát, ugyanis az elsősorban exportból élő gazdaságnak ez kifejezett érdeke. Érdekesség, hogy a helyi statisztikai hivatal nemrég főleg az európai válságra hivatkozva csökkentette az idei GDP előrejelzését 4,5-ről 4,1 százalékra. A mindössze 1,3 millió lakosú ország GDP-je a második Fekete-Afrikában köszönhetően az erős olaj, cukornád-kivitelnek, és a textiliparnak.   Privátbankár
Cikkek A kormány átvállalja Várpalota devizahitelét - a jó lobbi miatt
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:48
Várpalota polgármesterének lobbitevékenységét a kormány azzal ismeri el, hogy kifizeti a kistérség devizatartozását
Cikkek Kollektív szerződések: már most nyomást gyakorolnak a munkaadók
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:21
A jövő évi költségcsökkentések jegyében több munkáltató nyomásgyakorlásba kezdett, jelezvén, hogy felbontanák a kollektív szerződéseket
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG