A karácsonyi szezonra készül a jegybank is – felügyeleti hatáskörében élve fogyasztóvédelmi témavizsgálatot indított a Magyar Nemzeti Bank több pénzügyi szolgáltatónál és közvetítőnél a THM előírások betartásának ellenőrzésére. Az MNB azt vizsgálja, az érintettek a fogyasztóknak szóló hirdetéseikben betartják-e a teljes hiteldíjmutató (THM) meghatározására, számítására és közzétételére vonatkozó jogszabályi előírásokat. A jegybank vizsgálata során a piaci szereplők fogyasztási hitelezésére vonatkozó 2014. november havi kereskedelmi kommunikációját tekinti át, egyebek közt a személyi kölcsönöknél, áruhiteleknél és a hitelkártyáknál.
A korábbi évek tapasztalatai szerint az év végi ünnepi kiadások fedezését sokan fogyasztási hitelek felvételével oldják meg, így november-decemberben megugrik az e hiteltípusok iránti érdeklődés. A kereslet bővülésével párhuzamosan a pénzügyi szervezetek fokozott hirdetési tevékenységbe kezdenek – érvel a jegybank. A Privátbankár.hu az elmúlt napokban több cikkben is beszámolt róla, hogy a karácsonynak a bankok komoly hitelkártya és személyi hitel kampánnyal készülnek.
Az MNB az ajánlatok ellenőrzése mellett a polgárok figyelmét is fel kívánja hívni egy kampány keretében arra, hogy az év végi ünnepekhez közeledve körültekintően döntsenek a fogyasztási hitelfelvételről. Egy-egy használati tárgy, nem létfontosságú szolgáltatás megvásárlása akár évekig tartó eladósodással jár az adott hitelfelvevők számára – figyelmeztet a jegybank a „vásárlási kedv” kedvezőtlen tendenciáira. Amennyiben mégis a hitel felvétele mellett döntenek, legyenek tisztában a hiteltermék jellemzőivel, kockázataival, illetve az azzal járó törlesztési kötelezettségükkel is.
Ismerethiány
A jegybanki közlemény szerint számos ügyfél a hitelkártyával igénybe vett kisebb hitel törlesztésének évekig tartó elhúzódását, s az eddigi visszafizetések ellenére sem csökkenő összegű követelés miatt fordul kérelemmel az MNB-hez. Az MNB fogyasztóvédelmi vizsgálatai azt mutatják: egyes, kártyahitelre szakosodott pénzügyi szervezeteknél – a termékkel kapcsolatos agresszív értékesítési stratégiáknak is köszönhetően – a fogyasztók nincsenek tisztában a hitelkártya felelős használatával, azzal, hogy a kihasznált hitelkeret tárgyhónapot követő türelmi időszakon túli visszafizetése esetén magas a THM, vagyis a hitel után fizetendő kamat, díj és költség összege. Alapvető elvárás, hogy a piaci szereplők a szerződés megkötését megelőző tájékoztatás során felhívják a fogyasztók figyelmét a hitelkerettel kapcsolatos ilyen többletkockázatokra.
Ingyenkártya, limit-emelés - kérés nélküli praktikák
A fentieknél talán nagyobb problémát jelent, hogy a hitelezési piac élénkülésével az ügyfelek egyre nagyobb része kap a velük korábban szerződött pénzügyi szervezettől kérés nélkül új hitelkártya-keretet, olykor egyúttal gyorsan aktivizálható hitelkártyát is. Egyes hitelintézetek a már meglévő kártyához vagy folyószámlához kapcsolódó hitelkeretet emelik fel automatikusan, az ügyfél előzetes igénye nélkül. Mindezek miatt a fogyasztók a kockázatokat nem kellően mérlegelve, adósságtörlesztő képességükön felül vehetnek fel fogyasztási hiteleket.
Termékbemutatón hitelt is ránk sóznak
Változatlan probléma, hogy egyes árubemutatóval egybekötött termékértékesítési akciók során a jelenlévő pénzügyi közvetítők a kockázatok megfelelő felmérése nélkül kínálnak azonnali személyi kölcsönöket a kellő megtakarítással nem rendelkező – gyakorta alacsony jövedelmű, kellő pénzügyi ismerettel nem rendelkező – fogyasztóknak. Utóbbiak alapos megfontolás, a pénzügyi piacon elérhető hitelkínálat és a feltételek áttekintése nélkül, érzelmi alapon döntenek a hitelfelvételről, noha a törlesztő részletek fizetése komoly megterhelést jelent számukra.