Li Ko-csiang kínai miniszterelnök beszédet mond a parlament, az Országos Népi Gyűlés éves ülésszakának megnyitóján a pekingi Nagy Népi Csarnokban 2019. március 5-én. Fotó: MTI/AP |
Mit jelent ez az ázsiai kötvénybefektetők számára?
Idén a társadalmi és gazdasági stabilitás kulcsfontosságú területek a kínai kormány számára Kína lassulása nyomán, ami a tőkeáttétel csökkentésére tett erőfeszítéseinek köszönhető.
A Nemzeti Népi Kongresszus (NPC) szakpolitikai közleményei összhangban vannak a Fidelity szakértőinek elvárásaival, amelyek szerint a monetáris enyhítés súlyponteltolódása folytatódik, kombinálva egy korlátozott fiskális stimulussal és adókedvezményekkel.
A munkanélküliségnek első ízben történő felvétele a hivatalos makrogazdasági prioritások közé szintén tükrözi a társadalmi stabilitás és a belföldi fogyasztás ösztönzésének fontosságát. Annak megismétlése, hogy a pénzügyi rendszer támogassa a magántulajdonú vállalkozásokat, az év folyamán további refinanszírozási nyomást szabadíthat fel.
Előretekintve, szorosan figyelemmel fogjuk kísérni Kína onshore (belföldi) likviditását és hitelfeltételeit, és a várható 2019-es vállalati nyereségekre összpontosítunk - írja a Fidelity. (Az onshore jüan vagy renmimbi /CNY/ Kína belföldi piacán használatos, az offshore renminbi /CNH/ külföldi befektetők számára is elérhető – a szerk.)
Mit jelent ez az ázsiai részvénybefektetőknek?
A monetáris és fiskális politika egyaránt fontos szerepet játszik Kína növekedési pályája szempontjából ebben az évben. Az NPC általános hangvétele óvatos (prudens) monetáris politikát és aktív költségvetési (fiskális) politikát tükröz. Ez két kulcsfontosságú kérdést vet fel:
- Először is, valószínű-e, hogy visszavonulót fújnak az árnyékbankok visszaszorításában? Úgy véljük, ez valószínűtlen, mivel a 2019-es hang a „prudens”, szemben a likviditás-vezérelt szuper fellendüléssel, amit 2015-ben láttunk. Egyelőre a kínai-amerikai kereskedelmi tárgyalásokban is pozitív előrelépéseket tapasztalunk - írja a Fidelity.
- Másodszor, a fiskális fronton a növekedés lassulását, a költségvetési hiány mérsékelt 2,6 százalékról 2,9 százalékra történő emelkedését és agresszív adócsökkentéseket tapasztaltak a szakértők.
Ahhoz, hogy kiegyenlítsék a hiányt, a Fidelity szakértői szerint Kínának az állami vállalatok egy sor reformján, eszközök leépítésén és költségkontrollon kell keresztülmennie. A növekedési célok lefelé történő felülvizsgálatára számíthatunk, miután Kína évek óta ezen az ellenőrzött növekedés-lassulási pályán halad. A kormányzat kissé alacsonyabb, 6,0–6,5 százalékos GDP-célt tűzött ki (2018-ban 6,5 százalék volt), nagyrészt belföldi és külföldi szembeszél miatt. Ám a beszéd általános megfogalmazása a stabilitásra irányult.
A fiskális oldalon kétmilliárd jüan értékű vállalati adócsökkentést jelentettek be. Különösen a hozzáadottérték-adó csökkentése volt a vártnál nagyobb, ami a feldolgozóipar számára lesz a leginkább előnyös. A monetáris oldalon mértékletes megközelítést és a kamatcsökkentéseket vázoltak fel gazdaságpolitikai lehetőségként.
Egy másik pozitív elem volt a kormányzati terv, amely biztosítaná a háztartások jövedelmének növekedését a GDP növekedésével párhuzamosan, mint egy lehetséges módját a háztartások vásárlóerejének növelésének.