6p

Az amerikai elnök által bejelentett 25 százalékos vám a külföldi autókra súlyos csapást jelenthet Európának, hiszen az Egyesült Államok az európai és ezen belül a német autógyártók legfontosabb külpiaca. A negatív hatások alighanem Magyarországra is begyűrűznek majd – Gulyás Gergely szerint Brüsszel hibázott, mert nem csökkentette a vámokat. A kormány ígérete szerint egyéb amerikai megállapodásokkal próbálja majd „nullára kihozni” az egyenleget.

"Nagyon sajnálom az Egyesült Államok döntését, hogy vámokat fog bevezetni az európai autóipari exportra (…) A vámok adók – rosszul járnak a cégek, és még rosszabbul a fogyasztók, az Egyesült Államokban és az Európai Unióban egyaránt. (…) Az EU továbbra is szeretne tárgyalás útján megoldásokat találni, miközben védelmezni akarja a gazdasági érdekeit“ – így reagált Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke közleményében Donald Trump bejelentésére, miszerint az Egyesült Államok 25 százalékos vámot vezet be a külföldről importált autókra és autóalkatrészekre (a több országban gyártott észak-amerikai autók esetében pedig a nem az Egyesült Államokban gyártott rész értékére vonatkozik a vám az elnöki rendelet szerint).

America first

Az amerikai elnök jelezte, hogy az intézkedés április 2-án lép hatályba, és április 3-tól már szedni is fogják a vámot. Célja, hogy véget vessenenek az eddigi kereskedelmi egyenlőtlenségeknek – az Egyesült Államokba importált autókra eddig 2,5 százalék vám volt érvényben, az EU-ba importált autókra viszont 10 százalék –, és megerősítse az amerikai autóipart, egyúttal pedig munkahelyeket teremtsen.

Reményei szerint ugyanis ezt követően az autógyártók – a 25 százalékos vám elkerülése érdekében – az Egyesült Államokban hoznak majd létre gyártóbázisokat. „Azt hiszem, hogy az autóiparunk úgy fog virágozni, mint még soha” – fogalmazott.    

Donald Trump a Fehér Házban, miután aláírta a 25 százalékos vám kivetéséről szóló rendeletet
Donald Trump a Fehér Házban, miután aláírta a 25 százalékos vám kivetéséről szóló rendeletet
Fotó: MTI/EPA/Politico pool/Francis Chung

Trump szerint politikáját igazolja az is, hogy a dél-koreai Hyundai hétfőn bejelentette: 21 milliárd dollárt invesztál majd amerikai befektetésekbe. Ennek keretében új acélüzemet fog létrehozni Louisiánában, 1400 munkahelyet teremtve – az itt előállított újgenerációs acélt a cég két amerikai gyárában használják majd fel elektromos autók gyártására.

Az mindenesetre szinte biztos, hogy az importált autók árai emelkedni fognak, hiszen a gyártók a fogyasztókra próbálják majd áthárítani a vámok jelentette többletköltséget. Ez amerikai remények szerint növelni fogja a hazai gyártású autók iránti keresletet, ami szintén erősítheti az amerikai autóipart – korábbi esetek, például a Japánnal fennállt kereskedelmi konfliktus ugyanakkor azt mutatják, hogy az amerikai gyártók is kihasználják majd a lehetőséget, és szintén emelik majd bizonyos mértékig az áraikat.             

 A legfontosabb piac intett be

Elemzők szerint a mostani lépés az eddigi legsúlyosabb eszkalációt jelenti az Egyesült Államok többfrontos kereskedelmi háborújában, és súlyos globális gazdasági következményekkel járhat. Az intézkedés súlyát jelzi, hogy az Egyesült Államok tavaly mintegy 8 millió autót importált 240 milliárd dollár értékben.   

A lépés az amerikai piac legfontosabb autóexportőreit, tehát Mexikót, Dél-Koreát, Japánt, Kanadát és Németországot sújtja leginkább – nem csoda, hogy például a nagy német autógyártók (Mercedes, BMW, Volkswagen, Porsche) részvényei 4-5 százalékos mínusszal nyitottak a német tőzsdén.

Az Egyesült Államok az EU-s és ezen belül a komoly problémákkal küzdő német autóiparnak a legfontosabb piaca a FAZ statisztikái szerint

a német gyártók 2024-ben 445 ezer autót exportáltak az USA-ba 24,8 milliárd dollár értékben, az ott eladott európai autók csaknem 60 százalékát Németországban gyártották.

A Porschék csaknem harmadát, a BMW-knek pedig a hatodát az Egyesült Államokban adták el eddig, a Mercedesnek, a Volkswagennek és az Audinak (amely a Volkswagen Csoporthoz tartozik) pedig gyártóbázisai is vannak az Egyesült Államokban és Mexikóban.    

Összességében az EU autóexportjának csaknem negyedét értékesítette az Egyesült Államokban – tavaly például 38,4 milliárd euró értékben adtak el ott járműveket az európai autógyártók. 

Az autóipari vámok biztosan rossz hatással lesznek a mostanában visszatért európai optimizmusra, és különösen a német exportot sújthatják, valamint növelik a gazdaság további pangásának veszélyét – mondta Carsten Brzeski, az ING Research makrogazdasági vezetője a New York Times-nak.

