.jpg)
Azt már mindenki érzékeli, hogy "a bankok nem hitelt hirdetnek, hanem betétet, az autógyárak pedig már az elmúlt két évben is szenvedtek" - fogalmazott a reklámszakember.
A média számára érzékeny a veszteség, a lemondások nagy része kisebb, közvetlen hirdetőkből fakad. Azoknál a cégeknél is gond van, amelyek kisebbek és csak egy-két márkát képviselnek. A multiknak mindig lesz olyan termékük, amivel újabb és újabb keresletet tudnak teremteni a megváltozott fizetőképességű körnek is - magyarázta.
A legnagyobb vesztes nem a televízió, hanem a nyomtatott sajtó és az online. Sőt: a recesszióval érintett hirdetők a televíziót részesítik előnyben. A reklámokat sokkal közvetlenebb hangvétel jellemzi és tartalmában kevesebb a külföldről átvett üzenet - hangsúlyozta Borsos Sándor.
A hirdetések jelentős százaléka eddig is az előnyös ár-érték arányt hangsúlyozta. Most és a jövőben még több cég érvel majd az árelőnnyel, mint korábban. De nem fognak eltűnni azok a márkák és reklámjaik sem, amelyek a magasabb fizetőképességű rétegnek szólnak. Ezeknél pedig kötelező a magas minőség, a kreatív művészi, igényes kivitelezés.
Simon Zsolt, a Mediaedge nevű médiaügynökség igazgatója szerint a "reklámpiac nem tűnik el, csak átrendeződik". A hirdetők nagy része az eladásokon még nem érzi a recesszió hatását és bíznak abban, hogy nem is fogják. A visszajelzések alapján a reálbérek és a háztartások fogyasztásának tavaly elkezdődött csökkenésére a nagyobb hirdetők már az elmúlt egy-másfél évben új kommunikációs stratégiát dolgoztak ki, így a jelenlegi állapot nem a helyzetet rontja, hanem a helyreállást késlelteti - tette hozzá Simon Zsolt. Vannak olyan kategóriák, hirdetők és márkák, amelyeket nem érint a válság, vagy élve a recesszió adta túlkínálat lehetőségével, olcsón juthatnak reklámfelülethez és még nyerhetnek is a válsággal.
Egy másik tendencia szerint az olcsó árut ezután még inkább megveszik reklám nélkül is, tehát inkább a drágát kell népszerűsíteni. Közben megjelentek a recessziós reklámok is: egyes éttermek válságebédet, sőt válságreggelit hirdetnek, azaz olcsó, megfizethető, laktató fogásokat.
A www.reklamzabalok.hu honlapon találhatók részletek a rendezvényről, és ezen a weboldalon lehet szavazni az Arany Pengére, azaz a legjobb reklámokra, amelyet négy kategóriában - film, sajtó, plakát, rádió - hirdettek meg.
Tévé előtt tesped a fél világ
Megbízhatóbb az újság az internetnél?
Harmincöten távozhatnak a TV2-től
MTI