A francia másodfokú bíróság ítélete komoly esélyt ad arra, hogy a metrókocsi-ügy felett végre visszanyerje az ellenőrzést a főváros. Bár mindkét fél a tárgyalási hajlandóságát hangoztatja, nem igazán van miről tárgyalni. A legalábbis VEKE nehezen tartja elképzelhetőnek, hogy egy olyan gyártó - a pert kezdeményező francia Alstomról van szó -, amely a szerződésben foglaltakhoz képest több éves késedelemben van, a járművével szemben súlyos műszaki kifogások merültek fel, nem hajlandó betartani a magyar előírásokat, ráadásul be is pereli a vevőjét és nyilvánosan sértegeti is, a jövőben mindent pontosan az előírások szerint fog teljesíteni. Ezzel szemben a bírósági ítélethirdetés előtt Tarlós István főpolgármester még azt hangoztatta, hogy egyszerűbb megállapodni az Alstommal, így valószínűleg a 4-es metró átadása sem csúszna még további éveket.
Égő ügy - félig nyitott ajtóval közlekedő szerelvények Az elmúlt időszakban a metró mindhárom vonalán voltak meghibásodások, holott a BKV adatai szerint még így is a metró a legüzembiztosabb közlekedési eszköz Budapesten. Több szerelvény füstölt vagy kigyulladt, de kisebb meghibásodások szinte naponta előfordulnak: van, hogy az ajtó nem csukódik be rendesen. Hasonló hiba tavaly is előfordult a 3-as vonalon, akkor a BKV egy ellenőrt küldött a peronra a Ferenciek tere megállónál, aki ellenőrizte, hogy az ajtók rendesen becsukódtak-e. A 3-as vonal amúgy 22 megállóból áll összesen. |
Fájdalmas barátság lesz ebből?
A jelenlegi "kényszerházasság" azonban egyelőre mindkét félnek jó, még ha fájdalmas is. A BKV hozzájutott a bankgaranciához, melynek lehívását a franciák megpróbálták meggátolni; az Alstom pedig úgy néz ki, hogy nem veszti el egy fontos megrendelését. A budapesti projekt már így is a cég sok pénzét és idejét vette el, a cég azonban cáfolta, hogy megszabadult volna a Budapestre szánt, jelenleg Lengyelországban állomásozó 19 szerelvényt. Így is lehetetlen megmondani, mikor fognak az Alstom Metropolis névre keresztelt járművei a magyar fővárosban szolgálatot teljesíteni, vélhetően ismételten csúszik majd a szerelvények átadása, a Városházán azonban jelenleg úgy gondolkoznak, hogy ez majd nem okoz akkora késlekedést, mint egy teljesen új tender kiírása, új győztes kihirdetése. A VEKE álláspontja szerint az Alstommal való további együttműködés azonban rendkívül kockázatos.
"Egyesületünk álláspontja, hogy az új kiírásban figyelembe kell venni az elhatározott fejlesztések miatti műszaki változtatásokat. Így a 2-es metró vonalára olyan szerelvényeket kell vásárolni, melyek – a tervezett, Gödöllői HÉV-vel való összekötés miatt – a felszínen felső áramszedőt használva is képesek üzemelni. A 4-es metró esetében felül kell vizsgálni az automata üzemet, annak többletköltsége, bevezetésének és üzemeltetésének problematikussága miatt" - emeli ki a VEKE.
Az idő sürget, új szerelvények kellenek
Az egyesület szerint a BKV-nak a következő években 700 darab új metrókocsira lesz szüksége. Mint írják, látható,hogy a 3-as metró járműparkjának harmada is azonnali csereérett, az "újabbak" is legkésőbb tíz éven belül erre a sorsra fognak jutni. A HÉV-ek járműcseréje is aktuális, mivel mára minden vonalon meghaladta a vonatok átlagéletkora a 30 évet, minden negyedik kocsi pedig hamarosan 40 évesnél is idősebb lesz.
"Ezért célszerű olyan járműcsaládot kiválasztani, amely azután az elkövetkezendő években az összes metró- és HÉV-vonalon is megoldja a járműgondokat" - ajánlja az anyag.
Magyarországon kellene gyártani a szerelvényeket?
A civil közlekedési szakértők szerint tehát nemcsak a 2-es és 4-es metró járműbeszerzéséről van szó, hanem olyan ügyről, melyet "kiemelt gazdaságfejlesztésként" kellene kezelnie a kormánynak. Magyarul nem a külföldi beszállítókkal kellene bajlódni, hanem helyben gyártani a szerelvényeket. "Nem csak autógyár építését támogathatja ilyen módon a kormány, vasúti járműgyárét is lehet" - jelzik a VEKE szakemberei igen sokatmondóan.
A VEKE szerint a 700 jármű legyártása olyan óriási mennyiség, mely önmagában is eltart egy üzemet, évtizedeken át. "Magyarország kifejezett érdeke, hogy ez a gyár belföldön létesüljön, a készülő járművekben magas legyen a hazai részhányad, a fejlesztésben és a gyártási folyamatban magyar mérnökök és munkaerő kaphassanak meghatározó szerepet. Ezáltal a kocsik vételárának jelentős része adók és járulékok formájában visszakerül az államháztartásba, és a háttéripar is megerősödhet" - írja az egyesület. A VEKE több lépcsőben, akár licencvásárlással is egybekötve tartja elképzelhetőnek ezt a folyamatot.
Privátbankár - Zsiborás Gergő