.jpg)
A költségvetési törvényjavaslat szerint 2008-ban uniós forrásból a magyar költségvetésen keresztül, illetve azon kívül összesen mintegy 820 milliárd forintot fizetnek ki a kedvezményezetteknek, az unió költségvetése felé teljesítendő hozzájárulás 200 milliárd forint körül prognosztizálható.
Veres János szerint a 2008-as költségvetés az ideinél valamivel gyorsabb gazdasági növekedést, szigorú gazdálkodást helyez kilátásba, és mivel már nincs szükség újabb jövedelem-elvonásra, az előterjesztés a reáljövedelmek némi növekedését, a lakossági fogyasztás kismértékű emelkedését is előrevetíti.
"Magyarországon nincs szó sem gazdasági, sem szociális válságról. Nem a válság, hanem az előrehaladás jele, hogy rendet teszünk a közszférában, és megkezdtük, sőt sikeresen végigvisszük a 16 éve halogatott reformokat. Nem lehet szociális válságról beszélni akkor, amikor 2001 óta a reálbérek 30 százalékkal, a reálnyugdíjak még ennél is nagyobb mértékben emelkedtek. Nincs másról szó, csak egy gyors ütemű bérfelzárkózás kiigazításáról" - jelentette ki a pénzügyminiszter.
Hangsúlyozta: a jövő évi költségvetést is konzervatívan tervezte a kormány, mert fontosak a költségvetési egyensúlycélok. Kifejtette, hogy miként 2006-ban a megváltozott deficitcélt sikerült teljesíteni, és várhatóan az idén sem lesz gond a 6,8 százalékos cél teljesítésével, mert a hiány legfeljebb 6,4 százalék lesz, úgy a tervek szerint a GDP 4,1 százalékát elérő hiány is reálisan teljesíthető. Az államháztartás eredményszemléletű adatai a pénzügyminiszter szerint a konvergencia programnak megfelelően alakulnak, a hiány 2009-ben és 2010-ben is megegyezik az abban szereplő értékkel, 2011-re pedig tovább csökken.
Veres János kitért arra, a gazdasági folyamatok a konvergencia programban valószínűsített pályának megfelelőek, és nincs ok feltételezni, hogy 2008-ban attól lényeges eltérés következne be. Mint elhangzott, az egyensúlyi helyzet javulásával párhuzamosan a költségvetési szféra lehetőségei is növekednek, így a beruházási tevékenység 2008-ban már várhatóan 4 százalék körül bővül, a következő években pedig évente átlag 7 százalék körüli lehet a gyorsulás.
A pénzügyminiszter elmondta, hogy a felsőoktatás támogatása 226 milliárd forint lesz 2008-ban, 5,8 százalékkal több az ideinél. Az érdekegyeztető tárgyalások várható eredményeként megvalósuló bérfejlesztéssel együtt a támogatások további bővülése 2,5 százalékpont, így a helyi önkormányzatok 2008. évi támogatása 5,3 százalékkal nő - derült ki az expozéból.
Az államháztartás konszolidációja és stabilizációja kiterjed a második legnagyobb alrendszert képező társadalombiztosítási alrendszerre is - hangsúlyozta Veres János, kiemelve, hogy a központi költségvetési támogatások összes bevételen belüli arány mintegy 20,5 százalék lesz 2008-ban.
A nyugellátási kiadások jövőre az idén várható teljesítéshez képest mintegy 8,4 százalékkal nőnek. Az év elején sor kerül a törvényi előírásoknak megfelelő nyugdíjemelésre, ennek mértéke 4,9 százalék lesz, folytatódik a nyugdíjak korrekciós emeléséről szóló törvény végrehajtása és megmarad a méltányossági nyugdíjemelés és megállapítás intézménye.
A 2008. évi költségvetés központi eleme a családok támogatása - mondta a miniszter. A költségvetés a családi pótlék reálértékének megőrzését, és további 400 forintos emelést jelent a gyermeküket egyedül nevelő szülők, valamint a három és többgyermekes szülők gyermekei vonatkozásában. A nyugdíjminimumhoz kötött, illetve azzal arányos családi támogatások (anyasági támogatás, GYES, GYET) 4,9 százalékkal emelkednek. A keresethez kötött ellátások - például a gyed és az apákat megillető szabadság idejére járó illetmény megtérítése - az inflációt több mint 4 százalékponttal meghaladó mértékben nőnek.
