K: Villány kapcsán újabban egyre gyakrabban tűnik fel a Jammertal Borbirtok neve. Miről is van pontosan szó?
V: A kifejezés összefoglaló neve borászati befektetéseinknek, melyekkel a villányi borvidék egyre jelentősebb szereplőjévé váltunk az elmúlt évtizedben. Hozzánk tartozik két világszínvonalú pincészet, egy gyönyörű látogatóközpont és egy – elsősorban bordeaux-i fajtákra koncentráló – szőlőbirtok. Ez idő alatt 4 különböző kereskedelmi márkát építettünk fel: Jammertal, Wunderlich, Cassiopeia és Koh-I-Noor.
K: Miért volt szükség ennyi brand kialakítására és nem okoz-e ez értetlenséget a piacon?
V: Pontos és jól átgondolt tervet követtünk. Figyelembe vettük mindazokat a tényezőket, melyek alapvetően befolyásolhatják munkánk sikerét: a mikroklímát és annak változékonyságát, a talajadottságokat, a számba jöhető szőlőfajtákat, a technológiai sokszínűséget és végül, de egyáltalán nem utolsó sorban a különböző piaci igényeket.
Koncepciónk első alappillére az, hogy bármilyen ár-kategóriájú bort készítünk, annak a terméknek a legjobb elérhető ár/érték arányt kell tükröznie.
A következő fontos tényező a rugalmasság: minden évjárat más-és más, ezért a megfelelő magas minőség biztosítása érdekében gyorsan és célszerűen kell reagálnunk a mindenkori szüretek sajátosságaira. Kapacitásunk évente közel egymillió palacknyi bor (ennek 90%-a vörösbor), melyek mennyiségi és minőségi eloszlását nem lehet standardizálni.
Vannak kedvezőtlen évjáratok (ilyen volt a 2004, 2005, 2010 és 2014), melyekben a hűvös, csapadékos időjárás miatt egészen másfajta stratégiát kell követnünk, mint a nagy évjáratokban (2006, 2007, 2011, 2012). A teljesség kedvéért még megemlíthetjük a kimaradt többi esztendőt, melyeket „átlagosan jónak„ tekinthetünk, de éppen emiatt kellett bizonyos dolgokról a szüreti időszakban olyan gyorsan (lehetőleg jól) döntenünk a még magasabb elérhető minőség érdekében, mint egy időzavarban lévő sakkozónak.
Bár a szőlészet/borászat csapatmunka, meg kell jegyeznünk, hogy főborászunk, Szabó Kata Veronika és a szőlészeti felügyeletért felelős Nagy Zsolt munkatársaink felkészültsége és kezdeményezőkészsége nélkül aligha lettünk volna képesek arra a rendkívül magas színvonalra, melynek elérését elsődleges célként tűztük ki magunk elé.
Visszatérve márkáinkhoz: elhatározottságunk és lehetőségeink is megvoltak ahhoz, hogy optimálisan igazodjunk a különböző piaci igényekhez. Más az elvárása az színvonalas tömeg-kiskereskedelemnek és más a különleges tételeket elváró – és ezt megfizetni szándékozó – egyedi (nagy)megrendelőknek. Ennek megfelelően alkottunk meg négy kategóriát alapvetően négy különböző piaci szegmens számára:
Wunderlich : kiskereskedelem
Jammertal : gasztronómia
Cassiopeia : kimagasló évjáratok válogatott tételei
Koh-I-Noor : legkiválóbb évjáratok nagyon ritkán adódó szelekciói
K: A különböző kiskereskedelmi láncokban a Wunderlich márkanév alatt különböző arculatú borokkal találkozunk. Mi ennek az oka?
V: Az egyes nagy láncok szeretnek „személyre szabott” termékeket kínálni. Ez a kívánalmuk szerencsésen találkozott össze azzal a lehetőséggel, mellyel –vörösbor készítése kapcsán az országban szinte egyedülállóan- rendelkezünk.
Nagy mennyiségű kitűnő minőségű vörösbor áll évről évre rendelkezésünkre, melyek a villányi borvidéken belül különböző területekről kicsit különböző időpontokban szüretelt szőlőből készülnek, esetenként más-más erjesztési és érlelési móddal. E sokszínűség módot nyújt arra, hogy hasonlóan magas minőségű, de mégis egyedi tételeket állítsunk össze legfontosabb nagy partnereink számára. Így a Wunderlich sorozatból a LIDL-nek a BÁRSONY CUVÉE, az AUCHAN-nak a 400 ARPENSIS, a SPAR-nak a SPAR VÁLOGATÁS, míg a CBA üzleteknek a munkanevén „osztott címkés„ változat készül „méretre szabva”. Ha valamire, a borkóstolásra igazán illik, hogy a „változatosság gyönyörködtet”. Minden borkedvelőnek javasoljuk, hogy bátran ismerkedjenek a látszatra ugyanazon borfajták ezerarcú megjelenéseivel a különböző termékeink kóstolgatása során.