Az utóbbi időben több DAX-komponens okozott csalódást. A bankok már jó ideje gyengélkednek, hozzájuk csatlakozott a tavaly a Lufthansa. Az autóipar még remekül húzott, ennek köszönhetően emelkedett rekord magasságba az index idén év elején. Aztán jött a Volkswagen botrány, és megviselte az egész szektort. Most pedig még a Deutsche Bank is itt van hatalmas bukójával, konkrétan 145 éves történetének legnagyobb negyedéves veszteségével.
Kevés komponens
A DAX 30 komponensből áll, köztük természetesen a legpatinásabb német cégek szerepelnek. Most azonban pont a legjobb nevűekből dőlt ki kettő, és ez már érintheti az egész indexet. Egyúttal itt mutatkozik, miért probléma, ha egy részvényindex túl kevés komponensből áll. Az amerikai Dow Jones szerepe is azért halványodott el az utóbbi években, mert csak 30 komponensből tevődik össze, míg az S&P 500, ahogy a neve is jelzi, 500-ból, a Nasdaq Composite pedig több ezerből. Így 1-2 nagy szereplő heves mozgása nem borítja fel a piac egészét reprezentálni hivatott indexet.
A két rosszcsont
A Volkswagen hirtelen esett 40 százalékot a botrány hatására, de már előtte is jókora esés volt a tetőhöz képest. Ha az egész idei évet nézzük, 255 volt a tető, ahhoz képest viszont már 60 százalék a zuhanás.
Volkswagen |
A Deutsche Bank árfolyama a hír kijövetele után 10 százalék mínuszban volt, de aztán visszaállt a hír előtti értékre. Kétségtelen viszont, hogy az előző időszakban már sokat esett az ár, a hír beépülhetett az árfolyamba, ami 2007 nyarán még 100 euró fölött volt. Igaz, hogy akkor a bankpapírokban még mánia zajlott, tehát ez a reálisnál valószínűleg jóval magasabb árfolyam volt. Most viszont csak 25 euró, ami sokkal nagyobb visszaesés, mint amit önmagában az egykori bankmánia indokolt volna, ráadásul a piac egésze közel 7 éve szárnyal. A bankkal tehát trendszerűen gondok vannak, ezek összessége jelenhetett meg most hirtelen a rekord veszteségben.
Csontvázak a szekrényben
A két nagy cég jelentősége akkora, hogy más cégek árfolyamát is befolyásolhatják. Ezek egyrészt a szektortársak, másrészt azok, akik közvetlen kapcsolatban állnak a cégekkel (pl. beszállítók, partnerek). Így most az elemzők egy része nem tartja kizártnak, hogy más tőzsdei cégeknél, köztük DAX komponenseknél is kieshetnek még csontvázak a szekrényből, ahogy a Buda-Cash csődje nálunk is elindította a lavinát.
DAX |
Ezért némi óvatosságot javasolnak a német részvények vásárlásával, ugyanakkor úgy gondolják, hogy ha vannak csontvázak, azok most rövid időn belül kiesnek, és utána az aggodalmak elülnek. Ezért érdemes egy kicsit várni, és ha a DAX-ban még egy hulláma jönne az esésnek, akkor viszont már érdemesnek tartják a vásárlást.
Technikailag az eddigi mélypont, és így támasz most 9300-9400 ponton volt. Ez alatt egy még nagyobb támasz szint húzódik a 8000-8300 pontos sávban, ugyanis itt volt a korábbi 13 évig érvényes tető, illetve idáig nézett le az index a tavaly őszi nagy visszaesésben. Ott mindenképpen indokolt egy komoly vétel.