Rengeteg ügyfél kevesli a reálhozamát, miközben a pénztárak tapasztalata az, hogy sokan nincsenek tisztában a fogalmakkal, mi a különbség például a hozam és a reálhozam között? A legnagyobb baj azonban, hogy továbbra is patthelyzet van a kasszák és a PSZÁF között az át nem vett reálhozamok miatt.
A Világgazdaság információ szerint nemcsak a pénztáraknál de a PSZÁF-nál is égnek a vonalak, rengeteg a dühös és elégedetlen ügyfél.
Feledékeny ügyfelek, panaszáradat
Nyugdíjreform: két törvényt is elkaszálhat az Ab |
A PSZÁF-hoz naponta közel 250 panasz érkezik, ezek nagy többsége a reálhozamokkal kapcsolatos csalódottságról szól. Az egykori pénztártagok vagy azt kifogásolják, hogy nem kaptak pénzt, vagy annak mértékét, de többen arra kíváncsiak, nem számolt-e el valamit kasszájuk az átlépésük során. Ebből amúgy szintén voltak problémák egy jogszabályi hézag miatt, 4 kasszának újra is kellett számolnia az ügyfeleknek kifizetett reálhozamokat - igaz, mindez csak 1500 egykori pénztártagot érintett.
A tagok maradék 99,95 százalékának reálhozamánál a felügyelet eddig nem talált számítási hibákat – mondja Bába Julianna, a Stabilitás Pénztárszövetség elnöke.
Azt se tudják, mi az a reálhozam?
A kasszák tapasztalatai szerint nagy a káosz a fejekben, a legtöbben azért keveslik a kiutalt összeget, mert nem értik, mi az a reálhozam. Az már most látszik, hogy a megadott 30 napos határidőn belül képtelenek lesznek feldolgozni és érdemben megválaszolni a reklamációkat, vagyis szinte borítékolható, hogy a pénztárak tömegesen kapnak majd bírságot a felügyelettől a be nem tartott határidők miatt.
Célkeresztben
A reálhozamot igazságtalanul kevésnek tartó egykori kliensek perelni szeretnék a kasszákat, - a Világgazdaság szerint - főleg az AXA-t és az Évgyűrűket, ezeknél van ugyanis valószínűleg a legtöbb olyan számla, amelynek egyenlege nem érte el a hozamgarantált tőke összegét az elszámolás napjára. Ezek a pénztárak egyébként a válság csillapodása után és a tőzsdék emelkedésének idején a gyengébben teljesítők közé tartoztak.
A jogszabályok szerint az állami rendszerbe visszalépők május végéig nyilatkozhattak arról, milyen számlára vagy lakcímre kérik a kifizetést. Ha ezt nem tették meg, a kasszáknak a tag náluk nyilvántartott postacímére kellett kiküldeni a pénzt. Az át nem vett és a magánnyugdíjpénztárhoz visszaérkezett összeget pedig a kasszáknak a visszaérkezést követő 30 napon belül, de legkésőbb november 20-ig át kell utalniuk a Nyugdíj-biztosítási Alap számára.
Privátbankár, Világgazdaság