Dirk Müller / Cashkurs Facebook |
Dirk Müller az Alapblognak adott interjúban érzékelteti, hogy a német és a többi nyugati, így a washingtoni kormány is most már visszavonhatatlanul ráállt az alternatív energiaforrásokon alapuló ipari ágazatok szubvencionálására. A részben állami tulajdonban lévő Volkswagent pedig segíteni fogja a megújulásban a berlini kormány. Mindebből azonban az is következik, hogy újra forrong majd az Arab-félsziget; Oroszország még nagyobb bajba kerül, a menekültáradat pedig tovább duzzad.
Elképesztő tények Kínából
„Technikai elemzéseink és valószínűség-számításaink szerint a mérvadó német index 8600, esetleg 8300 pontig süllyed. Az év végén nyilván bekövetkezik egy rövid rali, de utána a trend erősen lefelé mutat, komoly medvepiacra számítunk.
Az okok Kína és Amerika. A kínai Állami Gazdasági Reformbizottságnak a pekingi egyetem professzoraként is ténykedő tagja mondta nekem, idézem: 'a világgazdaság történetének legnagyobb buborékja fújódott fel Kínában.' 2009 és 2015 között 7 ezer milliárd dollár értékben fuccsolt be állami beruházás. Tőle tudom azt is, hogy a 2013-ban beindított, illetve befejezett összes állami beruházás 47 százaléka ment tönkre.”
Elképesztő számban tátonganak az ürességtől az újonnan épített grandiózus felhőkarcolók Kínában. Lakások milliói állnak kiadatatlanul. A probléma alapja, hogy negyedszázadon át egyfolytában „boom” állapotban volt a kínai gazdaság. A kínai GDP tartósan kétszámjegyű ütemben fejlődött, az árak és a nyugati befektetők által (is) elért hozamok állandósítva érték el a 15-20-25 százalékot. Az ilyen szituáció páratlan a gazdaságtörténetben, amelynek leállása, vagy erőteljes lassulása nagyobb károkat fog okozni előbb Kínában, majd a világ többi részén, mint amit a recessziós periódusok által gyakrabban sújtott nagy nemzetgazdaságok lassulásai szoktak okozni.
Mit okoz a Fed gyávasága a piacon?
Az amerikai kamatemeléssel kapcsolatos bizonytalanságra reagálva a következő Müller véleménye: „Két éve csinálja ezt a cirkuszt a Fed, negyedévről negyedévre lebegteti a döntést, amely sehogy sem akar megszületni. Ezzel tulajdonképpen ahhoz járult hozzá, hogy a befektetők egyre rövidebb távra tervezve, egyre vadabb vásárlásaikkal irracionális magaslatokba nyomják fel a részvényárakat.
Én most is azt prognosztizálom, hogy a Fed még az idei év végén sem fog merni lépni. Elvégre, ha másfél-két évvel ezelőtt a jelenlegihez képest látványosan jobb makroadatok tükrében sem csinált semmit, akkor most – amikor romlani látszik például a foglalkoztatási helyzet – miért is lépne? A Fed döntéshozói félnek a piacok bedőlésétől, de ezzel csak elősegítik azt, mert elillan a befektetők eddig is csak rövid távra szóló magabiztossága.”
A Volkswagent bármi áron megmenti az állam, a menekültekkel még lesz baj
„A Volkswagen tőzsdei üzenete a következő: egy 600 ezer embert foglalkoztató vállalat nem mehet csődbe. Ezt nem hagyják, ez senkinek sem érdeke. Abból a tényből indul ki minden racionálisan gondolkodó német és nem német befektető, hogy a VW egyik fontos tulajdonosát úgy hívják: Német Szövetségi Köztársaság.
Ilyet is régen láttunk a németeknél: hatalmas pácban két óriásRekord veszteségről számolt be a régóta gyengélkedő Deutsche Bank, és közben itt a Volkswagen botrány is. Két ilyen patinás német cégnél és egyben DAX-komponensnél van nagy baj. Tud-e így újra jól teljesíteni a német index, esetleg lehetnek-e még más csontvázak is a szekrényben? Korábbi elemzésünk >> |
A német állam márpedig – ha kell – korlátlan mértékben fogja kisegíteni a gyáróriást, támogatni fogja annak teljes korszerűsítését, azt, hogy a VW a legújabb technológiák integrálásával váljon megint az egyik abszolút világpiaci vezetővé.”
Egyébként pedig a Németországba az utóbbi hetekben begyűrűzött menekülthullám kapcsán is sokkal sötétebben látják a közeljövőt tőkepiaci befektetők Müller szerint, mint a kincstári optimizmust sugárzó politikai döntéshozók és a részben tőlük függő nagy gazdaságkutató intézeti vezetők. Valójában abszurdum feltételezni, hogy integrálni tudja Németország a homályos oktatási körülmények közül kikerült, iparilag abszolút elmaradott országokból érkező százezreket.