Korunk fontos nyersanyaga a ritkaföldfémeknek nevezett csoport, amelyek az amerikai-kínai és az amerikai-ukrán politikai tárgyalások során is fontos szerepet kaptak. Ez 17 féle elemet jelent a Wikipédia szerint, amelyek bár nem feltétlenül nagyon ritkák, de nem mindenütt termelhetők ki gazdaságosan. Ezért a piacot Kína uralja, ami komoly fejfájást okoz egyes politikusoknak.
Vajon be tud-e ennek ellenére fektetni egy átlagos befektető is ezen a piacon? A ritkaföldfém-befektetés ugyanis egyfajta védekezés lehet a háborúk ellen.
Védelem háború ellen
Ha például fegyveres konfliktusba kerülne Kína, vagy a „vámháború” durvulna el, az nagy valószínűséggel igencsak megdobná a ritkaföldfémek árfolyamait, és ezen keresztül az ezzel foglalkozó vállalatok részvényeit is. Az amerikai tőzsdéken forgó részvényeket például a
- WisdomTree Strategic Metals and Rare Earths Miners UCITS (VVMX) ETF, valamint
- a VanEck Rare Earth and Strategic Metals UCITS ETF A (REMX) ETF vásárolja.
A VanEck Rare Earth ETF-nek tehát van Európában bejegyzett (UCITS) verziója is. Ezek a tőzsdén kereskedett alapok (ETF-ek) vélhetően könnyebb hozzáférést nyújtanak ehhez a szektorhoz, mint a közvetlen részvényvásárlás.
Amint a fenti grafikonokon látszik, a REMX ETF árfolyama jelenleg is több mint 60 százalékkal magasabban áll, mint 2021-ben. A VVMX jelzésű alap viszont úgy tűnik, akkor indult, amikor a szektor már a csúcson volt, 2022-ben, Ukrajna lerohanása után. Így a kezdeti befektetők mínuszban vannak. Hosszú távon az REMX sem tűnt túl jó vételnek, most is alacsonyabb az alap árfolyama, mint kezdetben volt. (Lásd a következő ábrákat.)
A ritkaföldfém-ETF-ek jól láthatóan emelkedtek június óta, amiben az amerikai-kínai kereskedelmi tárgyalásoknak lehet nagy szerepe. A kínaiak lényegében egyfajta fegyverként használják a ritkaföldfémeket, amelyeket az amerikai kormányzat stratégiai fontosságúnak tekint. A napokban is érkezett olyan hír, amely nyomán főleg Kína ritkaföldfém-ipari vállalatainak részvényárfolyamai mentek fel a hongkongi tőzsdén.
Peking szigorítana
A hír lényege az volt, hogy Peking szigorítja az export ellenőrzését. A hatóságok egy olyan rendszer bevezetésére törekednek, amely lehetővé teszi a kínálat jobb nyomon követését, beleértve azt a követelményt is, hogy a vállalatok rendszeresen küldjék el a termelési adataikat a kormánynak – derül ki az Ipari és Informatikai Minisztérium honlapján pénteken közzétett nyilatkozatból. A ritkaföldfémek termelésére vonatkozó szigorúbb szabályozás általában a nagyobb, már bejáratott üzletmenettel rendelkező szereplőknek kedvez – írja a Mining.com.
A legnagyobb emelkedést a mágnesgyártó JL-Mag Rare-Earth Co. mutatta fel, amely részvényeinek árfolyama Hongkongban 18 százalékkal száguldott. Közel tíz százalékkal drágultak még a
- China Northern Rare Earth Group High-Tech Co.,
- a China Rare Earth Resources and Technology Co. és
- a Zhejiang Zhongke Magnetic Industry Co.
papírjai.
A ritkaföldfémek még szigorúbb hivatalos ellenőrzésére irányuló törekvés azt követően indult, hogy Kína Donald Trump elnök kereskedelmi háborújával szemben kemény álláspontot vett fel, és a kritikus nyersanyagok exportjának nagy részét szigorúbb felügyelet alá helyezte. A ritkaföldfém-ipar már jelenleg is szigorúan szabályozott és állami dominanciával jellemezhető, és Peking az export ellenőrzése érdekében kampányt indított a csempészet ellen is.
