Miközben folyamatosan, évek óta temetjük, a bankkártya továbbra sem megy ki a divatból, bár abban a szakértők egyetértettek, hogy 5-8 év múlva a tranzakciók döntő része mobiltelefon segítségével jön majd létre - derült ki az IIR Magyarország Kártyapiac konferenciáján.
Fejleszteni, de mit és merre?
Bár a nap során többször is kiderült, hogy van ellentét a bankok és a mobilszolgáltatók között: utóbbiak a pénzintézeteknél szabályozatlanabb körülmények között nyújthatnak pénzforgalmi szolgáltatás, ám - miként arra Kósa Éva, a K&H Bank főosztályvezetője is rámutatott - a jelen helyzetben ők rendelkeznek komolyabb fejlesztési forrásokkal, hiszen például az interchange díjak csökkentésének hatását az elfogadó bankok esetében is elviszi a tranzakciós illeték és a többi elvonás. Emiatt pedig a fejlesztéseket másnak kell finanszírozni. Alighanem ez vezérli ma a kártyatársaságokat is, akik tagbankjaik helyett élére álltak az innovációknak, de ezen a téren a mobilszolgáltatók előrelépése egyértelmű.
Persze az is érdekes, hogy még a mobilra fejlesztők között is eltérőek a gondolatok és irányok - ezt mindennél jobban példázta Kóka János, a Cellum vezérigazgatója és Lemák Gábor, a Magyar Mobiltárca Szövetség elnöke közötti vita arról, hogy vajon a világon eddig példátlannak nevezhető összefogás - telekomcégek és bankok közös munkája - nyomán megvalósuló NFC-alapú fejlesztés vajon meg tudja-e állni a helyét a piacon, vagy az idő már túllép rajta. Országh Örs, a Mobiltárca Szövetség elnöke szerint aligha - a szakember arról tájékoztatott, hogy a Vodafone akár napokon belül bejelentheti, hogy ügyfelei is igényelhetik a Mobiltárca szolgáltatást, míg a Telenornál az év végéig válik elérhetővé a szolgáltatás. Maga, a pilot-projektben is részt vevő Telekom döntést hozott arról, hogy a jövőben csak NFC-kommunikációra képes SIM-kártyákat dob a piacra, illetve arról, záros határidőn belül 1 millióra növeli a hálózatában elérhető NFC-képes okostelefonok számát.
Letölteni?
Országh Örs szerint alapvetően a telekommunikációs cégek, a gyártók és a szolgáltatók felelőssége az, hogy milyen lesz a jövő mobil fizetése, hiszen nagy átlagban az ügyfelek azt a szolgáltatást használják majd, amelyet "készen" a telefonjukon találnak, a többség nem vesződik majd új szolgáltatások letöltésével, miként ma sem keres pl. új zenelejátszót.
Összességében a résztvevők abban tudtak egyetérteni, hogy az eltérő irányok és érdekek ellenére a fizetési szolgáltatások terén a "fő ellensége" mind a klasszikus bankkártyának, mind a mobilos fizetésnek a készpénz. Itt pedig még bőven van mit ledolgozni, hiszen az elektronikus fizetésnek - ahol mint látjuk rengeteg a versenyző - még mindig számottevően kisebb a részaránya, mint a készpénz-használatnak, amit ráadásul a kormányzat több döntése - lásd ingyenes készpénzfelvétel - annak ellenére támogat, hogy a túlzott készpénzhasználat társadalmi többletköltségei ismertek.