A világ legnagyobb hitelminősítője, amely március óta leminősítést valószínűsítő negatív kilátást tart érvényben a nála közepes befektetői, "BBB plusz" szintű szuverén magyar devizaadós-osztályzatra, a hatoldalas elemzésben azt írta: a besorolási kilátást annak idején arra a várakozására alapozva rontotta negatívra, hogy a magyarországi költségvetési konszolidáció előbb-utóbb leáll, tekintettel a költségvetési lazításra irányuló "erőteljes ösztönzőkre" és Magyarország költségvetési múltjára.
Az adócsökkentési csomag alátámasztani látszik ezt a várakozást; a Standard & Poor´s számítása szerint csak e terv potenciálisan a GDP-érték hozzávetőleg 1 százalékával növelheti az államháztartási hiányt 2010-ig, áll a hétfői londoni elemzésben. "Ránézésre" az adóterv iránya általánosságban helyes, és a csomagban szó esik a magyar gazdaság néhány szerkezeti problémájáról is, írták a cég elemzői, de az S&P szerint nem hiteles az az elképzelés, hogy a javasolt adóintézkedéseket a gazdaság kifehérítéséből finanszíroznák.
A ház kiemeli, hogy miközben a terv kifejezetten hangsúlyozza a kormány változatlan elkötelezettségét a GDP-arányos államháztartási hiány 3 százalék alá csökkentése mellett 2010-ig, egyben kizárja a kiadáscsökkentést mint finanszírozási forrást. Ehelyett a finanszírozás a gazdaság kifehérítésével, vagyis a széleskörű adóelkerülés csökkentésével történnék. A kormány becslése szerint, ha az adóelkerülés mértéke az uniós átlagra csökkenne, az 1200 milliárd forint pótlólagos adóbevételt hozna.
A kevesebb adóelkerülést adócsökkentésekkel kellene elérni; más szóval az adócsökkentések bizonyos mértékig önmagukat finanszíroznák, áll a Standard & Poor´s hétfői elemzésében. Az S&P szerint azonban az e mögött rejlő logika hibásnak tűnik. Jóllehet megvalósítható - és a gazdaságelmélettel is összhangban van -, hogy az adókulcsok csökkentése növelheti az adófizetési hajlandóságot, mégis valószínűtlen, hogy a szóban forgó lépés ilyen nagymértékű pótlólagos adóbevételeket eredményezne, különös tekintettel arra, hogy az adóelkerülést ösztönző tényezők némelyike továbbra is hat a magyar gazdaságban, áll a Standard & Poor´s elemzésében.
Mindemellett, ha ilyen mértékű hozadék ilyen könnyen és fájdalommentesen elérhető lenne, felmerül a kérdés, hogy ezt miért nem tették meg korábban, különösen 2006-ban, amikor a kormány fájdalmas költségvetési konszolidációs programot kezdett, megakadályozandó, hogy a központi deficit kétszámjegyűvé duzzadjon, írták hétfői elemzésükben a Standard & Poor´s szakértői. A hitelminősítő szerint mindezek alapján az adócsomag - ha megvalósítják - valószínűleg növelni fogja a kormányzati hiányt.
Az adócsökkentések 2009 utáni következő szakasza a jövőre befolyt pótlólagos jövedelmek függvénye. Eltekintve azonban attól a kérdéstől, hogy miként lehet megfelelően felmérni a gazdaság kifehérítéséből eredő adóbevételi többletet, valószínűtlennek tűnik, hogy a kormány éppen a 2010-es választási évben akarna már bejelentett adócsökkentéseket törölni, függetlenül a jövőre beszedett pótlólagos adójövedelem mértékétől, áll az S&P elemzésében.
Az adócsökkentési terv finanszírozási oldalával kapcsolatban más londoni elemzők is kételyeiknek adtak hangot. A 4cast londoni pénzügyi és gazdasági kutatóközpont a tervezet ismertetésének napján kiadott elemzésében például azt írta: a várt 1200 milliárd forint "egyszerűen túl nagy összeg", semhogy kizárólag a gazdaság kifehérítése révén be lehessen hajtani. A cég úgy véli: a kifehérítésből várható jövedelem "a közelében sem lesz" a céloknak. Jó esetben is "ez megfojtja a csomagot még annak teljes végrehajtása előtt ... borúlátó forgatókönyv (megvalósulása) esetén azonban kisiklathatja a konvergencia-programot", állt a 4cast múlt heti londoni elemzésében.
A Standard & Poor´s hétfői elemzése szerint a kockázatokat csökkenti a vártnál jobb eddigi költségvetési teljesítmény. A 2008-ra becsült 3,8 százalékos államháztartási deficit még mindig jelentős, a 2006-os 9,3 százalékról indult konszolidáció üteme azonban figyelemreméltó. A Standard & Poor´s várakozása szerint a kormány a 2009-es adócsökkentéseket jórészt finanszírozni tudná más, kisebb adóemelésekkel és költségvetési túlteljesítéssel, anélkül, hogy túlzottan eltérne a 3,2 százalékos jövő évi hiánycéltól.
A 2010-es újabb adócsökkentési forduló mögül azonban jó eséllyel már hiányozna az ellentételező finanszírozás, és emiatt az S&P szerint az államháztartási hiány abban az évben 4,2 százalékra emelkedne vissza a hitelminősítő által 2009-re várt 3,7 százalékról.
Az S&P szerint változatlanul aggodalom forrása az a lehetőség, hogy az adócsökkentés - a potenciális egyéb költségvetési lazításokkal együtt - tartósan akadályozhatja a "nagyon magas" államadósság-ráta stabilizálását és növekedési folyamatának visszafordítását, ami osztályzatrontást eredményezhet. Ha azonban a kormánynak sikerül tartania a költségvetési célokat, "bemutatva, hogy képes közfinanszírozási szigorra a teljes politikai cikluson át, és nemcsak annak első felében", az erőteljes alátámasztást adna a szuverén magyar adósosztályzatnak, írták a Standard & Poor´s elemzői.
Nem lehet majd elszámolni a céges autó kiadásait
Nem kaptunk szárnyakat Gyurcsány tervétől
Gyurcsány: ez a program nem tud megbukni
Gyurcsánynak van "ajándékcsomagja" is
Gyurcsány lemondásról, Varga beetetésről beszélt
A fehéredés önmagában még nem csodaszer
MTI