Az órákat hivatalosan az időszámítás-változás hajnalán, kettő órakor három órára, egy órával igazítják előre. A nyári időszámítást 1976-ban, három évvel az egész világot megrázó első olajárrobbanás után vezették be Franciaországban. A hatóságok a lépést azzal indokolták, hogy így 300 ezer tonna kőolajnak megfelelő energiát lehet megtakarítani.
Azóta több mint száz országban vették át a nyári-téli időszámítás rendszerét, 2000-ben pedig az EU tagállami úgy döntöttek: meghatározatlan ideig folytatják az órák évente két alkalommal történő átállítását. Egy néhány évvel ezelőtti magyar felmérés szerint a kétféle időszámítás segítségével egy nagyobb város egész évi villamos-energiájának megfelelő, azaz csaknem 200 gigawatt áramot takaríthat meg az ország.
A MÁV menetrendjét emiatt nem kell módosítani - közölte Kavalecz Imre, a közlekedési társaság sajtófőnöke. A változás három nemzetközi vonatot érint: a Dacia expressz Bécsből-Bukarestbe és a Bukarestből Bécsbe tartó járatát, továbbá a Beograd expressz Belgrád-Budapest közötti járatát. Az említett nemzetközi vonatok az új időszámításra való áttérés miatt körülbelül egy órás késéssel közlekednek az óraigazítás hajnalán.
Az óraátállítás hétvégéjének egyik felét ráadásul ezúttal munkával kell tölteni, ugyanis január 10-e helyett március 28-án, szombaton kell ledolgozni a január 2-ai pihenőnapot.
Ami a belföldi vonatközlekedést illeti, a kettő és három óra közötti személyvonatokat a vonatindító állomásokról csak az óraigazítás megtörténte után, legkorábban hajnali három órakor indítják el. Az időtájt csupán hét belföldi személyvonat közlekedik - közölte a MÁV.
Szívünk is megérzi az óraátállítást
Visszakapjuk az óránkat: hajnalban átállítás!
MTI, Privátbankár