"Az egyensúlyhoz a büdzsét is korszerűsíteni kell"
A jövő évi költségvetés szerves része annak az egyensúlyteremtő folyamatnak, amelynek fő irányát, súlypontjait a konvergencia program jelöli ki - mondta az Állami Számvevőszék (ÁSZ) elnöke a parlamentben, a 2008. évi költségvetéshez fűzött számvevőszéki vélemény ismertetésekor.
Kovács Árpád aláhúzta: az egyensúlyi helyzet javításához nem vezet más út, mint a költségvetési rendszer teljes körű korszerűsítése, megújítása. Álláspontja szerint a jövő évi költségvetési törvényjavaslat makropálya-mutatói megfelelnek a konvergergencia programnak, céljai a becsült tendenciák teljesülése esetén végrehajthatók lesznek.
Az ÁSZ elnöke kitért arra, hogy az elmúlt évhez hasonlóan idén is a nettó exportbővülés jelenti a gazdasági növekedés fő húzóerejét, miközben a GDP növekedésének mérséklődése a kormány keresletcsökkentő intézkedéseire vezethető vissza. Hozzátette: minél inkább megvalósulnak a konvergencia program idei céljai, valamint a nagy ellátórendszerek megújítását szolgáló változások, annál biztatóbban alakulhatnak 2008-ban a makrogazdasági mutatók, különösen, ha a büdzsé kiadási szerkezete is korszerűbbé válik.
A jövő évi államháztartás alakulása szempontjából Kovács Árpád a kockázatok között említette, hogy a társadalombiztosítás kiadási előirányzatainak vonatkozásában a nyugdíjkiadások, valamint az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásait alacsony kockázattal tervezték. Mint elhangzott, az ÁSZ a várható feladatokhoz viszonyítva a társadalombiztosítás mindkét ágazatában alacsonynak, sőt irreálisnak tartja a működési kiadások előirányzatait, ráadásul továbbra sem lehet számszerűsíteni, mekkora kockázatot jelent a biztosítási reform.
Pártvélemények
A 2008. évi költségvetési törvényjavaslat általános vitájában az MSZP vezérszónoka azt hangsúlyozta: a javaslat egyszerre tesz eleget a költségvetési, a megélhetési és a társadalmi egyensúly megteremtése iránti igénynek. A Fidesz vezérszónoka a javaslat legnagyobb hibáját abban jelölte meg, hogy változatlan konvergencia programra épít, noha mind a külső konjunktúra, mind a belső gazdasági folyamatok a változtatás kényszerét jelzik.
Lendvai Ildikó, az MSZP frakcióvezetője kiemelte, hogy a 2008-as költségvetési törvényjavaslat, miközben biztosítja, hogy a reáljövedelem, az életszínvonal ne csökkenjen, néhány kiemelt célra több pénzt tud fordítani. Kiemelt cél a nyugdíj, a gyermekes családok támogatása, a szociális ellátások, illetve az uniós pénzek felhasználásához a nemzeti források biztosítása. Az első három cél a társadalmi felzárkózást szolgálja, míg a negyedik a 2009-es növekedés alapját teremti meg - mondta a szocialista politikus.
Varga Mihály, a Fidesz frakcióvezető-helyettese, a 2008. évi költségvetés kockázatai közül a vám- és adóbevételek túltervezését emelte ki, példaként említve az áfabevételek közel 8 százalékos emelését, miközben a kormány 4,5 százalékos inflációt tervez. Mint mondta, ugyancsak jelentős kockázatot hordoz a kormányzati ingatlanok értékesítése, ami 100 milliárd forintos tétel, valamint az egészségügyi reform fiskális hatása - tette hozzá. A Fidesz javaslatot tesz majd a költségvetésben meghatározott kiadási plafonra, a költségvetési tanács felállítására, valamint a működés és a felhalmozás szétválasztására az önkormányzatok gazdálkodásában - mondta az ellenzéki párt vezérszónoka.
Emelt szintű családi pótlékot adna az SZDSZ
Varga: Sereghajtók vagyunk és azok is maradunk
A pedagógusok nem fogadják el a büdzsét
A kormány jövő évi tervei számokban
MTI