A kormányzati anyag valószínűleg nem számol azzal, hogy a Reformszövetség javaslatainak bevezetésével jelentősen javulhat a magyar gazdaságpolitika hitelessége, emelkedik az ország növekedési potenciálja és ezáltal tőkevonzó képessége, csökkenhet a külföldi adósságok után fizetendő kamatfelár - érvelt a Kopint-Tárki vezérigazgatója. Hozzátette azt is, hogy a Reformszövetség nevében csütörtökön konzultációt folytat a Pénzügyminisztériumban.
A GDP idei alakulása, pontosabban annak a várt 3,5 százaléknál nagyobb visszaesése "elviheti" a Reformszövetség idei évre kalkulált 355 milliárdos kiadáscsökkentési csomagjából azt a részt, amelyet nem a költségvetés lyukainak betömésére, hanem az adócsökkentés ellensúlyozására épült be - magyarázta a kutató. A Reformszövetség úgy számolt, hogy a kiadáscsökkentésből 210 milliárdot visz el a költségvetés befoltozása és megközelítőleg 140-150 milliárd marad az adócsökkentésre. Ha a gazdasági visszaesés nagyobb lesz, akkor több kell az előbbi tételre és kevesebb jut az adócsökkentésre - tette hozzá.
Közgazdaságilag nehezen értelmezhető az a kormányzati bírálat is, hogy a Reformszövetség javaslatai nyomán a következő három évben összességében mintegy 0,7-0,8 százalékponttal magasabb lenne az infláció - mondta Palócz Éva. Véleménye szerint, ha az állam által elköltött összeg kisebb, a vállalkozásoknál illetve a lakosságnál hagyott összeg pedig nagyobb lesz, de a kettő lényegében kiegyenlíti egymást, akkor az összkereslet nem változik, azaz inflációs hatás nulla.
A kutató arra is felhívta a figyelmet, hogy az idő múlásával a Reformszövetség javaslatainak egy-egy elemét idén már nem lehet megvalósítani, példaként említette az ingatlanadót, amely félév alatt 30 milliárd forintot, egy év alatt 60 milliárd forint adóbevételt hozhatna.
Sötét jóslat: óriási zuhanás előtt az ország?
Háborog az MSZOSZ a kormány tervei miatt
Kóka: a kormány programja a félelemé
Parlament: bizottsági igen a Reformszövetségnek
Hiteles vezetők és egy program kellene
Ezúttal nem elég a piaci öntisztulás
MTI