Nem lenne nagy hír, de hát ez volt az új óriás első kereskedelmi útja. Az A-380-as dupla fedélzetén most csak 455 utas volt, merthogy a Singapore Airlines nem székezi túl sűrűre a madarat, jusson hely a turistaosztályon, sőt a business class kényelmes foteljein túl a szuper első osztály szeparált kabinjainak, kívánságra dupla ággyal.
Nos igen, a modern gép egyben visszaidézi a repülés hőskorának hangulatát is, amikor a luxusutasok ugyanolyan elegáns közegben keltek át az óceánon, mint a nagy gőzösök fedélzetén. Hogy normál forgalomban mennyibe kerül egy ilyen franciaágyas repülő hálószoba, arról nem írnak az annalesek, de tény, hogy az első utas, aki igénybe vehette eme szolgáltatást, ez alkalommal több mint 100 ezer dollárt fizetett érte. Ami persze nem a normális tarifa, hiszen erre az első oda-vissza útra egy internetes árverésen lehetett jegyet venni, és persze a licitálás jócskán emelt az összegeken. Mindenesetre ezért a pénzért akár egy kisebb business jetet is lehetett volna bérelni erre az útra, de hát itt most a történelmi alkalom volt a lényeg.

Természetesen a fránya sajtó azért felemlegette azt is, mekkora késéssel állhatott forgalomba ez az első példány, az Airbus aktuális főnöke azt is elismerte, hogy noha egyre inkább ütemre vált a gyártás, még sok fejtörést okoz az európai világcégnek, amíg beéri magát és a megrendelők sorra átvehetik a gépeket.
Az A-380-as első kereskedelmi repülése furcsamód egy olyan botrány árnyékában zajlott, amely egyesek szerint az egész légiközlekedést érintené, egy hírügynökség törvényi úton akarna kikényszeríteni a NASA-tól egy vizsgálati anyagot, amely állítólag bizonyítaná, hogy milyen veszélyes a légi közlekedés, mennyire sok az eltitkolt probléma. Azt a mondatot idézgetik sűrűn, hogy „egy sima hajtóműtűz nem nagy ügy". Nos, a mai modern gépek esetében tényleg nem olyan nagy ügy. Az elmúlt évekből nem is emlékszem olyan katasztrófára, amit ilyesfajta műszaki probléma okozott. Hajtóműtűz: a beépített rendszer el kell, hogy oltsa, a hajtóművet a pilóták másodpercek alatt leállítják, és - még ha csak összesen kettő is van belőlük - a gép akkor is el kell, hogy jusson a legközelebbi kitérő repülőtérre egy működő hajtóművel, ha az óceán fölött repül.
Időről időre történnek ilyen esetek, és nem arról van szó, hogy titkolják: most már egyáltalán nem biztos, hogy ez a sztori igazi sztori és címlapra kerül. A repülés továbbra is a legbiztonságosabb közlekedési ágazat, és igen felelőtlen, bár nyilván nem érdekmentes játékot űz az, aki meg akarja ingatni benne az emberek bizalmát.
Márványi Péter jegyzete
Összekoccant két repülőgép
Kirepül az első óriás - fejek fognak hullani
A globalizáció diadala
MTI