Amikor a Wizz Air néhány évvel ezelőtt bevezette, hogy a máshol is elfogadott standard méretű kézipoggyászért külön pénzt fog szedni, és csak egy ennél kisebbet lehet ingyen vinni, azon gondolkoztunk, hogy vajon egy új modellről van szó, melyet majd a többiek is követnek, vagy a Wizz egyedül próbálkozik ezzel, mint extra bevételi forrással. Az már korábban látszott, hogy az utasok nehezen viselik az ilyen kellemetlenségeket: korábban a Ryanair gondolkozott még WC-díjon is, de aztán elvetették az összes ilyen ötletet.
Alkalmazkodó utasok
Az évek teltek, a kispoggyász-ügy csak a Wizz Airnél maradt, egyszer meg is kérdeztük Váradi Józsefet, hogy nem hátrány-e ez más a többiekkel folytatott versenyben, hisz a kézipoggyász díja ráadásul elég combos volt, így érdemes volt konkurens járattal utazni drágábban is, ha volt az adott irányba. A válasz az volt, hogy amint a jó eredmények mutatják, elbírja a rendszer, de úgy tűnik, időközben csökkent a feladott kézipoggyászból származó bevétel, mivel az árérzékeny utasok megtanultak alkalmazkodni, és rövidebb útjaikon beletuszkolták holmijukat az ingyenesen felvihető kisebb csomagba.
Így most vélhetően kiszámolták, hogy nincs értelme fenntartani ezt a rendszert, ősztől megszűnik. A kézipoggyászt viszont nem biztos, hogy felviheti az utas a fedélzetre, lehet, hogy elveszik tőle és a gép poggyászterébe teszik, persze ingyen, miután az utastérben limitált a poggyászhely. Ha azonban valaki mindenképp magánál akarja tartani (mondjuk, mert rövid átszállási ideje van, és nem akar várni a csomagra), külön fizethet ezért a jogért, és ez már teljesen korrekt megoldásnak tekinthető.
Dinamikus növekedés
A cég egyébként továbbra is szépen növekszik: a június 30-án zárult negyedévben 7,2 millió utast szállítottak az egy évvel korábbi 5,8 millióval szemben, ez 25 százalékos növekedés. Az árbevétel 365-ről közel 470 millió euróra nőtt (28,6 százalék), az adózott eredmény pedig 58,1 millió euró lett. A légitársaság az egy évvel korábbi 70-nel szemben már 83 repülővel közlekedik. A tervek szerint ez a szám a következő háromévben 92-re, 106-ra illetve 120-ra fog növekedni. A várható éves profit 250-270 millió euró lesz.
Brit ügyek
A cég felkészül arra, hogy ha Nagy-Britannia kilép az Európai Unióból és a megfelelő légügyi egyezmények nem tennék lehetővé a mai feltételeket. Erre az esetre bejegyzik a céget Nagy-Britanniában is, vagyis brit üzembentartási engedélyt szereznek, így vélhetően nem lesz semmilyen fennakadás a szigetországból induló és oda érkező járatokkal.
Részvényárfolyam
A cég részvénye is szárnyal: egy februári visszaesés után áprilisban megindult az emelkedés, ami májusban begyorsult, és lényegében azóta is tart. A papír idén nagyjából 50 százalékkal emelkedett a londoni tőzsdén, ami egy légitársaságnál kifejezetten szép eredmény, a bő két évvel ezelőtti tőzsdére vezetés óta pedig az ár több mint a duplájára emelkedett.
Wizz Air |