Egyre több a kritikus nyersanyag
Az Egyesült Államok egyébként éppen bővíti a kritikus ásványi anyagok listáját, ami e lajstrom 2018-as első közzététele óta a legjelentősebb átalakítás. Jelenleg az már 54 ásványt tartalmaz. Hatot javasoltak most felvenni – réz, szilícium, kálium, ezüst, ólom és rénium –, míg kettőt, a tellúrt és az arzént eltávolították. A réz és a szilícium azért került fel a listára, mert az esetleges ellátási zavarok súlyos gazdasági következményekkel járhatnak.
A kritikus ásványi anyagokat most először három kockázati kategóriába sorolták: magas, emelt és közepes rizikójú csoportokba. Az értékelés 84 ásványi nyersanyagot, 402 iparágat és több mint 1200 forgatókönyvet ölel fel, ami az USGS szervezet szerint reálisabb és használhatóbb keretet kínál a politikai döntéshozók számára.
Az ellátási zavarok kockázatai
„Az ásványi anyagokon alapuló iparágak 2024-ben több mint 4 ezer milliárd dollárral járultak hozzá az amerikai gazdasághoz, és ezzel a módszertannal pontosan meghatározhatjuk, mely iparágak érezhetik a leginkább az ellátási zavarok hatását” – mondta Sarah Ryke, az USGS megbízott igazgatója. Megjegyezte, hogy az új megközelítés segít abban is, hogy meglássuk, hol segíthetnek a stratégiai hazai beruházások vagy a nemzetközi kereskedelmi kapcsolatok az egyes ellátási láncok kockázatainak enyhítésében.
A Privátbankár.hu Kft. (privatbankar.hu) nem minősül a befektetési vállalkozásokról és az árutőzsdei szolgáltatókról, valamint az általuk végezhető tevékenységek szabályairól szóló 2007. évi CXXXVIII. törvény („Bszt.”) szerinti befektetési vállalkozásnak, így nem készít a Bszt. szerinti befektetési elemzéseket és nem nyújt a Bszt. szerinti befektetési tanácsadást a felhasználói részére. A privatbankar.hu honlaptartalma ("Honlaptartalom") a szerzők magánvéleményét tükrözi, amelyek a privatbankar.hu közzététel időpontjában érvényes álláspontját tükrözik, amelyek a jövőben előzetes bejelentés nélkül megváltozhatnak. A Honlaptartalom kizárólag tájékoztató jellegű, az érintett szolgáltatások és termékek főbb jellemzőit tartalmazza a teljesség igénye nélkül és kizárólag a figyelem felkeltését szolgálja. A megjelenített grafikonok, számadatok és képek kizárólag illusztrációs célt szolgálnak, azok pontosságáért és teljességéért az privatbankar.hu felelősséget nem vállal. A Privátbankár.hu Kft, mint a privatbankar.hu honlapjának üzemeltetője, továbbá annak szerkesztői, készítői és szerzői kizárják mindennemű felelősségüket a Honlaptartalomra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért. Ezért kérjük, hogy a befektetési döntéseinek meghozatala előtt mindenképpen több forrásból tájékozódjon, és szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával. A Privátbankár.hu Kft. (privatbankar.hu) az adott pénzügyi eszközre általa tájékoztató céllal készített Honlaptartalomból esetlegesen következő ügyletkötésben semmilyen módon nem vesz részt, és így a függetlensége megőrzésre kerül. Mindezekből következik, hogy a Honlaptartalmával vagy annak közreadásával a Bszt., valamint az annak hátteréül szolgáló, az Európai Parlament és a Tanács 2004. április 21-én kelt, 2004/39/EK számú, a pénzügyi eszközök piacairól szóló irányelve („MIFID”) jogszabályi célja nem sérül.