A BMW pedig már korábban arra figyelmeztetett, hogy az egyre súlyosbodó vámháború egymilliárd dollárba is kerülhet a cégnek csak idén. „Ha túlzásba viszik a vámokat, az negatív spirálba taszíthatja a piac minden résztvevőjét. Ennek a játszmának nincsenek nyertesei” – jelentette ki Oliver Zipse, a BMW elnöke a Bloombergnek.

Nekünk is fájni fog

A várható negatív európai hatások persze nemcsak az autógyárakat, hanem a beszállítóikat is sújtják majd. És alighanem megérzik azt a német gyárak magyarországi érdekeltségei is. Azaz Donald Trump legújabb húzása az egyik fő európai szövetségesének, Magyarországnak is árt majd, hiszen a magyar exportot jelentős részben az itteni német autógyárak húzzák – 2023-ban a magyar kivitel több mint negyede ment Németországba.

Mi lehet a megoldás? A FAZ szerint az Európai Bizottságnak haladéktalanul tárgyalásokat kellene kezdeményeznie Trumppal, hogy „megakadályozzák a legrosszabbat”. A jövendőbeli német kormánynak pedig még többet kellene tennie annak érdekében, hogy versenyképessé tegye a gazdaságát.

Ezzel párhuzamosan Gulyás Gergely a csütörtöki Kormányinfón azt mondta: „tárgyalni kell az amerikaiakkal,” hiszen volt már példa arra, hogy Trump elhalasztott egy ilyen intézkedést. 

Szerinte az EU súlyos hibát követett el azzal, hogy az eddigi 2,5 százalékos amerikai vámmal szemben még mindig 10 százalékos vámok vannak érvényben az EU-ban az amerikai autókra.

A Miniszterelnökséget vezető miniszter úgy véli, hogy Brüsszelnek is 2,5 százalékra kellett volna csökkentenie a vámokat, vagy ki kellett volna mondania, hogy az európai és az amerikai vámok együtt mozognak.  

Arra a felvetésre, hogy miként lehet ezt a játszmát legalább „nullára kihozni” a magyar gazdaság szempontjából, azt válaszolta: külön tárgyalnak számtalan gazdasági együttműködésről az amerikaiakkal. Konkrétumokat nem közölt.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Nemzetközi Ezt kérheti majd Orbán Viktortól az izraeli kormányfő jövő heti látogatásán
Wéber Balázs | 2025. március 30. 16:46
Az izraeli miniszterelnök, aki ellen nemzetközi elfogatóparancs van érvényben, szerda este érkezik majd Budapestre, a magyar kormányfő meghívására.
Nemzetközi Kiállt Donald Trump mellett egy nagy európai ország kormányfője
Privátbankár.hu | 2025. március 30. 12:46
Giorgia Meloni olasz miniszterelnök szerint Európának úrrá kell lennie a transzatlanti kapcsolatokban kialakult feszültségeken.
Nemzetközi Eddig bírta Trump oltásszkeptikus miniszterét az FDA egyik vezetője
Privátbankár.hu | 2025. március 30. 11:36
Távozik posztjáról az amerikai élelmiszer- és gyógyszerfelügyelet (FDA) oltásokért felelős biológiai és kutatási központjának igazgatója az új egészségügyi miniszterrel való közös munka ellehetetlenülésére hivatkozva.
Nemzetközi Újabb ukrán régióba tört be az orosz hadsereg
Privátbankár.hu | 2025. március 30. 11:01
Állítása szerint elfoglalt egy falut a Szumi területen Északkelet-Ukrajnában.
Nemzetközi Trump bekeményít, versenyfutás indul Ukrajna kincseiért
Káncz Csaba | 2025. március 30. 10:01
Az Egyesült Államok példátlanul ki akarja terjeszteni gazdasági befolyását Európa legnagyobb országában. Ez vétójogot adna Washingtonnak a többi kijevi szövetséges részvételével szemben, és alááshatná Ukrajna azon törekvését, hogy az EU tagjává váljon. Káncz Csaba jegyzete.
Nemzetközi Keresztény nő lett az egyik minisztere az új szír kormánynak
Privátbankár.hu | 2025. március 30. 09:31
Ahmed es-Saraa ideiglenes szíriai elnök szombat este bejelentette egy új, miniszterelnök nélküli kormány megalakulását, amelyben egy nő is helyet kap.
Nemzetközi Musk ellen tüntettek a Tesla-kereskedéseknél
Privátbankár.hu | 2025. március 30. 08:16
Az Egyesült Államok több államában tartottak tüntetést Elon Musk kormányzati szerepvállalása ellen a vállalkozó tulajdonában lévő Tesla autómárka kereskedéseinél szombaton, egy előre meghirdetett összehangolt akció keretében.
Nemzetközi A közös uniós hitelfelvétel megosztó kérdése
Bózsó Péter | 2025. március 30. 05:57
Az Európai Unió fegyverkezési programjának elindításával, és a német adósságfék elengedésével vajon elérhető-e a közös hitelfelvétel?
Nemzetközi Százezrek vonultak utcára Isztambulban a letartóztatott polgármester miatt
Privátbankár.hu | 2025. március 29. 16:49
Százezrek tüntetnek Isztambulban a letartóztatott ellenzéki polgármester, Ekrem Imamoglu mellett.
Nemzetközi Rejtélyesen eltűnt a belarusz ellenzéki szóvivő
Privátbankár.hu | 2025. március 29. 15:34
Eltűnt Anzhalika Melnikava, a belarusz ellenzéki Koordinációs Tanács szóvivője.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG